j83! Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 -Når begynte dere m fast føde til babyen? -Hvordan begynte dere? Med et lite måltid og så øke på ? Er mitt første barn så har ikke så mye peiling selv, så setter stor pris på råd og erfaringer =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197675-noen-spm%C3%A5l-om-fast-f%C3%B8de-til-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Vi begynte såvidt med grøt for et par uker siden. Får babyen bare morsmelk bør du ikke begynne før hun er mnd, får hu morsmelkerstatning i tillegg eller bare det, så bør du begynne når babyen er 4 mnd. Helsesøster sa til meg at det første måltidet skulle være grøt. Vi prøvde først risgrøt, så havregrøt, og i går kjøpte jeg maisgrøt. Se på pakka at du kjøper det første trinnet, ikke gå rett på trinn to, det er for litt mer drevne spisere. Fem til babyen er 8 mnd skal den ha morsmelk før grøten, hvordan det er hvis du gir erstatning vet jeg ikke. Dette er fordi morsmelka hjelper tarmene til å godta nye ting, og du holder melkeproduksjonen oppe. Dessuten er det ikke alle som klarer å spise hvis de er kjempesultne. Først introduserer du et måltid på kvelden. Men første smaksprøve bør allikevel være på dagen, sånn at du får sjekket om babyen får vondt i magen eller reagerer på annen måte. Da er det kjipt å få gråtinga på natta i tilfelle... Begynn med bare bittelittegranne, og øk på etter hvert. Det står god forklaring på eskene til nestlè iallefall, om hvor mye du bør ta. Her i gården gikk det av seg selv med risgrøten, hun orket og gadd å spise litt mer for hver dag. Vent minst to uker før du så begynner med grøtmåltid til frokost/lunsj, og så minst to uker til før du gir middag. Og så minst to nye uker før du begynner med noe frukt eller grønnsaker. Altså minst to uker mellom hvert nye måltid på dagen. Det kan også være greit å vente et par dager mellom hver nye ting du prøver. HS sa til meg (var på kontroll i går skjønner du, og pratet endel om dette) at det var greit å variere grøtsortene litt, sånn at det ikke bare ble samme dag ut og dag inn. Og hvis du ser at babyen sliter med å bæsje eller får veldig hard bæsj bør du gi grovere grøt, de kan bli harde i magen av veldig fin grøt. Det er også noen som trenger malt eller sviskesaft for å få bæsja. Sviskesaft skal du ikke gi mer enn to-tre ganger i uka, pga fare for at tarmene blir avhengig av sviskesaft. Gi vann å drikke til grøten. Du bør kjøpe noen skjeer til babyen. Har du butikk i nærheten som fører Bambino har de noen kjempegode skjeer, ellers er det mye som er beregnet for barn... De blå og gule fra IKEA er ikke gode for små babymunner, funker kanskje bedre senere. Men så er det bare det at ikke alle babyer spiser grøt da. Tuppa her vil ikke ha i det hele tatt mer, etter et par vellykkede uker med risgrøt vil hun ikke ha noen av slagene nå. I dag har jeg tenkt å prøve grønnsaksmos (fra nestlè det og) for å se om hun liker det istedet. Men tuppa mi er jo 6 mnd nå, din kom vel noen uker etter, hun er kanskje rett under 5 mnd? Det er veldig spennende å prøve nytt, men det tar ikke mange dagene før man skjønner at bare amming er absolutt mest praktisk, så om du får til det frem til 6 mnd er det kjempebra. Da har tarmene fått god tid på seg til å utvikle seg og bli klar for ny mat og. (gosj nå har jeg en følelse av at dette ble innmari langt.......) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197675-noen-spm%C3%A5l-om-fast-f%C3%B8de-til-baby/#findComment-1390438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Rettelse: Det skal stå 6 i det første avsnittet der jeg har glemt tallet. Sånn går det når man står opp halv seks etter å ha vært våken halve natta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197675-noen-spm%C3%A5l-om-fast-f%C3%B8de-til-baby/#findComment-1390439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Mine var ca 6 mnd da de begynte med fast føde. Vi startet med grøt ca midt på dagen. Storesøster syntes det var kjempegodt, og gapte og spiste opp hele porsjonen første gang. Lillesøster syntes nok skje var en merkelig ting, så hun spiste vel omtrent 1 skje til sammen (mye ut og inn og ut og inn med maten) til første måltidet. Etterpå var det pupp. Vi økte gradvis på slik at lunsjen ble et helt måltid. Så kom middag, så kvelds og til slutt frokost. Ammet hele tiden mens vi økte på med måltidene. Ble anbefalt å ikke starte med kveldsmåltidet fordi man aldri helt vet hvordan de små magene takler fast føde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197675-noen-spm%C3%A5l-om-fast-f%C3%B8de-til-baby/#findComment-1390502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Begynte da de var hhv 5 og 6 mndr. Begge to begynte med små små porsjoner grøt. Jeg blanda med morsmelk de første gangene, gikk så over til grøt som blandes med vann (sånn med melkepulver) En skje med grøt, som ble spytta ut, stappa inn, spytta ut etc, før de skjønte poenget. De fikk også babykjeks og skalker de kunne holde i og gnage eller sutte på. Jeg begynte med middagsglass litt seinere, lillesøster likte ikke middag før hun var nesten ett år, selvom vi prøvde jevnlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197675-noen-spm%C3%A5l-om-fast-f%C3%B8de-til-baby/#findComment-1390842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Begynte da de var hhv 5 og 6 mndr. Begge to begynte med små små porsjoner grøt. Jeg blanda med morsmelk de første gangene, gikk så over til grøt som blandes med vann (sånn med melkepulver) En skje med grøt, som ble spytta ut, stappa inn, spytta ut etc, før de skjønte poenget. De fikk også babykjeks og skalker de kunne holde i og gnage eller sutte på. Jeg begynte med middagsglass litt seinere, lillesøster likte ikke middag før hun var nesten ett år, selvom vi prøvde jevnlig. Babykjeks??????? