haihi Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Hei! Er helt ny på dette forumet men trenger litt hjelp. Vi har en gutt fra Filippinene som er 8 år nå. Han kom til oss da han var fire år. Vi har tre "hjemmelagde" barn som er 15, 13 og 12 år. Nå har det seg slik at vår 8 åring er ganske aktiv og pp kontoret mener han har store indikasjoner på adhd. Jeg som mor mener at han ikke har det!! Han kan sitte stille i tmer med lego og andre ting som han liker. Har hørt om folk som mener adopterte kan bli feildiagniosert til adhd fordi de som tester ikke har nok kunnskap om adopterte. Har noen her peiling på stoff jeg kan lese, mennesker jeg kan snakke med eller andre ting jeg bør gjøre........??? Koz HIlde 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197896-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
cool Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Vil bare støtte deg i din tankegang. Det er absolutt mange som har fått diagnosen ADHD uten at det har vært godt nok dokumentert ut fra min erfaring. Det er en belastende diagnose å ha selv om foreldre i utgangspunktet tenker at det kan utløse ekstrahjelp på skole etc. Det er ikke alltid det gjør det. Av erfaring vet jeg at det for noen lærere har vært en sovepute at eleven har den diagnosen. ("Det er ikke min feil at eleven ikke lærer noe, det er jo noe galt med eleven"). Jeg ville ha tatt kontakt med adopsjonsforeningen. De har sikkert kunnskaper om hvor du kan henvende deg, evt. litteratur du kan lese. Gutten din var jo 4 år når han kom hit. tror nok at det heller er det han har manglet av omsorg før han kom til dere som er problemet. Vær en løvemor og kjemp for det du tror på. Ønsker deg lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197896-adhd/#findComment-1393432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruen fra havet Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Hei! Det er helt vanlig at barn med ADHD kan konsentrere seg og sitte i timer med noe de liker. Mest vanlig er dataspill, film eller lego, men også tegning/maling og andre former for konsentrert aktivitet forekommer. Vær glad for at han er i den heldige situasjonen at han blir utredet - i stedet för kanskje å måtte slite med masse problemer i årevis før han får hjelp. Om han ikke har ADHD skjer det jo ikke annet enn at "saken" lukkes! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197896-adhd/#findComment-1393849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kanskje RAD? Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Endel adopterte barn blir feildiagnostisert med ADHD mens de egentlig har RAD (Reactive Attachment Disorder eller på norsk Reaktiv Tilknytningsforstyrrelse). Noen adopterte barn har også PTSD (Post Traumatisk Stress Disorder) som også har en del likhetstrekk med ADHD. Det kan være PP-rådgiveren ikke har nok kjenneskap til dette. For å finne ut mer om RAD kan du søke på internett på "Reactive Attachment Disorder" eller feks "Martha Welch" (sistnevnte har jobbet mye med dette). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197896-adhd/#findComment-1394004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teletubbie Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Endel adopterte barn blir feildiagnostisert med ADHD mens de egentlig har RAD (Reactive Attachment Disorder eller på norsk Reaktiv Tilknytningsforstyrrelse). Noen adopterte barn har også PTSD (Post Traumatisk Stress Disorder) som også har en del likhetstrekk med ADHD. Det kan være PP-rådgiveren ikke har nok kjenneskap til dette. For å finne ut mer om RAD kan du søke på internett på "Reactive Attachment Disorder" eller feks "Martha Welch" (sistnevnte har jobbet mye med dette). Mest sannsynlig har våre adopterte barn heller RAD enn ADHD, dersom en diagnose skal stilles. Et barn som har RAD kan oppføre seg, og minne om et barn med ADHD. Man vet for lite om denne diagnosen i helsesystemet og samfunnet enda. Psyk. Haarklou har studert på barn med denne diagnosen - du finner mer på