Gå til innhold

Når barnets venn stjeler

Anbefalte innlegg

I går var vi ute for en meget så uhyggelig ting.

Mine barn fikk ha med seg hver sin kompis hjem, dvs. begge besøkene var avtalt fra et par dager tilbake.

Jeg hjelper mannen min med kornet og sier at de får kun holde seg i første etasje siden de nå er så mange.

Etter knappe to timer ringer eldstemann og lurer på om jeg kan kjøre hans visitt hjem, hans mor kan ikke komme fordi hun jobber. Jeg sier jeg ikke har tid nå, men at han kan vente litt.

Når vi kommer hjem senere så er størstevisitten dratt, han hadde begynt å gå fikk jeg beskjed om siden han skulle på fotballtrening kl. 18 Synes litt synd på ham da det er en durabel gåtur.

Litt senere kommer mamman til minstevisitten, tar en kaffe hos oss og skravler mens de mindre gjør lekser.

En liten stund etter det så gir jeg ungene ukelønna si, og størstemann finner ikke lommeboka si. Det blir et skikkelig ståhei her for lommebøkene deres er forlangt liggende på en spesiell hylle i kjøkkenet, der ligger de sammen med en del annet.

Den er borte. Inneholdende 600 kr.

Poden er flink til å spare og har spart litt ukelønn og greier samt så driver broren og kjøper ham ut av et spill de har. De fikk 100 kr hver på morgenen fordi de hadde hjulpet til på gården og derfor så vet vi med sikkerhet at lommeboken var tatt fra kjøkkenet og lagt tilbake igjen på morgenen.

Vi leter og leter, over hele huset, poden er 110 prosent sikker på at l.boka er lagt tilbake, og for å være ærlig så er dette en meget ordentlig og korrekt fyr så dette betviles svært lite. Vi husker også at han gikk og hente den samt kom og la den tilbake.

Vi leter alikavel over hele huset, sovrom, bad, i bilen, over og under ting, inni, på...i det hele tatt.

Lommeboka er vekk.

Ringer frøken og spør henne hva i all verden vi foretar oss nå. Hun ringer til besøkets bror og det hele ender opp med nekting og trusler om at han aldri vil besøke oss igjen mm.

(frøken så vedkommende i byen rundt kl 17, og moren kjører ikke bil og kunne derfor ikke hentet som han sa til oss)

Min sønn som aldri sier et vondt ord om noen, ærlig talt den mest redelige og ordentlige gutt en kan tenke seg er meget, meget såret og sint. Og jeg må virklelig si jeg er litt redd for hva som nå kan skje siden en slik rolig type gjerne blir veldig sint når det først skjer.

I dag må vi snakke med rektor og gymlærer mm.

Læreren deres var nemmelig ikke sikker på om den mistenkte ikke kom til å slenge dritt på skolen om misstanken og som jeg sa, da vet jeg virkelig ikke hva som kan skje for gutten min er virkelig såret og sint nå.

Herre min for en situasjon. Vet liksom ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette fremover.

Jeg skal sette hardere krav til hjemmebesøkene når vi ikke er til stede, en "straff" fordi den eldste brøt regelen om å holde seg nede (de var oppe og spiste mat)

Utover det så har poden fått straff nok i all elendigheta som skjer nå. Jeg vil betale ham de 600 kr. som han har spart, det klarer jeg selvsakt ikke la være.

Nå er jeg veldig engstelig for hva som kan forandre seg i skoleøyemed, guttungen har aldri vært på kan med noen og har aldri vært i bråk på skolen. Nå skal han valse rundt dag etter dag med en som er mistenkt i å ha tatt 600 kr fra ham, selv om han nekter og familien bråker på hans vegne.

Læreren mener jeg må vurdere anmeldelse.

Jeg vet hverken fram eller tilbake, det er veldig synd dette her, og uventet, og det er første gang jeg er borti slik med ungene mine.

Noen med erfaringer av noe slag som kan fortelle hvordan ting artet seg for dem?

Vondt er det iallefall å se ens barn vokse et steg videre mot voksenverden på denne måten.

