Gå til innhold

Hva sier dere til barna om at de er adoptert?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har hatt det som en ganske naturlig ting helt fra starten. Men så var jo vår pode 4 år da han kom så det blir muligens noe annerledes da. Vi sier vi tror mammaen hans ikke kunne ta seg av ham, mulig hun ikke hadde penger og jobb eller at hun var syk. Vi sier også at vi tror hun var glad i ham fordi hun la han igjen på sykehuset og der viste hun at han fikk hjelp. Det er jo desverre ikke alle som blir forlatt på sykehuset og da kan problemet blir større. Ikke særlig hyggelig å få vite at du ble forlatt på en søppelplass e.l. Da hadde situasjonen vært annerledes. Men jeg tror at å være så åpen som mulig fra starten av er best. `Vi snakker om magemammaen på Filippinene....men det er ikke mye han bryr seg om det enda.

Lykke til!

thuva1365380402

Foreløpig har vi ikke fortalt så veldig mye. Vår sønn er bare 2,5 år nå, og var 3,5 mnd da vi hentet han i Korea. Men vi har et koreansk flagg hengende på veggen i trappeoppgangen, og det vet han er det koreanske flagget. Det vi har fortalt er at han er født i Korea, og at vi hentet han der og kjørte fly hjem. Så når vi spør hvor det koreanske flagget er, peker han først på flagget og så peker han på seg selv.

Men det blir helt sikkert masse spørsmål etterhvert, men det får vi ta som det kommer. For vår del vet vi jo hele bakgrunnen hans, foreldre, besteforeldre, alder, høyde og vekt, historien om hvordan de biologiske foreldrene traff hverandre og hvorfor. Det eneste vi ikke vet er navnene deres.

forelsket colombiamamma

Vi har hatt det som en ganske naturlig ting helt fra starten. Men så var jo vår pode 4 år da han kom så det blir muligens noe annerledes da. Vi sier vi tror mammaen hans ikke kunne ta seg av ham, mulig hun ikke hadde penger og jobb eller at hun var syk. Vi sier også at vi tror hun var glad i ham fordi hun la han igjen på sykehuset og der viste hun at han fikk hjelp. Det er jo desverre ikke alle som blir forlatt på sykehuset og da kan problemet blir større. Ikke særlig hyggelig å få vite at du ble forlatt på en søppelplass e.l. Da hadde situasjonen vært annerledes. Men jeg tror at å være så åpen som mulig fra starten av er best. `Vi snakker om magemammaen på Filippinene....men det er ikke mye han bryr seg om det enda.

Lykke til!

Nå er vår colombiaprinsesse blitt seks år, og har vært hos oss i fire av dem. Vi har alltid vært åpen i forhold til det at hun er adoptert og at hun i Colombia har lagt i en annen dame sin mage. Dette er hun veldig opptatt av og sier ofte at hun vil til Colombia og treffe henne. Vi svarer alltid at når hun blir stor så kan hun få lov til det, hvis hun fortsatt vil det da. Vi vil hjelpe henne med det hvis det blir aktuelt.

Det kommer mange spørsmål nå, og vi merker at det er av en annen karakter enn de var da hun var yngre, selvfølgelig. Og det blir vanskeligere for oss å svare på dem, men vi sorterer ut etterhvert hva og hvordan vi skal svare på dem.

Det viktigste er at hun får vite det hun ønsker å vite etterhvert som om hun vil vite.

Synes nå vi da!

Hei. Jeg har skrevet en barnefortelling om hvordan mine to jenter kom til oss og hvorfor, det er blitt en stor suksess for jentene da de elsker boken de har fått. Har også satt inn bilder fra begynnelsen til slutt.Jentene våre vr 8 mnd. da vi hentet dem, og nå er de 2 år og 8 mnd.

De sier selv nå at mamma og pappa var på andre siden av jorden og hentet oss og da var vi 8 mnd.

Annonse

Hei. Jeg har skrevet en barnefortelling om hvordan mine to jenter kom til oss og hvorfor, det er blitt en stor suksess for jentene da de elsker boken de har fått. Har også satt inn bilder fra begynnelsen til slutt.Jentene våre vr 8 mnd. da vi hentet dem, og nå er de 2 år og 8 mnd.

De sier selv nå at mamma og pappa var på andre siden av jorden og hentet oss og da var vi 8 mnd.

Vi har også laget en fortelling for barna våre, denne har betydd veldig mye!

Ved skolestart måtte vi igjen og igjen snakket om opphavet, hvor de kom fra + +.

Nå er jenta vår 9 år og i dag måtte jeg fortelle ( igjen) hva jeg tenkte da vi fikk tildelingen av henne. Hun liker godt å høre om at jeg gråt, hva slags vær det var den dagen, hva de rundt oss sa, hvem, jeg fortalte det til først, hvor jeg var i rommet etc...

Nå skal jenta vår og pappan snart på en ukes tur til fødelandet. De skal ikke treffe fødemor eller lete etter henne. De skal på en liten rundtur og "lukte" litt.

I tillegg er det kjempenyttig nå for jenta vår at hun har en liten jente der hun hjelper litt hver måned . På reisen skal de besøke henne, og det er nok noe av det jenta vår gleder seg mest til!

Nå er vår colombiaprinsesse blitt seks år, og har vært hos oss i fire av dem. Vi har alltid vært åpen i forhold til det at hun er adoptert og at hun i Colombia har lagt i en annen dame sin mage. Dette er hun veldig opptatt av og sier ofte at hun vil til Colombia og treffe henne. Vi svarer alltid at når hun blir stor så kan hun få lov til det, hvis hun fortsatt vil det da. Vi vil hjelpe henne med det hvis det blir aktuelt.

Det kommer mange spørsmål nå, og vi merker at det er av en annen karakter enn de var da hun var yngre, selvfølgelig. Og det blir vanskeligere for oss å svare på dem, men vi sorterer ut etterhvert hva og hvordan vi skal svare på dem.

Det viktigste er at hun får vite det hun ønsker å vite etterhvert som om hun vil vite.

Synes nå vi da!

Det var greit for min når vi sa som sant var at vi ikke fikk noe informasjon om fortiden h*n tilbrakte uten oss.Å de små ørene hører mer enn vi tror så da er det like greit å si det som kan sies , når spørsmålene kommer. Dvs. ikke alt på et fat men litt ettersom barnet forstår. Detaljerte fortellinger om fortiden , opphav osv bør ungås i store doser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...