Gå til innhold

Kjøpte barn?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og er rystet, vet jo at jeg absolutt ikke er den første av oss her inne som har fått høre dette, men det gjør meg rett og slett kvalm og uvel.

Vi var på et hyggelig møte i kirken i dag, da en gammel dame kom bort for å hilse på. Det var jo hyggelig det, så sier hun om vår sønn; " Er han deres eller har dere vært og kjøpt han?"

Både mannen og jeg så på hverandre og så svarte vi at han var vår, men var født i Colombia. I ettertid angrer vi jo på svaret, hun hadde fortjent noen saftige gloser.

Nå har vi snakket om dette slik at vi skal være mer forberedt neste gang, og da skal jeg ta med meg ungen under armen og si høyt og tydelig, "kom lille venn, mamma skal beskytte deg for slike grusomme gamle damer!"

Vet jo at det sikkert ikke var ondsinnet ment, men å si noe slikt foran barnet, er jo utrolig lite gjennomtenkt. Heldigvis skjønte han det nok ikke denne gangen, men det er ikke lenge til han vil forstå slike kommentarer.

En veldig frustrert

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197969-kj%C3%B8pte-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ei som er gift og har barn med en farget mann. Det hender eldre damer kommer bort til henne for å fortelle henne hvor snill hun er som har adoptert barn fra det stakkars fattige Afrika. Og hun er gift med en ganske rik advokat fra Washington.... Hun er litt oppgitt over dette når hun er hjemme i Norge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197969-kj%C3%B8pte-barn/#findComment-1393979
Del på andre sider

Her kjente jeg meg godt igjen! Vi har riktignok ikke fått noe barn ennå, men har opplevd spesielt èn lite hyggelige kommentar når vi har snakket om det forestående.

Jeg ble stilt spørmål om hvor vi skulle adoptere fra, og svarte Colombia. Ååå, de er jo så nydelige de lysebrune barna derfra kommenterte en. Jeg sa da at vi kan få barn som utseendemessig like gjerne kan være "hvit" som "svart" - og at "hele regnbuen" er representert i Colombia. Kommentaren fra en eldre dame var da: Men hvis dere får spørsmål om dere vil ha en neger kan dere vel si nei? Jeg trodde ikke mine egne ører! Hørte meg selv svare høyt og tydelig at "JEG HÅPER VIRKELIG VI FÅR ET FARGET BARN. VI ER NEMLIG SÅ HELDIGE Å HA EN FAMILIE OG OMGANGSKRETS SOM IKKE HAR SLIKE FORSKRUDDE HOLDNINGER SOM ENKELTE HAR". Deretter forlot jeg selskapet. Trodde egentlig ikke en slik kommentar ville ha fått meg til å tenne så skikkelig, men det er ikke hyggelig å høre slikt. Vi er nok temmelig "såre" når det gjelder negative holdninger til våre etterlengtede barn, og jeg mener at uansett om man er gammel eller ung så får man jammen tenke seg om før men kommer med sårende utsagn.

Hvis det blir noen neste gang vil jeg tro du har et passende svar å gi tilbake!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197969-kj%C3%B8pte-barn/#findComment-1394002
Del på andre sider

Gjest en som venter

Her kjente jeg meg godt igjen! Vi har riktignok ikke fått noe barn ennå, men har opplevd spesielt èn lite hyggelige kommentar når vi har snakket om det forestående.

Jeg ble stilt spørmål om hvor vi skulle adoptere fra, og svarte Colombia. Ååå, de er jo så nydelige de lysebrune barna derfra kommenterte en. Jeg sa da at vi kan få barn som utseendemessig like gjerne kan være "hvit" som "svart" - og at "hele regnbuen" er representert i Colombia. Kommentaren fra en eldre dame var da: Men hvis dere får spørsmål om dere vil ha en neger kan dere vel si nei? Jeg trodde ikke mine egne ører! Hørte meg selv svare høyt og tydelig at "JEG HÅPER VIRKELIG VI FÅR ET FARGET BARN. VI ER NEMLIG SÅ HELDIGE Å HA EN FAMILIE OG OMGANGSKRETS SOM IKKE HAR SLIKE FORSKRUDDE HOLDNINGER SOM ENKELTE HAR". Deretter forlot jeg selskapet. Trodde egentlig ikke en slik kommentar ville ha fått meg til å tenne så skikkelig, men det er ikke hyggelig å høre slikt. Vi er nok temmelig "såre" når det gjelder negative holdninger til våre etterlengtede barn, og jeg mener at uansett om man er gammel eller ung så får man jammen tenke seg om før men kommer med sårende utsagn.

