Gå til innhold

Salve på babys stump...

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur her

Har en liten jente på 4måneder. hun er sjeldent sår i stumpen.. Litt rød av og til men pleier ikke smørre henne noe særlig. Men HVER gang hun har vært hos svigermor så har hun masse hvit krem både i stumpen og tissen. ville dere smurt henne når hun bare er anntydning til rød? og hva m tissen? trodde ikke man skulle smørre noe der??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197953-salve-p%C3%A5-babys-stump/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hildegard B.

Du trenger ikke smøre med noe som helst, med mindre stumpen er ordentlig vond. Litt rød går over med lufting! :0)

Svigerdama lever enda i den tida da man smurte og pudra, hadde tøybleier som gnagde og plastikktruser utapå.

Du får si fra til henne at hun kan la det være.

Gjest ikke signatur her

Du trenger ikke smøre med noe som helst, med mindre stumpen er ordentlig vond. Litt rød går over med lufting! :0)

Svigerdama lever enda i den tida da man smurte og pudra, hadde tøybleier som gnagde og plastikktruser utapå.

Du får si fra til henne at hun kan la det være.

Ja, det er det jeg og tror hun gjør..

Første gang hun skulle ha henne sa hun at vi måtte ta m salve.. men vi sa hun ikke trengte smørre henne.. Men da hun kom hjem igjen hadde hun masse salve i både rompe og lengre fremme.. Da har hun tydligvis gått å kjøpt seg en egen salve og smørt henne med.

Men kan ihvertfall ikke skjønne hvorfor hun skal ta salve fremme.. Trodde ikke man skulle ha salve der!? men e mitt første barn så e ikke helt sikker !?

Neida, ikke nødvendig å smøre. Ved litt rødhet kan det være greit med en times ekstra lufting, det pleier å hjelpe. Tuppa mi har blitt skikkelig sår en gang da hun bæsjet midt på natta uten at jeg oppdaget det, da smurte jeg med litt krem.

Det er nok litt gammeldags som henger igjen. Jeg ville sagt klart ifra at det ikke skulle smøres, men skjønner godt at det ikke alltid er like enkelt.

Annonse

Første gang hun skulle ha henne sa hun at vi måtte ta m salve.. men vi sa hun ikke trengte smørre henne.. Men da hun kom hjem igjen hadde hun masse salve i både rompe og lengre fremme.. Da har hun tydligvis gått å kjøpt seg en egen salve og smørt henne med.

Men kan ihvertfall ikke skjønne hvorfor hun skal ta salve fremme.. Trodde ikke man skulle ha salve der!? men e mitt første barn så e ikke helt sikker !?

Hvis hun blir rød fremme så smører man der også, akkurat som i baken.

Men man trenger ikke smøre noe sted dersom hun ikke er rød.

Gjest skader sikkert ikke

Når man brukte tøybleier og plastsnipper utenpå disse, var det mye mer sårhet enn nå med superabsorberende bleier.

Mannen din kan jo fortelle det ("tilfeldeig") når han steller henne når han er hos sine foreldre, at moderne bleier gjør at man ikke trenger salve / pudder forebyggende, og at det er sjelden at babyer blir såre, i hvertfall før de begynner med annen mat enn morsmelk.

Men salve er greit hvis de allerede er såre,(man smører der det er sårt, enten det er foren eller bak) og det skader sikkert ikke hvis det smøres en gang for mye. Det er vel ikke så ofte en firemåneder gammel baby er hos besteforeldrene uten dere foreldrene? Når dere er med kan jo dere stelle henne de fleste gangene.

Salve utenpå kjønnsleppene gjør ingenting, men man skal ikke kline salve mellom og innenfor nei.

Gjest ikke signatur her

Salve utenpå kjønnsleppene gjør ingenting, men man skal ikke kline salve mellom og innenfor nei.

Er der hun kliner masse krem.. mellom kjønnsleppene.. hun har bare hatt gutte babyer så hun vet kanskje ikke at man ikke skal gjøre det.

Gjest ikke signatur her

Når man brukte tøybleier og plastsnipper utenpå disse, var det mye mer sårhet enn nå med superabsorberende bleier.

Mannen din kan jo fortelle det ("tilfeldeig") når han steller henne når han er hos sine foreldre, at moderne bleier gjør at man ikke trenger salve / pudder forebyggende, og at det er sjelden at babyer blir såre, i hvertfall før de begynner med annen mat enn morsmelk.

Men salve er greit hvis de allerede er såre,(man smører der det er sårt, enten det er foren eller bak) og det skader sikkert ikke hvis det smøres en gang for mye. Det er vel ikke så ofte en firemåneder gammel baby er hos besteforeldrene uten dere foreldrene? Når dere er med kan jo dere stelle henne de fleste gangene.

Nei det er ikke så ofte hun er der alene.. så gjør nok ikke så mye at hun gjør det de gangene hun er der. men skjønner ikke helt hvorfor. og har sagt hun ikke trengte gjøre det første gang hun skulle ha henne. men hun har tydligvis kjøpt seg en egen krem hun smørrer henne med ( for hun har ikke fått noen krem av oss)

Er der hun kliner masse krem.. mellom kjønnsleppene.. hun har bare hatt gutte babyer så hun vet kanskje ikke at man ikke skal gjøre det.

Det skal hun ikke gjøre! Det er selvrensende mellom der og med mindre det kommer bæsj der og sånt så skal man helst ikke borti. Å kline salver og greier der kan sikkert føre til endringer i bakteriefloraen også på så små jenter.

Annonse

Jeg hadde en venninne som tok på salve uansett. Unødvendig! Jeg brukte det sjelden; kun når de var veldig røde.

Når hun er litt rød ville jeg ikke smurt. Når jenta mi har vært mer enn litt rød har jeg smurt md inotyol over natten og da er hun helt fin om morgenen igjen. Jeg ville aldri smurt inni tissen. Hadde sagt i fra til svigermor at jeg ikke vil at hun skal gjøre det heller.

Når hun er litt rød ville jeg ikke smurt. Når jenta mi har vært mer enn litt rød har jeg smurt md inotyol over natten og da er hun helt fin om morgenen igjen. Jeg ville aldri smurt inni tissen. Hadde sagt i fra til svigermor at jeg ikke vil at hun skal gjøre det heller.

Jeg ville heller ikke smurt der.

Gjest Hildegard B.

Nei, det er ikke nødvendig. Hverken forran eller bak, om ungen ikke plages av sår. Si i fra.

Gjest ikke signatur her

Det skal hun ikke gjøre! Det er selvrensende mellom der og med mindre det kommer bæsj der og sånt så skal man helst ikke borti. Å kline salver og greier der kan sikkert føre til endringer i bakteriefloraen også på så små jenter.

Er det jeg og tenker at det kan , men synes det er litt vanskelig å gi beskjed også.. og sambo tror jo at "mamma vet best og at det sikkert e bra alt hun gjør". men nevnte det for han i går. så håper han sier noe til henne. hun har jo kjøpt sin egen salve så kan liksom ikke kontrollere det ved å ikke sende med salve heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...