Gå til innhold

FU: Musikk og språk

Anbefalte innlegg

Gjest smanonymsius
Skrevet

Har bare lyst til å teste om mine vage teorier er litt riktige. Så derfor vil jeg at dere skal svare på to spm:

1. Synger/sang dere MYE for barnet?

2. Var/er barnet tidlig ute med språket?

Gjest blomsterløk
Skrevet

Nei

Ja.

Skrevet

Ja jeg sang allerede mens 1.mann lå imagen, og siden har vi sunget. I noen perioder mye, andre mindre.

Nr.1 var veldig tidlig ute med språk, ho ble lest for fra ho var 4mnd.

Nr.2 var veldig sen. Ho også lest mye for siden jeg leste for storesøster, men mest bøker tilpasset storesøster.

Nr.3 er vel mer normal/litt sent ute.

Skrevet

Ikke sinnsykt mye, mer for nr. 2 enn for nr. 1, 2'ern ble jo bare hengende med da vi leste for 1'ern så hun fikk vel en større dose i og med at hun fikk det inn med morsmelka så og si.

De snakket vel litt tidlig begge to, men det jeg har reagert mest på i ettertid er at begge to snakket rent med en gang. Nr. 1 hadde noen egne ord (som dæsj istedetfor hest), men ingen av dem har hatt problemer med lyder (bokstaven r f.eks.) og slike ting som jeg hører en del unger har til de begynner på skolen.

Om det har med lesingen å gjøre, at vi aldri snakket babyspråk til dem (selvfølgelig kosepuseprate vi, men ikke babyspråk til daglig!) eller om det bare er tilfeldig, vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg har sunget mye for jentene mine fra de ble født (ikke sååå mye før, men noen traller ble det nok - om enn ikke for dem), og synger fremdeles masse sammen med dem.

Begge to var tidlig ute med å snakke. Storesøster snakket i korte setninger (3-4 ord) rett etter at hun hadde fyllt 1 år. Lillesøster var noen måneder senere, men tidlig sammenlignet med jevnaldrende kamerater.

Artig teori forresten. Tror vel ikke bare sang og musikk har betydning, men det hemmer nok helt sikkert ikke språkutviklingen.

Skrevet

Nei

Ja.

Hei,jeg sang nesten dagen lang.

Barnet var veldig sen til å snakke.

Skrevet

At det er en klar sammenheng mellom musikk- og språkutvikling er vel ikke akkurat en ny teori ;-)

Skrevet

Ja, jeg sang mye, og leste mye bøker.

Ja, begge to var tidlig ute språklig. Gutten var tidligere enn jenta.

-i tillegg har de nok gode språk-gener, vi har mange tidlige pratere i vår familie.

Skrevet

1) Nei, overhodet ikke.

2) Ja, begge var tidlig ute både mht ordforståelse, språklydene og etter hvert lesing og skriving.

Skrevet

Ja, jeg sang og synger fremdeles mye for og sammen med barna. De har vært relativt tidlig ute begge to, men det er mange som var tidlig ute i vår familie. Jeg snakket, i følge min far, fra jeg ble født ;) Moren min sier dog at jeg snakket ordentlig fra jeg var 13 mnd, før det hadde jeg bare enkle ord, men da jeg var 13 mnd begynte jeg med korte setninger. Det stemmer godt med mine to også.

Vi har også alltid lest mye så ordforrådet og forståelsen har vært veldig god hele tiden. Jeg tror og mener iallefall at det har en sammenheng.

Skrevet

Ja, veldig mye, helt fra barnet lå i magen.

Ikke særlig.

Skrevet

Ja, jeg sang og synger fremdeles mye for og sammen med barna. De har vært relativt tidlig ute begge to, men det er mange som var tidlig ute i vår familie. Jeg snakket, i følge min far, fra jeg ble født ;) Moren min sier dog at jeg snakket ordentlig fra jeg var 13 mnd, før det hadde jeg bare enkle ord, men da jeg var 13 mnd begynte jeg med korte setninger. Det stemmer godt med mine to også.

Vi har også alltid lest mye så ordforrådet og forståelsen har vært veldig god hele tiden. Jeg tror og mener iallefall at det har en sammenheng.

"Vi har også alltid lest mye så ordforrådet og forståelsen har vært veldig god hele tiden. Jeg tror og mener iallefall at det har en sammenheng."

Samme her. Har også fått høre fra barnehagen at ungene våre har så godt ordforråd og språkforståelse - ikke tilfeldig spør du meg. Vi (jeg) har lest og lest og lest for dem. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...