hans hjemmeside. Vårt barn fikk først diagnosen RAD og det ble søkt om assistent på skolen til h*n. Dette ble blankt avslått, men vi fikk ekstra assistentimer til barnet vårt som skulle være i klassen. Barn med RAD trenger en god voksen rundt seg hele tiden for å være barnets "skjold" og være i forkant mht. den sosiale settingen. Derimot ble vi fort spurt - av skolen - om vi ville medisinere barnet vårt. Noe vi ikke ville fordi diagnosen var ikke ADHD!! Men da alle andre alternativer (kost, alternativ behandling og naturmedisin, åpenhet om denne diagnosen) var prøvd og vårt barn ikke hadde det greit på skolen, valgte vi at h*n skulle prøve Ritalin. Dette var som å "sette i ledning". H*n senket skuldrene, satt i ro i timene og den sosiale settingen ble noe bedre. Etter 3 mnd. på Ritalin gikk h*n over til Concerta. Men det som er rart, er at hjemme er barnet rolig og greit barn, men har STORE problemer på skolen??!! Hvorfor?? Fordi (tror jeg) at barnet ikke har gode trygge rammer rundt seg. Skolen gjør sitt beste, men det er ikke godt nok! Fordi de har ingen anelse (foruten det som vi og BUP har fortalt om diagnosen RAD) hva slikt et barn trenger for å fungere i hverdagen. Læreren sier (igjen på 4. året) at det er ikke lett.... Takk for tipset om PTSD, jeg skal ta en titt på den diagnosen - hørtes veldig interessant ut! Hilsen en frustrert løvemamma: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197896-adhd/#findComment-1394146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Refiloe Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Mest sannsynlig har våre adopterte barn heller RAD enn ADHD, dersom en diagnose skal stilles. Et barn som har RAD kan oppføre seg, og minne om et barn med ADHD. Man vet for lite om denne diagnosen i helsesystemet og samfunnet enda. Psyk. Haarklou har studert på barn med denne diagnosen - du finner mer på hans hjemmeside. Vårt barn fikk først diagnosen RAD og det ble søkt om assistent på skolen til h*n. Dette ble blankt avslått, men vi fikk ekstra assistentimer til barnet vårt som skulle være i klassen. Barn med RAD trenger en god voksen rundt seg hele tiden for å være barnets "skjold" og være i forkant mht. den sosiale settingen. Derimot ble vi fort spurt - av skolen - om vi ville medisinere barnet vårt. Noe vi ikke ville fordi diagnosen var ikke ADHD!! Men da alle andre alternativer (kost, alternativ behandling og naturmedisin, åpenhet om denne diagnosen) var prøvd og vårt barn ikke hadde det greit på skolen, valgte vi at h*n skulle prøve Ritalin. Dette var som å "sette i ledning". H*n senket skuldrene, satt i ro i timene og den sosiale settingen ble noe bedre. Etter 3 mnd. på Ritalin gikk h*n over til Concerta. Men det som er rart, er at hjemme er barnet rolig og greit barn, men har STORE problemer på skolen??!! Hvorfor?? Fordi (tror jeg) at barnet ikke har gode trygge rammer rundt seg. Skolen gjør sitt beste, men det er ikke godt nok! Fordi de har ingen anelse (foruten det som vi og BUP har fortalt om diagnosen RAD) hva slikt et barn trenger for å fungere i hverdagen. Læreren sier (igjen på 4. året) at det er ikke lett.... Takk for tipset om PTSD, jeg skal ta en titt på den diagnosen - hørtes veldig interessant ut! Hilsen en frustrert løvemamma: Kloke ord som vanlig Teletubbie ! Vår sønn fikk ADD-daignose i vår etter mange år med famling i "diagnoseboka" til BUP... Jeg har lest mye om RAD og mener han "passer inn" der mer enn i ADD-boksen, men ikke fått gehør for det. Nå legger vi uenigheten med BUP på is ei stund og er egentlig bare glad for at vi tilsynelatende (kanskje) får den rette hjelpa til vår gutt som sliter; og hjelp til en etterhvert sliten familie også. Vi får være flink å bakke opp hverandre vi som innser at noen av barna våre har fått med seg noen ekstra utfordringer i livet i sin ryggsekk. En stor klem fra ei meget lykkelig mamma,tross alt!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197896-adhd/#findComment-1394208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.