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197675-noen-spm%C3%A5l-om-fast-f%C3%B8de-til-baby/#findComment-1390872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Babykjeks??????? Ja, det finnes babykjeks, Helios eller noe annet merke. Man kan dynke dem i morsmelk så de blir heeelt myke og gode. Jeg har prøvd dem, men da var ungen min mye større. Jeg har fullstendig paranoia når det gjelder det med å sette fast ting i halsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197675-noen-spm%C3%A5l-om-fast-f%C3%B8de-til-baby/#findComment-1390874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Babykjeks??????? Ja, tror det er Hipp som har noen litt avlange kjeks som er gode å holde i og gnage på. De fantes ihvertfall for 2-3 år siden da vi hadde baby sist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197675-noen-spm%C3%A5l-om-fast-f%C3%B8de-til-baby/#findComment-1390922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Ja, tror det er Hipp som har noen litt avlange kjeks som er gode å holde i og gnage på. De fantes ihvertfall for 2-3 år siden da vi hadde baby sist. Ja, stemmer, Hipp var det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197675-noen-spm%C3%A5l-om-fast-f%C3%B8de-til-baby/#findComment-1390930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
j83! Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Vi begynte såvidt med grøt for et par uker siden. Får babyen bare morsmelk bør du ikke begynne før hun er mnd, får hu morsmelkerstatning i tillegg eller bare det, så bør du begynne når babyen er 4 mnd. Helsesøster sa til meg at det første måltidet skulle være grøt. Vi prøvde først risgrøt, så havregrøt, og i går kjøpte jeg maisgrøt. Se på pakka at du kjøper det første trinnet, ikke gå rett på trinn to, det er for litt mer drevne spisere. Fem til babyen er 8 mnd skal den ha morsmelk før grøten, hvordan det er hvis du gir erstatning vet jeg ikke. Dette er fordi morsmelka hjelper tarmene til å godta nye ting, og du holder melkeproduksjonen oppe. Dessuten er det ikke alle som klarer å spise hvis de er kjempesultne. Først introduserer du et måltid på kvelden. Men første smaksprøve bør allikevel være på dagen, sånn at du får sjekket om babyen får vondt i magen eller reagerer på annen måte. Da er det kjipt å få gråtinga på natta i tilfelle... Begynn med bare bittelittegranne, og øk på etter hvert. Det står god forklaring på eskene til nestlè iallefall, om hvor mye du bør ta. Her i gården gikk det av seg selv med risgrøten, hun orket og gadd å spise litt mer for hver dag. Vent minst to uker før du så begynner med grøtmåltid til frokost/lunsj, og så minst to uker til før du gir middag. Og så minst to nye uker før du begynner med noe frukt eller grønnsaker. Altså minst to uker mellom hvert nye måltid på dagen. Det kan også være greit å vente et par dager mellom hver nye ting du prøver. HS sa til meg (var på kontroll i går skjønner du, og pratet endel om dette) at det var greit å variere grøtsortene litt, sånn at det ikke bare ble samme dag ut og dag inn. Og hvis du ser at babyen sliter med å bæsje eller får veldig hard bæsj bør du gi grovere grøt, de kan bli harde i magen av veldig fin grøt. Det er også noen som trenger malt eller sviskesaft for å få bæsja. Sviskesaft skal du ikke gi mer enn to-tre ganger i uka, pga fare for at tarmene blir avhengig av sviskesaft. Gi vann å drikke til grøten. Du bør kjøpe noen skjeer til babyen. Har du butikk i nærheten som fører Bambino har de noen kjempegode skjeer, ellers er det mye som er beregnet for barn... De blå og gule fra IKEA er ikke gode for små babymunner, funker kanskje bedre senere. Men så er det bare det at ikke alle babyer spiser grøt da. Tuppa her vil ikke ha i det hele tatt mer, etter et par vellykkede uker med risgrøt vil hun ikke ha noen av slagene nå. I dag har jeg tenkt å prøve grønnsaksmos (fra nestlè det og) for å se om hun liker det istedet. Men tuppa mi er jo 6 mnd nå, din kom vel noen uker etter, hun er kanskje rett under 5 mnd? Det er veldig spennende å prøve nytt, men det tar ikke mange dagene før man skjønner at bare amming er absolutt mest praktisk, så om du får til det frem til 6 mnd er det kjempebra. Da har tarmene fått god tid på seg til å utvikle seg og bli klar for ny mat og. (gosj nå har jeg en følelse av at dette ble innmari langt.......) Ja hun er ikke mer enn 4,5måneder =) Så tenker no jeg venter litt til. Kanskje en måned elle to. Trenkte bare litt tips til den tid kommer. Takk for bra svar =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197675-noen-spm%C3%A5l-om-fast-f%C3%B8de-til-baby/#findComment-1390964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.