Hvis det blir noen neste gang vil jeg tro du har et passende svar å gi tilbake!

Sannelig fint at du kom på en sånt svar der og da!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197969-kj%C3%B8pte-barn/#findComment-1394101
Del på andre sider

Gjest mor til to barn

Synes ikke at du skal bry deg om slike kommentarer. Selv har jeg fått høre mye rart, men jeg tar meg gjerne tid til å informere litt om adopsjon til disse personene. Det er utrolig mange som ønsker å vite noe.

Det er ikke til noen hjelp å bli sinna på disse menneskene. Hverken for andre foreldre eller barna våre. Barna våre vil jo bli lei seg når vi blir lei/sinna. Hvis man tvert om tar det med godt humør, så vil våre barn i neste omgang være med å fortelle både voksne og barn i sin omkrets om adopsjon på en naturlig måte, tross slike spørsmål i fremtiden.

I ditt tilfelle ville jeg sagt at det går nok ikke ann å kjøpe barn, men det er dyrt å reise til landet og bo mens adopsjonen pågår. Det hadde vært et helt greit svar- ikke sårende for denne gamle dama- og ikke sårende for barnet å høre hvis barnet er stort nok til å forstå.

Jeg vil absolutt oppfordre alle foreldre om å opptre hyggelige og imøtekommende i alle situasjoner. Det kommer vi mye lengre med.

Hvis vi skal opptre nebbete og sinte så blir vi bare "de sure og gretne/hårsåre adoptivforeldrene" og det vil ikke jeg være.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197969-kj%C3%B8pte-barn/#findComment-1394441
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke at du skal bry deg om slike kommentarer. Selv har jeg fått høre mye rart, men jeg tar meg gjerne tid til å informere litt om adopsjon til disse personene. Det er utrolig mange som ønsker å vite noe.

Det er ikke til noen hjelp å bli sinna på disse menneskene. Hverken for andre foreldre eller barna våre. Barna våre vil jo bli lei seg når vi blir lei/sinna. Hvis man tvert om tar det med godt humør, så vil våre barn i neste omgang være med å fortelle både voksne og barn i sin omkrets om adopsjon på en naturlig måte, tross slike spørsmål i fremtiden.

I ditt tilfelle ville jeg sagt at det går nok ikke ann å kjøpe barn, men det er dyrt å reise til landet og bo mens adopsjonen pågår. Det hadde vært et helt greit svar- ikke sårende for denne gamle dama- og ikke sårende for barnet å høre hvis barnet er stort nok til å forstå.

Jeg vil absolutt oppfordre alle foreldre om å opptre hyggelige og imøtekommende i alle situasjoner. Det kommer vi mye lengre med.

Hvis vi skal opptre nebbete og sinte så blir vi bare "de sure og gretne/hårsåre adoptivforeldrene" og det vil ikke jeg være.

Helt enig med deg, det er det eneste riktige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197969-kj%C3%B8pte-barn/#findComment-1394454
Del på andre sider

Kloke ord!

Vi må først og fremst tenke at vi er viktige rollemodeller for våre barn og at vårt reaksjonsmønster påvirker mest!

Selvfølgelig skal vi være på barnas side, men måten vi møter problemstillingene på, vil ruste dem til å møte det samme, både nå og seinere i livet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197969-kj%C3%B8pte-barn/#findComment-1394478
Del på andre sider

Kloke ord!

Håper jeg selv kan komme med kloke ord og holde hodet kaldt (og hjertet varmt) når de utroligste kommentarer kommer, for det gjør de nok og helst når man venter det minst! ;o)

Varm hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197969-kj%C3%B8pte-barn/#findComment-1395106
Del på andre sider

Gjest så enig med deg

Er så enig i alt du skriver.

Mange mennesker sier mye dumt, men mener det bare godt, vi klarer ikke "oppdra" alle dem, med hvordan de skal ordlegge seg. Nei, svar høflig og vær imøtekommende.

Syns kanskje mange er litt for hårsåre...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197969-kj%C3%B8pte-barn/#findComment-1395220
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...