Gå til innhold

utenfor tema, men stemmer det...?

Anbefalte innlegg

Har du testet valgtesten på NRK.no?

Det er en test der, hvor man svarer på 36 sp.mål, og på bakgrunn av dem får man en "profil" som forteller hvilke parti man er mest enig med.

Selvsagt vet jeg at ikke alle spmål er nøytrale, at ikke testen nødvendigvis gir rett bilde- og at ulike slike tester kan gi ulik svar...basert på type sp.mål som stilles.

Men nå spør jeg igjen- får DU den testen til å stemme med det du mener du skal stemme på?

Jeg fikk selv en overaskelse. Jeg endte med annet parti enn forventet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197876-utenfor-tema-men-stemmer-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt fire eller fem tester, alle får SV og AP på de to øverste plassene, men de bytter litt på hvem som kommer som nr 1 og 2.

SP og RV har også ligget på topp 3. Forøvrig likte jeg testen til VG best.

VG sin var jo ikke mye stas da. Det er naturlig å velge saker som du allerede har tatt stilling til, dermed får du helt sikkert det partiet du tenkte på påforhånd som svar.

Annonse

VG sin var jo ikke mye stas da. Det er naturlig å velge saker som du allerede har tatt stilling til, dermed får du helt sikkert det partiet du tenkte på påforhånd som svar.

Som sagt har jeg fått de samme to partiene på alle tester jeg har tatt.

Nei, den stemte overhodet ikke for min del. Kystpartiet kom på både 1. og 2. plass alle gangene jeg tok testen. Jeg aner jo ikke en gang hva de står for...

Testen avhenger av hvor klare svar de forskjellige partiene har gitt på spørsmålene. Visstnok har Kystpartiet gitt veldig klare svar på mange spørsmål, og kommer derfor høyt opp hos veldig mange.

Ikke overraskende har ikke de store partiene svart like klart på mange spørsmål, og kommer derfor ikke like høyt.

Gjest stemte her

Ja fikk partiet jeg skal stemme på som nr. 1. (AP). 70% av stemmene. Regner med at grunnen til at det ikke var mer er at jeg er imot abort og "litt" religiøs. Var veldig overrasket over å få SV på 2 plass... Trodde det ville blitt et borgerlig parti.

Annonse

Det syntes jeg var en fordel framfor alle testene der redaksjonen har valgt spørsmålene for meg.

Prøvde den nå, og den stemte ikke på meg. Faktisk kom Ap best ut hos meg i testen, men min stemme går nok til Venstre (som jeg fikk som nr. 2).

Hovedfeilen ved slike tester er at man ikke får vektet svarene sine. Enkelte sider ved politikken som jeg synes er avgjørende for mitt valg, kom ikke frem her i det hele tatt.

Det stemte ganske bra. Alle de tre rangerte partiene var ganske tett i prosenter hos meg (RV, Ap og SV i nevnte rekkefølge), og jeg hadde allerede bestemt meg for å stemme enten Ap eller SV før jeg tok testen.

Nrk.no sin test stemte bra, jeg stremmer borgerlig, men det partiet som kom øverst har jeg ikke tenkt å stemme på i år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...