Gå til innhold

Treffende svar på dumme spørsmål/kommentarer

Anbefalte innlegg

Gjest bedre føre var

Inspirert av innlegget under, har jeg lyst til å spørre om noen her har flere gode eksempler på hva dere har svart /hva man kan svare, når folk dere møter slenger ut dumme kommentarer om adopsjon. Enten det gjelder det ene eller det andre.

Selv har vi heldigvis opplevd lite av slikt foreløpig, men jeg vet at det kan komme, og vil gjerne være godt forberedt.

Fortsetter under...

smile vennlig og ikke lage noe oppstyr-for barnas skyld.

Heve seg over det.

Man MÅ ikke svare på ubetenksomme kommentarer fra "gud og hverman".

Man behøver selvsagt ikke lage en stor scene, men man bør "si noe", slik at ungene aldri er i tvil om at slike utsagn er totalt uakseptable, og synderen forstår at slikt sier man ikke i fremtiden.

Med vennlig hilsen

Heve seg over det.

Man behøver selvsagt ikke lage en stor scene, men man bør "si noe", slik at ungene aldri er i tvil om at slike utsagn er totalt uakseptable, og synderen forstår at slikt sier man ikke i fremtiden.

Med vennlig hilsen

Heve seg over det.

Hei!

Joda, jeg er forsåvidt enig i at det ikke er noe poeng i å svare vemmelig, så sant ikke kommentaren som kommer er tydelig vondt ment. Men så er det det med å beskytte barna da, det er ikke alltid å smile vennlig og ikke si noe er beste måten å gjøre det på heller.

Hva med dette scenariet, ferskt fra i går: Jeg var på vårt lokale supermarked med vår datter på 3,5 år, og traff en lærer jeg hadde på ungdomsskolen. Vi småpratet litt, og så sier han høyt og tydelig: "Vet dere noe om de biologiske foreldrene hennes da?" mens han peker på datteren vår. Jeg svarte kort nei, hvorpå han fortsatte med "Nei i Kina vil de jo ikke ha noen jenter." Alt dette altså mens jenta mi på 3,5 år hørte på. Og jeg stod der, målløs.

Det jeg trengte var et svar som på en kort og grei måte, som ikke gjør datteren min forlegen eller flau, la ham forstå at for det første er det ikke sånn svart/hvit situasjon det er i Kina, og for det andre at spørsmålet hans er upassende.

Alt dette helst uten å verken fornærme noen eller lage noen scene. ;-)

Så jeg henger meg gjerne på innleggskriveren som ønsker tips her.

MVH

Annonse

Hei!

Joda, jeg er forsåvidt enig i at det ikke er noe poeng i å svare vemmelig, så sant ikke kommentaren som kommer er tydelig vondt ment. Men så er det det med å beskytte barna da, det er ikke alltid å smile vennlig og ikke si noe er beste måten å gjøre det på heller.

Hva med dette scenariet, ferskt fra i går: Jeg var på vårt lokale supermarked med vår datter på 3,5 år, og traff en lærer jeg hadde på ungdomsskolen. Vi småpratet litt, og så sier han høyt og tydelig: "Vet dere noe om de biologiske foreldrene hennes da?" mens han peker på datteren vår. Jeg svarte kort nei, hvorpå han fortsatte med "Nei i Kina vil de jo ikke ha noen jenter." Alt dette altså mens jenta mi på 3,5 år hørte på. Og jeg stod der, målløs.

Det jeg trengte var et svar som på en kort og grei måte, som ikke gjør datteren min forlegen eller flau, la ham forstå at for det første er det ikke sånn svart/hvit situasjon det er i Kina, og for det andre at spørsmålet hans er upassende.

MVH

Dette var langt over streken, skjønner godt at du ikke visste hva du skulle svare da ja.

Vi traff moren til en gutt som har gått i barnehage med min eldste sønn rett etter at vi kom hjem med vår datter. Hun har tre gutter og jobber på familievernkontoret. Hun sa at så skjønn datter dere har, spurte masse og var veldig hyggelig, men avsluttet med: "ja kanskje vi skulle kjøpe en jente også".

Nå var dattera vår bare 1 1/2 år den gangen, men jeg syns det var et dum ting å si samme hva, og de tre eldre søsknene stod også vedsiden av og hørte på.

Dette var langt over streken, skjønner godt at du ikke visste hva du skulle svare da ja.

Vi traff moren til en gutt som har gått i barnehage med min eldste sønn rett etter at vi kom hjem med vår datter. Hun har tre gutter og jobber på familievernkontoret. Hun sa at så skjønn datter dere har, spurte masse og var veldig hyggelig, men avsluttet med: "ja kanskje vi skulle kjøpe en jente også".

Nå var dattera vår bare 1 1/2 år den gangen, men jeg syns det var et dum ting å si samme hva, og de tre eldre søsknene stod også vedsiden av og hørte på.

Si det som det er med helt rolig stemme.

Barna er adoptert, ikke kjøpt.

Noen mennesker sier dumme ting mot bedre vitende andre sier dumme ting og er kanskje fulle av fordommer.

Man kan alldri vite hva folk man ikke kjenner egentlig mener. Og jeg tror faktisk at det beste for barna er å møte sånne kommentarer med stor selvtillit og et smil.

Gjest what comes around

Hei!

MVH

Spør tilbake: "og du da - var du planlagt? Brukte foreldrene dine prevensjon? Er du sikker på at moren din ikke var utro?"

Nærgående, ufine spørsmål som kanskje får personen til å forstå at han selv gjør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...