Gå til innhold

Umulig unge, hjelp!!!

Gjest meget fortvilt trebarnsmor

Anbefalte innlegg

Gjest meget fortvilt trebarnsmor
Skrevet

Takk for mange og kloke svar.

Vi har tenkt og lest, snakket med andre ansatte i den aktuelle barnehagen, fra andre barnehager/sfo, helsesøster, besteforeldre, venninner osv...

Det vi er kommet frem til er at så lenge dette kun forekommer i bhg så er det der problemet ligger.

Steg en var etter en lang og vrien mandag, så måtte han tilbringe ettermiddagen på rommet sitt, han spiste der, leste bøker og lekte, men fikk ikke være i stua med oss. Dette var hardt for han, men han forstod tegninga.

Avtalen til dagen etter var at hvis han oppførte seg, så skulle han få være med oss på ettermiddagen, men hvis ikke så ble det å være på rommet.

Neste dag gikk MYE bedre, hadde en glipp etter halv tre, der han ble sinna og ødela et sandslott som skolen og bhg hadde laget sammen.

Dette resulterte i at han måtte sitte på rommet sitt frem til barnetv.

Idag har det gått supert i bhg. bare en episode med skubbing av en annen. Så nå leker vi alle fire med modellleire og bionicle.

situasjonen med skubbing ble selvfølgelig kommentert og snakket om.

Avtalen for resten av uka er at han skal oppføre seg, hvis ikke er det en tur på rommet.

Hvis torsdag og fredag går greit, så skal han få en rød brannhjelm, som jeg fikk tak i på mandag. Han så denne da, men fikk beskjed om at han ikke kom til å få den når han oppførte seg som han gjorde. Idag, (tydelig at gutten er begynt å skjønne alvoret) spurte han om jeg hadde solgt den hjelmen..

Neste uke blir å gå på samme måte, og vi(mamma og pappa) skal på samtale med barnehagen.

Her blir vi å be om at det i første omgang blir noen få elementære regler å følge( ikke slå, ikke ødelegge for de andre, og å høre etter når de voksne snakker)

Når dette går greit, kan flere regler komme på banen.

Vi vil også "dele dagen i to" slik at det blir lettere for han å mestre dagen og kravene.

Eks. gi et kryss for dårlig oppførsel og klistremerke for bra oppførsel.

I tillegg skal vi alle prøve å gi masse positiv oppmerksomhet på de bra tingene, slik at han sjøl ser hvor mye bra det er iløpet av dagen. for det er jo ikke til å komme fra at dette er en ond sirkel som MÅ brytes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har allerede foreslått et slikt system for styreren, men det vil hun ikke høre snakk om.

(hun er av den typen som må komme med ting selv, bestemme altså, forslag fra andre ansatte osv fører aldri frem)

Hadde en episode for noen dager siden,da han nektet å spise frokosten sin. Jeg satte meg ned ved siden av han og sa han måtte bare spise, hvis ikke dro vi hjem for å spise frokosten.

Styreren presterte da å si at "han kan jo få spise i ni halvti tiden, ikke noe vits og krangle med han".

Jeg fikk han igang med spisingen, og satt der sammen med han, for å understreke at jeg mente alvor.

Etter noen minutter gikk det seg til og han spiste og drakk som han gjør hjemme (oppførte seg og satt skikkelig)

Da jeg så at det gikk bra og hadde sagt hadet til den minste også, kom jeg ikke lengre enn til ytterdøra, før eldstegutt kom etter meg.

Da hadde han slikket og bitt i duken (!?) og kom flirende ut. Jeg snudde han og sa at det var bare å oppføre seg, og spise maten, om jeg så måtte sitte der til skiva var borte, for sånt tull godtok jeg ikke.

Fra styreren fikk jeg da til svar at det måtte jeg heller bare gjøre, for hun klarte ikke med han.

Er det slik en ansatt i en bhg skal oppføre seg, skal ikke de være konsekvente og ikke gi etter med en gang??

Ang samarbeid med barnehagen, så trenger de egentlig ikke å delta så mye. Men sørg for å få utførlige rapporter om oppførselen hans en perioden, og snakk med ham om hva som kom frem ved disse rapportene - slik at han skjønner at hele dagen teller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...