Gå til innhold

Mat på sfo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mine barn har ikke begynt på skolen eller SFO ennå, men de lever omtrent bare på havregryn :-)

Våre spiser også gjerne havregryn. Med melk og uten søtningstilskudd.

Men dersom de fritt kunne velge mellom cornflakes og havregryn hver dag, da tror jeg det ble mindre havregryn...

Gjest Persille

Ja, akkurat. Til og med jentungen syntes synd på engelske skoleunger, særlig mangelen på frukt.

*nei til skolemat, nei til skolemat*

Men hvem sin skyld er det at ungen blir sånn i matveien? De fikk jo ikke noe bedre mat hjemme?

Vi får stadig høre at de synes vi har så avansert mat i bhg, det må ta forferdelig med tid osv. Men det gjør jo ikke det? Det går i kyllingwok, fiskekaker, risotto, pannekaker med blåbær, diverse gryteretter, osv...

Vi må nok gå en runde med oss selv føst - se på hvilke vaner vi lærer barna våre før vi angriper en evnt. skolematordning.

Og nei, jeg mener ikke at DU gir ungene dine dårlige holdninger :)

Men hvem sin skyld er det at ungen blir sånn i matveien? De fikk jo ikke noe bedre mat hjemme?

Vi får stadig høre at de synes vi har så avansert mat i bhg, det må ta forferdelig med tid osv. Men det gjør jo ikke det? Det går i kyllingwok, fiskekaker, risotto, pannekaker med blåbær, diverse gryteretter, osv...

Vi må nok gå en runde med oss selv føst - se på hvilke vaner vi lærer barna våre før vi angriper en evnt. skolematordning.

Og nei, jeg mener ikke at DU gir ungene dine dårlige holdninger :)

De ungene som ble filmet fikk samme maten hjemme, ja. Men det betyr ikke at alle får det - det må da være en god del engelskmenn som spiser sundt også? Som allikevel får tredd den dårlige skolematen nedover hodet?

Det jeg er redd for er at når man skal lage mat til mange, under et begrenset budsjett, blir det for enkelt å ty til billigløsninger, på bekostning av sunnhet. Selv om sunn mat ikke nødvedigvis tar så mye ektra tid, er fersk laks og karbonadedeig dyrere enn pølser.

Og for sånne som da spiser sundt og variert hjemme, som jeg mener vi gjør, er matpakkealternativet bedre.

Og ja, jeg mener jeg gir jentungen gode holdninger. Hun er sær i matveien, men andre veien. Her skal det være chorizo, manchego, parmesanost, raclette, artisjokk og pinnekjøtt. Hun smaker på det meste og synes ny mat er spennende. Og helst skal det ikke brødskiver i matboksen - i går fikk hun med seg lasagnerester og dobbel toast med ost og skinke, i dag mer toast med chorizo, og manchegobiter. Pluss frukt og/eller gulrot begge dagene.

De får ikke mat på vår SFO, men har med seg matpakker hjemmefra. Synes det høres MYE bedre ut enn det du beskriver, ja.

Ellers er jeg kjempefornøyd med vår SFO. De baserer seg også mest på leking, men de er aktivt med barna i leken, og barna er glade i de ansatte på SFO. (De er også assistenter på skolen, så barna kjenner dem godt.)

Nå har vi ikke vært skoleforeldre mer enn i 3 uker, men så langt er jeg veldig fornøyd.

Kan dere ikke si i fra på et foreldremøte el.l. da?

Kanskje kan SFO lage skikkelig mat 2 ganger i uken, også har dere med matpakke de andre dagene. Slik kan de bruke pengene på skikkelig mat i stedet for puffet ris og spaghetti med ketchup (æsj, det er jo ikke noe godt heller da).

Annonse

Frokosten på sfo hos oss er en tragedie og kunne like gjerne vært droppet. Haregryn (men hvilke unger velger det?!), corn flakes eller puffet ris med melk og sukker.... Poden min drikker ikke melk heller så før vi oppdaget dette i fjor høst spiste han - lykkelig! - corn flakes med sukker til frokost!

Og lærerne klager på at unger får en liten sjokolade om morgenen i desember fordi de blir så rabiate av sukkeret?!?!?! *Himler med øynene*

Mine barn (1,5 , 4 og 6 år) elsker havregryn med melk! Særlig hun på 4 år. Hun er ganske brødlei for tiden, og da hiver hun innpå med havregryn. Det er da sunt og godt det da?

Min gutt går på SFO kun mandag og fredag, og jeg har faktisk ikke oversikt over hva de får der. Vet at de har hatt en makaronirett minst en gang. Det skal jeg spørre ham om!

I dag skulle han imidlertid gå rett hjem fra skolen, for bestemor er kommet på besøk fra Vestlandet :-)

Mine barn (1,5 , 4 og 6 år) elsker havregryn med melk! Særlig hun på 4 år. Hun er ganske brødlei for tiden, og da hiver hun innpå med havregryn. Det er da sunt og godt det da?

Jada, havregrynet er sundt og greit, men det er corn flakes og puffet ris det går mest av såvidt jeg har sett på skålene som står fremme... Og det er jo ikke å starte dagen på for små kropper og hjerner i vekst!

De ungene som ble filmet fikk samme maten hjemme, ja. Men det betyr ikke at alle får det - det må da være en god del engelskmenn som spiser sundt også? Som allikevel får tredd den dårlige skolematen nedover hodet?

Det jeg er redd for er at når man skal lage mat til mange, under et begrenset budsjett, blir det for enkelt å ty til billigløsninger, på bekostning av sunnhet. Selv om sunn mat ikke nødvedigvis tar så mye ektra tid, er fersk laks og karbonadedeig dyrere enn pølser.

Og for sånne som da spiser sundt og variert hjemme, som jeg mener vi gjør, er matpakkealternativet bedre.

Og ja, jeg mener jeg gir jentungen gode holdninger. Hun er sær i matveien, men andre veien. Her skal det være chorizo, manchego, parmesanost, raclette, artisjokk og pinnekjøtt. Hun smaker på det meste og synes ny mat er spennende. Og helst skal det ikke brødskiver i matboksen - i går fikk hun med seg lasagnerester og dobbel toast med ost og skinke, i dag mer toast med chorizo, og manchegobiter. Pluss frukt og/eller gulrot begge dagene.

Min erfaring med engelskmenn, det være seg skoleelever eller normale voksne mennesker, er at kostholdet jevnt over er en tragedie.

De studentene jeg kjenner som har studert der klager over at de sleit med å få tak i sunn mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...