Gå til innhold

Navn på eldre barn.

Anbefalte innlegg

Gjest Navnetrøbbel

Hei! Vi skal adoptere en liten gutt fra utlandet. Han heter Johnny. Han er så gammel at han har identitet knyttet til navnet sitt. Min far heter også Johnny, så sånn sett synes vi det er litt fint. Hadde det bare ikke vært så belastet! Vi lurer på å sette et annet navn foran som Per, eller kanskje Ole, men blir det bare verre?

Jeg tror jo gjerne at problemet blir mindre enn vi frykter, men vi hadde jo ikke akkurat valgt å kalle et biologisk barn for Johnny, selv om min far heter det. Samtidig er det uaktuelt å ta fra gutten navnet, når det kanskje er det eneste han har med seg inn i sitt nye liv.

Hva synes dere? Hva ville dere gjort?

Hilsen oss som gleder oss enormt til å få hjem gutten vår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198056-navn-p%C3%A5-eldre-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville gitt ham et MELLOMnavn jeg.

Så får han tid til å vokse seg inn i det, og dere kan skille ham og bestefar i samtaler med folk.

Det ville jeg også gjort. Når navnet er så "norsk" som Johnny så er jo ikke det noe problem.

Det var verre med min datters navn som er helt umulig å uttale. Det ble ett mellomnavn etter et "norsk" fornavn.

Er Johnny et belastet navn?

Jeg tror også at jeg ville gitt ham et navn nr to.

Det er mange fine navn som kan kombineres med Johnny.

(Johnny August, Johnny Aleksander,Johnny Andreas,Johnny Benjamin,Johnny Sebastian,Johnny Tobias,Johnny Elias,Johnny Mathias, Osv osv)

Ønsker dere masse lykke til både med navnevalg og gutten deres !

Johnny er vel ikke mer belastet enn mange andre navn ... Dessuten må det jo være kjempefint for ham å få samme/liknende navn som sin morfar :)

Synes Ole-Johnny er en flott kombinasjon som ivaretar hans identitet samtidig som det skiller ham fra morfaren. (Den kombinasjonen er iallefall ikke belastet!)

Åhhh! Det høres så fantastisk deilig ut å ha komt så langt som til navnevalg :)))) Lykke til med alt som kommer !

Jeg tror også at jeg ville gitt ham et navn nr to.

Det er mange fine navn som kan kombineres med Johnny.

(Johnny August, Johnny Aleksander,Johnny Andreas,Johnny Benjamin,Johnny Sebastian,Johnny Tobias,Johnny Elias,Johnny Mathias, Osv osv)

Ønsker dere masse lykke til både med navnevalg og gutten deres !

Kjempefine forslag da mann !! :o)

Annonse

Jeg hadde funnet et "norskt" navn som klinget bra sammen med det han har.

Som for.eks. deres ene forslag : Ole Johnny.

Så hadde jeg gjort det om til noe positivt for gutten det å få et navn til : nå har du Johnny fra x land, og så skal du få et til fra Norge.

Så får gutten etterhvert finne ut hvem han ønsker å bruke. Dere kan jo bruke begge for å få Johnnyene fra hverandre når de er samlet :) evnt. gå over til bare "Ole" når og hvis gutten får det til å fungere.

Gratulere med poden og lykke til.

Gjest Hildegard B.

Det ville jeg også gjort. Når navnet er så "norsk" som Johnny så er jo ikke det noe problem.

Det var verre med min datters navn som er helt umulig å uttale. Det ble ett mellomnavn etter et "norsk" fornavn.

Ja, sånn som; Ronny, Roger og Kai. ;0) "Alle" som havner i trøbbel med polti heter det.

Har du tenkt på at den norske uttalen og f.eks den engelske uttalen av navnet høres ut som 2 forskjellinge navn det og?!

Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig å bytte navn på et stort barn, men jeg tror likevel ingen er tjent med at navnet ikke klinger godt for dere.

Lykket til med barnet og navnevalget!

Hva med en annen variant av navnet dersom dere absolutt ikke blir fortrolige med Johnny?

John, Jo eller Johan for eksempel.

Hvis dere liker doble fornavn, kan det kanskje være aktuelt.

Ikke for å være ekkel, men jeg kjenner også at det dukker opp noen fordommer knyttet til "Johnny".

Ja, Johnny er et belastet navn... En kvinne jeg kjenner som har vært lærer i barneskolen i mange, mange år sa en gang at det var noe med foreldre som ga barna sine navn som Ronny, Johnny, Tommy osv...

Gjest arnebeate

Ja, Johnny er et belastet navn... En kvinne jeg kjenner som har vært lærer i barneskolen i mange, mange år sa en gang at det var noe med foreldre som ga barna sine navn som Ronny, Johnny, Tommy osv...

Og jeg har faktisk en Tante som heter Jonny.....................

MEN har også truffet en god del meget trivelige typer som heter det; kommer bare an på når tid du er født ( Johnny var et veldig populært guttenavn tidlig på 1960-tallet)

Annonse

Du spør om det er greit å sette et tileggsnavn å det er jo soleklart at dere kan det, Mange har to navn men bruker bare et i hverdagen, Å om dere velger et navn dere liker å bruker det opprinnelige navnet som mellom navn så behøver det ikke passe til hverandre en gang, barnet venner seg til det nye navnet samtidig som det venner seg til det nye språket.

Gjest Ikke OLE Johnny

Jeg ville ha vurdert sterkt å kalt han noe annet enn Johnny....

Et fælt navn og ja et balstene navn. Gikk på skole med tre som het Jonny/Ronny og alle er kriminelle men det er jo av andre grunner selvsagt men dog.....

Hva med å kalle ham Johannes eller Johan?

Eller bare rett og slett gi han et nytt navn.....

Ille kanskje til å begynne med for han ja, men på sikt .....

Men for all del ikke sett Ole foran ,....Noe mer harry skal du lete lenge etter. Det blir for meg et "Ole-Arne-Bjarne" navn....Altså et navn der et navn på død og liv skal med uten atman egentlig liker det og så setter man på alle de andre navnene man egentlig vil ha.

helt feil spør du meg....

Ja, sånn som; Ronny, Roger og Kai. ;0) "Alle" som havner i trøbbel med polti heter det.

Statistikken viser at Ronny og Linda er gjengangerne i politiets registre. Ronny har jeg alltid tenkt på som litt pøbelnavn, men Linda var litt overraskende, synes jeg..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...