Gå til innhold

Barnehagen og foreldresamarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette høres ikke bra ut. Har dere en foreldrerepresentant i styret? Hva med å ta opp dette med vedkommende (ikke alle enkeltsakene, men hvordan slike regler bestemmes)?

FAU har nå visstnok varslet ledelsen om at det kommer en diskusjon om tingenes tilstand på foreldremøtet som skal være snart.

Ja, ja, da ruller ballen. Jeg har ikke tenkt å sitte midt i heten denne gangen. Jeg har jo ikke barn som mistrives eller som føler på at han savner noe.

Jeg kommer nok til å støtte innlegg som går på å kompensere for dårligere utemiljø. Nå er kontor og pauserom flyttet pga. byggingen. Det har gått med to av barnas innerom til dette, så dermed er det begrensninger også der.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Knotten

20

• laban

3

• snø

3

• Lisabeth

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ny styrer?

Ny ped. leder?

Høres ut som noen som vil bestemme alt og tar bort alle gleder, for så å komme tilbake med noen med sin vri på.

Det var dette som skjedde hos oss.

Ja, en vet jo aldri!

Skrevet

Gudbedre for en diktatorisk barnehage!

Hadde barnehagen nektet Snuppa å ha med seg lypsyl om hun hadde veldig tørre lepper så hadde jeg sagt dem et sannhetens ord.

De innskrenket sykkelmulighetene hos oss også før sommeren, jeg syntes det var idiotisk og den ene assistenten var enig med meg. :o)

Ang. leker har de hos oss en ha-med-dag i uka og det funker fint. Det tok av litt nemlig og noen hadde med seg _mye_ hver eneste dag.

Men jeg tror fremdeles det er lov å ha med seg bøker og cd'er ja.

I dag fikk jeg høre nok en begrunnelse for å nekte dem å ha med egne leker; At barna bruker lekene sine til å "kjøpe" seg venner.

Det er godt mulig det er tilfelle, men det kan neppe brukes som et argument mot å ha med bok eller CD...

Skrevet

Uteområdet:

Her er det krav å forholde seg til. Barn over tre år skal ha 4m2 inne, og barn under tre år skal ha 5,3. Uteområdet skal være minimum seks ganger så stort som dette. Har dere mindre plass enn loven pålegger - så får dere i prinsipp ikke det dere betaler for (og kan dermed kreve prisavlag) i tillegg til at de bryter loven.

Men; det er jo relativt klart at dette er midlertidig, og at både dere og myndighetene må ha forståelse for at området nå er mindre. Det dere imidlertid ikke verken kan eller bør akseptere - er at de ikke benytter seg av de alternativene de har tilgjengelige i denne perioden. Jeg er ganske sikker på at de i forkant av denne byggingen måtte legge en plan for hvordan de skulle løse plassproblemet - og det vanligste er det å benytte nærområdet.

Når det gjelder sykler har dere ikke så mye å stille opp med. Er det mindre plass er det kanskje ikke så trygt å ha dem syklende rundt?

Lekestativene burde vært erstattet med alternativer så som trær o.l. Alt er mulig med litt egeninnsats. Dere som foreldre kan jo også melde dere til å hjelpe til med å tilrettelegge et skogholt i nærheten for lek e.l.

Lekene:

Det er relativt vanlig at barnehager forbyr dette. Hovedgrunnen er som du sier krangling - det er vanskeligere for barn å akseptere å dele tingene sine i barnehagen, enn hjemme. Dessuten er det gjerne favorittlekene som er med, og det er muligens et sårt tema fra før av.

Men; barnehagen skal jobbe med å lære barna empati, medfølelse, å dele, samarbeide - i det hele tatt å fungere sosialt med andre barn.

At det ikke er lov å ha med cd'er skjønner jeg ikke.

Lypsyl, hårpynt, armbånd:

Dette kan være farlig. Små ting kan dette av, perler kan ryke og andre barn kan sette det i halsen. Antagelig er ikke dette grunnen her - bare ren uvilje, men likevel er det greit å ha i bakhodet når man klager :)

Generelt er jeg for at alle avgjørelser så langt det er mulig skal tas i samarbeid med foreldre. Nå har ikke jeg så mange å forholde meg til - men jeg strekker meg langt for å tilfredsstille alle. Det kan kanskje være vanskelig med 80 foreldrepar - men likvel bør det være noe grad av bestemmelsesrett for foreldrene.

Foreldremøte er nok en god arena å ta opp dette på - da er dere flere som kan komme med innspill, og de ansatte føler det kanskje ikke så mye som et "angrep" som de ville gjort ellers. De fleste er generelt litt dårlige på å takle kritikk :)

Ang. årsplanen;

Det er kommet nye direktiver for årsplanen nå - blant annet er mobbing, vennskap og samhandling mye mer vektlagt. Det er fokus på å lære barna dette gjennom hverdagen - og årstider er ikke ansett som like viktig. Jeg er enig i at det burde være innslag av dette også dersom man har muligheter for det - men det er blant annet dyrt å organisere det fremfor å snakke om vennskap. Kanskje de har fått pålegg om noe fra myndighetene? Spør om dette FØR dere kritiserer at det er mangler. Kanskje de bare har glemt det? Eller kanskje de opplever at barna ikke interesserer seg så mye for det som dere tror?

Lykke til på foreldremøtet!

Hadde barnehagen til vesla forbydd lypsyl måtte jeg vel bare reist innom 3 ganger daglig for å smøre leppene hennes, hvis ikke hadde barnehagen hatt et blodbad på hendene.

De burde da virkelig kunne klare å finne alternativer og konstruktive løsninger i stedet for å kaste rundt seg med forbud i vilden sky.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Dette hørtes da merkelig ut. Jobber selv i barnehage, men har aldri opplevd noe så strengt!

Eneste jeg er enig i, er at det ikke er lov å ta med leker. Det er så mange barn som tar med leker for å kjøpe seg venner, foreldre som blir illsinte fordi leken er ødelagt etc. At jeg personlig er imot å ta med leker i b.hg. Å ta med overgangsobjekt blir noe helt annet.

Hvilke folk er det som jobber i barnehagen? Virker som de utnytter makten de har. Noe som er svært respektløst. En lærer vi hadde sa: Å ha makt, innebærer mye ansvar. Det ansvaret virker det som om personalet i b.hg deres har glemt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...