Gå til innhold

Dere kloke kvinner, om underlivsundersøkelse.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har fått beskjed av gyn om å ikke ta det oftere enn hvert andre år ihvertfall. Hvert 2.-3. år.

Ok, da er det på tide, tror ikke jeg har tatt det siden 2001 eller 2002.

Da er det bare å bestille en time, thanx!

Ta celleprøven!!! Det er en råbillig sjekk for å forebygge livmorkreft...!

Jeg tok i fjor og hadde celleforandringer, noe som er svært vanlig. Måtte ta på nytt noen mnd senere og da var alt vanlig, men jeg må ta igjen senere i høst for sikkerhets skyld.

Så det er ikke snakk om å gidde eller ikke - pell deg avgårde! :o)

Annonse

Jeg mener å ha hørt hvert annet år.

Men etter at en venninne av meg fikk kreft i livmorhalsen går jeg oftere, om det passer slik. Legen hennes ristet på hodet av anbefalingen om å gå hvert annet enller trede år. Var det først celleforandringer kunne de fort utvikle seg til kreft om de tok over år før de ble oppdaget. Denne legen mente visst at det kun var budsjetthensyn som tilsa anbefaling om å gå så sjelden...

Det er noe annet enn et pålegg fra legen om ikke å bli undersøkt oftere...

Ja, jeg stusset også litt over den. Det kunne høres ut til at man av en eller annen grunn ikke burde gjøre det oftere, jeg lurte også på hvorfor.

Annonse

Gjest Hamburger

Her i Hamburg går man til kontroll to ganger i året etter fylte 30. Da sjekkes også brystene.

Man går jo frivillig, de kommer ikke å tvangshenter deg hvis du "ikke gidder" som du sier.

Det var en gang jeg ikke hadde vært der på over ett år og da syntes legen at det var på tide at jeg kom:)

Jeg synes det er en veldig trygghet, men jeg vet at legene har en mye slappere holdning i Norge.

Tror det er hvert 3 år som flere andre skriver.

Jeg fikk et brev for et par år siden, hvor det stod at det nå var på tide med ny celleprøve, for det var for lang tid siden jeg hadde tatt. Greit at noen følger med egentlig, for det er ikke alltid like lett å huske selv :)

Som sikkert "alle" andre har fortalt her - har ikke lest svarene - så anbefales det at "vanlige friske" damer tar underlivssjekk med kreftprøve hvert tredje år.

Slike som meg :S må oftere. Pga. stor kreftfare - mye i familien - går jeg hvert år, og det har jeg gjort siden jeg var veldig ung.

:)

Jeg tok i fjor og hadde celleforandringer, noe som er svært vanlig. Måtte ta på nytt noen mnd senere og da var alt vanlig, men jeg må ta igjen senere i høst for sikkerhets skyld.

OK, da. Jeg ringer å bestiller time i morgen siden du er så streng ;)

Obs, har ikke tatt på 7 år. Syns det er så flaut :o), får kanskje pelle meg til legen og få tatt en allikevel da.

Obs, har ikke tatt på 7 år. Syns det er så flaut :o), får kanskje pelle meg til legen og få tatt en allikevel da.

Flaut?! En venninne av meg måtte fjerne livmora i fjor på grunn av bl.a. store celleforandringer....! Pell deg avgårde du også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...