Gå til innhold

Om å reise med fly med barn - hvor streng er dere?

Anbefalte innlegg

Ser stadig tråder her om hvordan det er å reise med småbarn med fly. Vi reiser MYE med fly av forskjellige årsaker, og storesøster hadde sin første flyreise til utlandet før hun var 4 uker gml. Dette innebar 2 flybytter og tilsammen ca 6 timer på flyet og 2-4 timer på flyplassene totalt.

Nå er ungene 3,5 og snart 6 år. Vi er VELDIG strenge på at de skal sitte på plassene sine. Det er INGEN unntak for å sitte i setet, eller stå på gulvet foran setet sitt annet enn dogåing. På flyplassene må den eldste gå mens den yngste bruker vogn, og det er ingen løping eller avsporing før vi er framme. Har prøvd å la de "rase fra seg" på flyplassen, men det fører til at de blir veldig urolige i flyet. Evt. går vi til lekerom på flyplassen dersom vi har mye tid.

På flyet har vi bøker, pusle-ting, lydbøker m.m.m og storesøster kan nå sitte hele flyturen med lydbok (gjerne 3-4 timer i strekk), mens yngstemann er en adskillig større utfordring.

Ungene har ALLTID belte på når de sitter i sete, de får ikke sparke i setene foran, og ikke stå i setene.

Kanskje er vi for strenge, men vi VET at vi ofte reiser alene 1 voksen med ungene på lange reiser, og da må det ikke være noe "tull".

Er dere strenge når dere reiser med ungene?

Fortsetter under...

Nei så streng er jeg nok ikke, dessuten blir man jo anbefalt å bevege seg mye når man flyr langt. Hvis vi bare skal en kjapp tur til Oslo syns jeg de kan sitte i ro, men skal vi til Thailand får de stort sett gå rundt som de vil, men de får ikke lov til å løpe å skrike, de må ta hensyn til at det er andre mennesker på flyet, men så lenge de spaserer rolig frem og tilbake syns jeg de må få lov til det.

Jeg er ikke så streng, det er helt ok å bevege på seg under en lang flytur.

Hun får ikke lov å drive og løpe rundt og plage andre passasjerer altså, men om hun sitter på kne nedenfor setet, på fanget til en av oss, snur seg på kne i setet eller rusler litt i midtgangen, så er det helt greit.

Som regel sitter hun ganske rolig, men jeg pleier ikke ha på beltet med mindre de sier at alle må det.

På flyplassen får hun rusle rundt, men i nærheten av oss - det er lett å gå seg bort der. Og lekeplasser er fine å ha. :)

Hei!

Vi reiser også mye, foreløbig mest med storesøster som nå er 3,5 år, men har allerede reist endel med lillesøster også.

Nei, vi er ikke i nærheten så strenge som dere er. Det er da ikke sunt å sitte i ro så lenge. Når det ikke er "fasten seatbelt" skilt på får de lov til å stå på golvet, og hvis vi reiser langt tar vi selvsagt noen turer opp og ned midtgangen så de får bevege seg. Det vi IKKE tillater, er sparking i stolryggen foran, eller at de på andre måter plager medpassasjerer.

MVH

Men reiser mye alene med 1 voksen og 2 barn. Den eldste (5 år) har aldri vært noe problem. Rolig unge som forholder seg til det vi sier. Den yngste (3 år) er en stor utfordring, og stikker av ved den minste anledning. Har akkuart skaffet sånn lenke til å ha rundt håndleddet - så kanskje vi slipper å miste han ... På flyet tar han "helt av" dersom vi gir litt frihet. F.eks. - dersom han får stå på kne i setet så VIPS er han helt oppe i setet og hopper opp og ned og synger meget høyt...

Det skal sies at de strenge reglene vi har har ALDRI medført at ungene har skreket, så de sitter ikke gjennom turen og gråter med beltene på, og vi har med ting som aktiviserer dem slik at tida går raskt.

Gjest globetrotterfamilie

Ja, like strengt som dere. Dette har resultert i at barna oppfører seg eksemplarisk på fly, selv på 10-timers flyturer (som vi har årlig). Det er hyggelig å være (alene)mor å få masse skryt for barnas oppførsel. Enda stoltere blir jeg fordi begge barna mine har ADHD. Men de er godt medisinert - og har altså svært strenge rammer når vi er på reise.

Annonse

Nå reiser vi stort sett bare mellom Stavanger og Tromsø og da må ungene sitte fint i setet sitt, med beltet på.

Når de har vært mellom 9 måneder og 2 år, har de fått stå litt i fanget våres eller litt på gulvet fremfor oss, men ikke noe vandring i flyet.

Har aldri hatt noen problemer med de, når vi er ute og reiser og det har gått veldig greit å reise med de, selv om enten jeg eller faren har reist alene med de.

Ja, like strengt som dere. Dette har resultert i at barna oppfører seg eksemplarisk på fly, selv på 10-timers flyturer (som vi har årlig). Det er hyggelig å være (alene)mor å få masse skryt for barnas oppførsel. Enda stoltere blir jeg fordi begge barna mine har ADHD. Men de er godt medisinert - og har altså svært strenge rammer når vi er på reise.

Har du ikke hørt at på en så lang flytur er det kjempeviktig å bevege seg mye? Fare for blodpropp! Da vi var på infeksjonsforebyggende kontor for å ta vaksiner var dette noe helsesøster terpet på hele tiden.

Ja, vi er strenge når vi reiser med ungene. Både på flyplassene og på flyet. På flyplassene har jeg kjempeangst for å miste dem. Derfor skal de holde seg til oss - hele tiden. Lekeplasser på flyplasser liker vi veldig godt!!!

På flyet skal de sitte med beltene på, ikke sparke i setene foran. Dobesøkene kan være litt hyppige, for å få rørt litt på seg - men det er helt i orden.

Nei, så strenge er vi ikke. Vesla på 6 har også reist en god del. (Tror det er 8-9 turer) Hovedsaklig kortere turer på 4-5 timer.

Ho får lov til å bevege seg litt rundt. Finner da ofte noen andre barn som ho snakker litt med. Ingen springing eller bråking. (Men så er ho også veldig rolig)

Så lenge de tar hensyn så synes jeg det er greit å bevege seg litt.

Neste år blir det lang tur, så vi får se hvordan det går. Skal til Kenya.

Jeg har hatt 11 timer i strekk pluss kortere (1-3 timer) samt diverse timer på flyplass alene med hurven. Har hatt reiser på opp mot et døgn.

Skulle jeg fått de så rolige som du beskriver hadde jeg vært nødt til å dope dem eller slått dem i svime.

Mine har stort behov for å bevege seg. På kortere turer må de selvsagt være rolige, men på lengre turer er det helt nødvendig at de beveger seg.

Amerikanske flyselskap kan være mer strikse med at ungene holder seg i setene som statuer. De velger jeg bort om jeg kan.

De får selvsagt ikke sparke i setet foran, eller plage andre på andre måter.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...