Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, gutten vår på 2 år ble for ett år siden testet for cølikaki og annen matintoleranse (bl.a.gluten)(eller "Malabsorbsjon") som det står i journalen hans. Han tok blodprøve. Av journalen fremgår det at alle verdier de har sjekket ligger innen for normalområdet, ergo skulle han altså ikke lide av cøliaki eller noe annet.

Likevel bekymrer jeg meg litt, fordi han er tynn og liten, samt at han spiser lite og har mye løs og illeluktende avføring.

Kan han, til tross for blodprøveresultatet i fjor, likevel lide av cøliaki eller noe annet ? Eller sier blodprøvene en gang for alle at han ikke har slike lidelser ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197688-barn-med-c%C3%B8liaki/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to barn med cøliaki. Visstnok kan det være vanskelig å diagnostisere barn under to år med rett diagnose, slik at det som regel alltid tas nye prøver når barna er over to år - var det vi fikk høre. (dette gjelder visstnok både om blodprøven er positiv eller negativ)

Jeg hadde definitivt bedt om ny prøve. Og hvis den også er negativ hadde jeg selv prøvd ut et glutenfritt kosthold over en periode på noen uker. Blir gutten bedre av det - så har du jo egentlig svaret der. Han har da ikke cøliaki, men tåler likevel ikke gluten. Det finnes en del slike rundt om kring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...