Gå til innhold

sjukdom hos adoptivbarnet?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, min mann og jeg skal i dag ha vårt siste møte med barnevernet og tema for møtet er adoptivbarnet.

Vet fra andre (og ellers fra de foregående møtene) at saksbehandler har lært/lest (?) at "de fleste" adoptivbarn har blitt "skada" - som hun sier det.

Hva er deres erfaringer? Jeg ønsker i utgangspunktet å være positiv, ikke krisemaksimerer. Selvsagt tar vi alt som det kommer - hvis det kommer :) - og er forberedt på evt. problemer.

Hadde vært supert å høre deres tanker/erfaringer om dette! (vi søker fra Colombia og er anbefalt 0-2 års aldersramme fra AF)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198010-sjukdom-hos-adoptivbarnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir så provosert jeg når jeg hører om slike mennesker. Det er så mange adoptivbarn som jeg kjenner, inkludert min egen som er helt og holdent friske!!!

Godt å høre :)

Litt vanskelig å vite hvordan en skal forholde seg til slike holdninger hos saksbehandler, men vi får se det an litt. Gidder ikke bare jatte med heller... og jeg vet at mannen min ikke takler krisemaksimering...ja, ja - vi får se hur det går !

Godt å høre :)

Litt vanskelig å vite hvordan en skal forholde seg til slike holdninger hos saksbehandler, men vi får se det an litt. Gidder ikke bare jatte med heller... og jeg vet at mannen min ikke takler krisemaksimering...ja, ja - vi får se hur det går !

Saksbehandlere må vel forbrede søkere på alt antagelig, men de har jo bare med de barna som ev. har noe bagasje med seg som tilsier hjelp derfra.De får jo ikke vite noe om de aller fleste som er like friske som resten av befolkningen.De vil vel pga anbefalingen vite om de potensielle foreldrene er forbredt på ev. problem å om de er klare til å takle det, noe dere jo er ifølge ditt innlegg.

Saksbehandlere må vel forbrede søkere på alt antagelig, men de har jo bare med de barna som ev. har noe bagasje med seg som tilsier hjelp derfra.De får jo ikke vite noe om de aller fleste som er like friske som resten av befolkningen.De vil vel pga anbefalingen vite om de potensielle foreldrene er forbredt på ev. problem å om de er klare til å takle det, noe dere jo er ifølge ditt innlegg.

Joda - det er vel relativt logisk at de vil sjekke ut hvorvidt man er forberedt eller ikke. Nå ringe sakabehandler nettopp og avlyste dagens møte pga sjukemelding...:( Men, satser på nytt møte om ikke så mange dag.

Gjest enoptimist

Som mamma to til små vidundere, adoptert fra kina og Korea, kan jeg fortelle om mine erfaringer.

Mine barn har begge sterke fysisk helse - aldri tatt noen medisiner. Begge er laktoseintolerante - noe som bortimot 70 prosent av barn født i Kina/Korea blir innen ca. 5 års alder.

Vi var veldig obs på tilknytningsproblematikk - og var veldig bevist på å fremme tilknytning i møte med barna våre. Vi hadde ingen problemer i så måte og alt har gått veldig greitt. Selv om tilknytningen gikk fint - var vi veldig obs. på dette med at kun mamma/pappa skal mate, legge, stelle den første tiden, ikke bruke barnevakt før det har gått lang tid, ikke la alle "holde" i begynnelesn. Tror noen syntes vi var veldig vanskelige - "det går jo så fint..." - men besteforeldre måtte bare smøre seg med tålmodighet.

Vi har venner som har opplevd store problemer i forbindelse med tilknytningsproblematikk. Andre har opplevd at barn på nesten to var sterkt understimulert og underernært, og ikke evnet annet enn å ligge og skrike.

I møte med barnevernet ville jeg vært åpen på at det blant adoptivbarn kan forekomme skader i form av underernæring, understimulering og følelsesmessige skader. Tror det er en fordel å vite litt om dette - søk på nettet på reactive attachment disorder (RAD).

Men som vi pleier å si: garantier har man ikke uansett hvordan man velger å få barn. Med tid, tålmodighet og masse kjærlighet ordner det meste seg - og trenger man ekstra hjelp bruker man hjelpeapparatet så godt amn kan.

Lykke til!

Annonse

For det første: Det er ikke alle barnevernsansatte som vet særlig mye om adoptivbarn. De kan slenge ut påstander hentet fra "folkemeningen", uten at det er hold i dem.

De skal skrive en rapport om dere, der det kommer fram om dere har tenkt gjennom hvordan det KAN bli å få et barn, og det spesielle rundt det å få et adoptivbarn.

Jeg tror en optimistisk innstilling er viktig, men vise at dere har i bakohodet de vanligste problemstillingene fra det landet dere har planer om å adoptere fra.

Det er forskjell på å være optimistisk og å bagatellisere aktuelle problemer.

Må bare få skrevet det: Vår adopterte datter har hatt feber 1 gang på 1 1/2 år. Hun er frisk som en fisk. Den jevnaldrende, norskfødte nabogutten er mer hjemme enn i barnehagen pga sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...