Gå til innhold

utenom tema. lønn versus lån

Anbefalte innlegg

Har planer om å invistere i en større bolig. I dag har vi det romslig økonomisk. Huslån på 1.5 mill og stud.lån på 250000,-. Utbetalt pr. mnd. er 44500,-

Skal på visning på et hus i dag. Dersom vi skal kjøpe det vil det tilsi at vi må ha et huslån på ca. 3.2 mill. Banken er villig til å låne oss dette, men magefølelsen min sier nei, (hva om renta går opp.....?). Hadde dere tatt sjansen på ett så stor lån med den inntekten vi har? Er det noen som har prøvd dette og hvordan er det økonomisk?

Ønsker mer plass og større hage nå som familien blir større og større. Har nettopp fått barn nr. 2.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198196-utenom-tema-l%C3%B8nn-versus-l%C3%A5n/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg aldri gjort. Jeg har slitt så lenge økonomisk at jeg vil råde deg til å tenke deg om en gang til. Hvis renta stiger på et så stort lån må du kanskje redusere forbruket ditt betraktelig. Er du villig til det? Når barna blir eldre blir krav til forbruk hos dem også mye høyere.

Vurder nøye om mer plass vil være på bekostning av aktiviteter og livstil dere har lyst å beholde.

Det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Men jeg er jo ikke deg :o) Vi har utbetalt omtrent likt som det du har, og vi kan "bare" låne maksimalt 2 mill hvis vi kan stille med sikkerhet, har banken fortalt oss. Jeg har ikke tenkt å låne så mye engang, jeg. Går ut fra at det er med tanke på utleiedelen at dere får låne såpass mye. Selv prioriterer jeg heller å bo billigere og sove godt om natta.

Spørsmålet er vel hvordan dere ellers vil leve. Gitt at renta går litt opp.

Vil dere kunne reise på ferie, flere ferier? Når kan dere bytte bil? Vil dere ha andre formuesgoder som hytte, båt, motorsykkel? Vil dere ønske å redusere jobben en periode, eks om dere skulle få enda flere barn? Vil dere kunne kjøpe nye fine klær? Møbler? Hvitevarer når de ryker?

Mange som vurderer å kjøpe ny bolig låner til bristepunktet og tenker ikke på ferier og andre goder og at livet består av andre ting enn å bo stilig.

Gjest mirakel*2?

Hvis dere skal bruke 25 år med tilbakebetaling, vil dere måtte betale, med renten idag, ca 15000 kr i måneden. Går den opp til 8 prosent, slik den var for noen år siden, må dere betale 24000-25000 kr i måneden.

Da kan du regne på det selv. Jeg aner ikke hvilken utgifter dere har ellers. Det koster sikkert litt å forsikre en stor og dyr bolig også.

Hvilken andre faste utgifter har dere da?

Annonse

Jeg hadde ventet og sett hva som blir resultatet av den nye politikken.

Dere kan fort risikere både høyrere skatt (lavere netto lønn) og høyere renter (vesentlig dyrere lån).

I tillegg så risikerer dere at eiendomsmarkedet faller hvis renta blir en del høyere, og ergo kan dere risikere å kjøpe en større bolig mens prisene er på topp.

Skulle dere likevel velge å gjøre noe slikt, så ville jeg bundet renta i minst 5 år for brorparten av lånet.....

Og skulle det bli for dyrt for dere pr i dag (med den fastrenta dere kan få nå), så ville jeg i hvert fall ventet. Da er risikoen alt for stor i forhold til den økonomiske rammen dere bør holde dere innenfor.

Har vel innsett før jeg skrev innlegget at jeg aldri vil tørre å ta opp så mye lån, men drømmen om en litt større plass vil alltid være der.

Vil fortsatt sove godt om natta , ha muligheten til å dra på ferier og resturanter.

Jeg ser jo at regnestykket blir forholdsvis mørkt dersom renta går opp. Så ja fornuften sier at det ikke blir noe kjøp.

Må nok føye meg til de andre her, og si at jeg hadde IKKE gjort det... Vi har omtrent samme utgifter og inntekter som dere, og jeg føler ikke at vi hadde hatt råd til et så stort lån, nei... Holder lenge med det vi allerede har! (1.5 mill. på hus og ca. 100 000 på bil) Vi var heldig og kjøpte hus før det steg sånn i pris, så vi har mer enn nok plass til alle 5 :)

Mye bedre å få seg en syden tur, og kunne kjøpe klær i ny og ne, uten at strengt tatt er HELT nødvendig, og faktisk ha noe i bakhånd når ting ryker :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...