misjonær Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Hei og H! Det er en sak jeg lurer litt på.. Nå skal vi ha barn nr 2 (Hurra!) Den kommer ganske tett på nr 1, og kona har derfor ikke vert ute i jobb og får derfor ikke Morspermisjon m/fødselspengar.. Det blir kun denne engangsstøtten... Da lurer jeg på: Får jeg pappa perm med lønn? Jeg har jo jobbet... Men sånn eg forstår det er det kunn dersom mor har jobbet jeg som pappa får permisjon m/lønn?? Er ikke det litt ulogisk? Skal det ikke liksom være likestilling?? Eg håper eg tar feil! Har du peiling?? mvh 0 Siter
Gjest Siv-Karianne Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Husk at fødselspenger gir opptjening til nye fødselspenger. Så dersom hun har hatt fødselspenger/inntekt 6 av de siste 10 mnd. før fødselen, så får hun fødselspenger. 0 Siter
misjonær Skrevet 8. september 2005 Forfatter Skrevet 8. september 2005 Husk at fødselspenger gir opptjening til nye fødselspenger. Så dersom hun har hatt fødselspenger/inntekt 6 av de siste 10 mnd. før fødselen, så får hun fødselspenger. Er nok ikke fult SÅ effektiv... Hun har hatt i 4 av de siste 10 mnd før fødselen... Jammen dårlige til å planlegge vi... Filleren! 0 Siter
Gjest Siv-Karianne Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Er nok ikke fult SÅ effektiv... Hun har hatt i 4 av de siste 10 mnd før fødselen... Jammen dårlige til å planlegge vi... Filleren! Det var dumt.... 0 Siter
Gjest Må da ikke være rådløs... Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Er nok ikke fult SÅ effektiv... Hun har hatt i 4 av de siste 10 mnd før fødselen... Jammen dårlige til å planlegge vi... Filleren! Da skulle hun planlagt en kraftig bekkenløsning også (evt Mette-Marit syken lavt blodtrykk) og blitt sykemeldt før fødselspengene tok slutt. Da ville sykepengene vært nok til å få de to ekstra månedene.... Evt meldt seg arbeidsledig og fått dagpenger, det gjelder også som inntekt... 0 Siter
tiliti Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Er nok ikke fult SÅ effektiv... Hun har hatt i 4 av de siste 10 mnd før fødselen... Jammen dårlige til å planlegge vi... Filleren! HVa med å jobbe eller motta dagpenger i 2 mnd? 0 Siter
misjonær Skrevet 9. september 2005 Forfatter Skrevet 9. september 2005 Da skulle hun planlagt en kraftig bekkenløsning også (evt Mette-Marit syken lavt blodtrykk) og blitt sykemeldt før fødselspengene tok slutt. Da ville sykepengene vært nok til å få de to ekstra månedene.... Evt meldt seg arbeidsledig og fått dagpenger, det gjelder også som inntekt... Hmmm.. Har ikkje tenkt på at det er eit alternativ... Er det berre å ta kontakt med Aetat å melde seg arbeidsledig?? Må hun ikkje da plutselig ta ein jobb som butikkdame på rimi viss Aetat finner jobb til en?? Hvor masse får en i dagpenger? Er det 80% av gjennomsnittlig intekt de siste 10 mnd. som er grunnlag for fødselspengene? mvh 0 Siter
Gjest kalendria Skrevet 9. september 2005 Skrevet 9. september 2005 Det er jo logisk at mot må ha hatt inntekt på ett eller annet vis for å opptjene rett til permisjon med lønn. Men det som har vært urettferdig, og som jeg tror er endret nå, er at mannen, når han har tatt permisjon, har fått penger basert på hennes lønn, ikke sin egen. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 9. september 2005 Skrevet 9. september 2005 Det kommer litt an på hvor tett barna kommer. For fødselspermisjonen regnes som inntekt. Og har hun vært i fødselspermisjon 6 av de siste 10 mnd før den nye babyen kommer, evt. blir sykemeldt og ikke kan jobbe under dette svangerskapet, så vil hun ha de samme rettigheter til fødselspenger som hun hadde da dere fikk nr. 1. Dette vet jeg, for slik var det for oss da vi fikk nr. 2. Jeg hadde tjent opp til vanlige fødselspenger da jeg gikk med nr. 1. Da nr. 1 var 6 mnd ble jeg gravid igjen. Jobbet ikke mellom svangerskapene, men fikk utbetalt akkurat det samme i fødselspenger med nr. 2 som med nr. 1. Og pappa'n hadde de samme rettighetene med begge to. 0 Siter
KaVa Skrevet 9. september 2005 Skrevet 9. september 2005 Les på www.trygdeetaten.no - mener det er sånn at du kan ta ut permisjon basert på din inntekt - men er ikke helt sikker på hvordan dette er når mamman ikke har hatt inntekt. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 9. september 2005 Skrevet 9. september 2005 Hmmm.. Har ikkje tenkt på at det er eit alternativ... Er det berre å ta kontakt med Aetat å melde seg arbeidsledig?? Må hun ikkje da plutselig ta ein jobb som butikkdame på rimi viss Aetat finner jobb til en?? Hvor masse får en i dagpenger? Er det 80% av gjennomsnittlig intekt de siste 10 mnd. som er grunnlag for fødselspengene? mvh "Må hun ikkje da plutselig ta ein jobb som butikkdame på rimi viss Aetat finner jobb til en??" So, om hun ikke kan ta jobben på grunn av sin tilstand kan hun jo sykemelde seg? Det er i grunnen svært få som virkelig får jobb via Aetat. De fleste jobber livet av seg for å skaffe jobb utenom aetats kanaler. 0 Siter
Kjersti S Skrevet 9. september 2005 Skrevet 9. september 2005 Les på www.trygdeetaten.no - mener det er sånn at du kan ta ut permisjon basert på din inntekt - men er ikke helt sikker på hvordan dette er når mamman ikke har hatt inntekt. Hvis mamman ikke har hatt inntekt, så er den eneste måten for pappa å få permisjon med lønn å ta over hele mors permisjon, tror jeg. Samboeren min fikk ikke pappapermisjon med lønn fordi jeg hadde jobbet for lite (under 50 % tror jeg var grensa). Dette på tross av at han hele tida hadde jobbet 100% selv. Likestilling? Ikke akkurat det, nei! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.