(Det minste besøket skal ringes i dag tidlig, selv om disse skal ha oppholdt seg bare i 1 etasje og han gikk tynnkledd slik at det ikke var mulig å gjemme lommebok med kjetting noe sted. Den minste visitten er også veldig frekvent her hos oss, mens visitt to kun har vært her en gang tidligere for lenge siden.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197678-n%C3%A5r-barnets-venn-stjeler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, så kjedelig. Det du i alle fall må gjøre, er å snakke med guttens foreldre. Så vet de hvertfall at noe er på gang, i forhold til mistanke, evt stjeling.

Husker jeg ble frastjålet omtrent samme beløp da jeg var au-pair. Pengene hadde ligget gjemt inne i klesskapet mitt. Da var det gutten i huset på 11 år som hadde forsynt seg. Han hadde kjøpt nye joggesko og godterier for et par hundre kroner. Ekkel sak.

Du ringer til frøken som ringer til besøkets bror? Hvorfor i all verden ringer du ikke selv til barnets foreldre?

Fordi det var en ekkel sak som jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle håndtere.

Besøkets bror ble ringt - de bor i samme hus - fordi mor ikke kan særlig norsk.

Uansett, jeg har vært på politistasjonen nå og fått bekreftet at vedkommende er meget kjent der nede, og jeg er anbefalt å gi dem helgen på å rydde opp og så anmelde hos politiet og barneværn på mandag.

Uff, så kjedelig. Det du i alle fall må gjøre, er å snakke med guttens foreldre. Så vet de hvertfall at noe er på gang, i forhold til mistanke, evt stjeling.

Husker jeg ble frastjålet omtrent samme beløp da jeg var au-pair. Pengene hadde ligget gjemt inne i klesskapet mitt. Da var det gutten i huset på 11 år som hadde forsynt seg. Han hadde kjøpt nye joggesko og godterier for et par hundre kroner. Ekkel sak.

Skal ned til dem kl 18 i dag, da er storebror hjemme som kan norsk.

Har vært på politistasjonen og fått bekreftet av vedkommende er meget kjent der. De anbefalte å gi frist på helgen og så anmelde til politi og barneværn på mandag.

Har vært på politistasjonen og fått bekreftet av vedkommende er meget kjent der. De anbefalte å gi frist på helgen og så anmelde til politi og barneværn på mandag.

Huff, for en fæl situasjon å komme opp i. Følg rådene du fikk. Hvis han ikke kommer med pengene i løpet av helga, er det anmeldelse og evt barneversmelding.

Annonse

Fordi det var en ekkel sak som jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle håndtere.

Besøkets bror ble ringt - de bor i samme hus - fordi mor ikke kan særlig norsk.

Uansett, jeg har vært på politistasjonen nå og fått bekreftet at vedkommende er meget kjent der nede, og jeg er anbefalt å gi dem helgen på å rydde opp og så anmelde hos politiet og barneværn på mandag.

Hvor gammelt er dette "besøket"

11-år og godt kjent hos politiet? Det høres ikke lovende ut. Kjedelig situasjon dere er i nå, får håpe dere finner frem til en løsning og at denne gutten får hjelp.

11-år og godt kjent hos politiet? Det høres ikke lovende ut. Kjedelig situasjon dere er i nå, får håpe dere finner frem til en løsning og at denne gutten får hjelp.

Jeg skal som sakt ned til dem i kveld.

De får helgen på seg til å betale. På mandag melder jeg guttungen både til politi og barnevern.

Det synes jeg du gjør helt rett i. F** hvor forbannet jeg hadde blitt om noen hadde stjelt fra meg eller ungene!!

Det har vært en stri tørn.

Var der fredags kveld og pratet med dem, de nektet. Jeg sa de kunne bruke helgen, roe det ned, prate om det og så ringe meg. De sa at selv om han ikke hadde gjort det så skulle de betale for å slippe anmeldelse.

De ringte søndags morgen, nektet og ville ikke betale.

Jeg sa det var greit og sa at da var jeg desverre nødt til å anmelde.

Søndagen senere på kvelden så ringte de igjen og sa at de var interessert i å betale, selv om de mente guttungen ikke hadde gjort det.

Vi skal ned i kveld og hente pengene, får se hvordan det går.

Dette har vært veldig ille, synes synd om familien, men samtidig er jeg nødt til å ta affære, har jo selv barn jeg vil skal se at det kommer konsekvenser av å gjøre gale ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...