Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så kom den..diagnosen adhd.I det lengste håpet jeg, og prøvde å overbevise meg selv om at det som de andre sa var rett.At det var ingen grunn til bekymring, at alt var ok.At det var jeg som var for oppmerksom,jeg som lette etter feil og mangler..Jeg håpet på det svaret fra bup når utredningen var ferdig.Men svaret ble at han oppfylte de kriteriene som tilsa en adhd diagnose.Det var som et slag, til tross for at mistanken har vært der hele tiden.Der og da fikk jeg en ekkel skyldfølelse.At det er min feil at han har fått den diagnosen, og at kanskje har han den ikke? Kanskje er det sant dette med motediagnoser som de skriver så mye om..?Men jeg må jo velge å tro at de vet hva de gjør,og at dette er det beste for ham.

Så får vi ta dag for dag og se hva som skjer videre.

Er det noen som har vært gjennom dette før meg, og har noen trøstene ord hadde det vært fint.For dette er tøffe tider.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198202-diagnosen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok det helt motsatt jeg.

Ble glad da de endelig fikk satt diagnosen og gutten min kunne få den hjelpa han trenger.

Ingen hjelp å få uten diagnose var svar vi fikk.

Nå går det mye bedre her og guttungen er nesten som ny!

han har forandret seg veldig mye siden oppstart av medisinering.

Vet ikke hvilke problemer ditt barn har,men det som nå er viktig er at du står på kravene og jobber litt selv for at barnet ditt og dere får den hjelpa dere trenger.

F.eks:Hjelp i skolen,hjelpestønad,grunnstønad,støttekontakt,hjelpemidler m.m

Ønsker dere lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198202-diagnosen/#findComment-1396382
Del på andre sider

Jeg tok det helt motsatt jeg.

Ble glad da de endelig fikk satt diagnosen og gutten min kunne få den hjelpa han trenger.

Ingen hjelp å få uten diagnose var svar vi fikk.

Nå går det mye bedre her og guttungen er nesten som ny!

han har forandret seg veldig mye siden oppstart av medisinering.

Vet ikke hvilke problemer ditt barn har,men det som nå er viktig er at du står på kravene og jobber litt selv for at barnet ditt og dere får den hjelpa dere trenger.

F.eks:Hjelp i skolen,hjelpestønad,grunnstønad,støttekontakt,hjelpemidler m.m

Ønsker dere lykke til!

Håper jeg og kommer til å tenke sånn etterhvert..Men dette er så nytt at det er så mange tanker..Hva er egentlig forskell på grunn og hjelpestønad,det er vel forkjellige takster.Har bare hørt at de prøver seg på det minste,så må du klage og forklare deg på ny..Hva er viktig å få med i denne søknaden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198202-diagnosen/#findComment-1396458
Del på andre sider

Håper jeg og kommer til å tenke sånn etterhvert..Men dette er så nytt at det er så mange tanker..Hva er egentlig forskell på grunn og hjelpestønad,det er vel forkjellige takster.Har bare hørt at de prøver seg på det minste,så må du klage og forklare deg på ny..Hva er viktig å få med i denne søknaden?

Grunnstønad er litt vanskelig å få, du må samle kvitteringer på alt for det skal dokumenteres hvor mye ekstra utgifter du har på barnet ditt.

Slitasje på klær ,sko og sengetøy m.m

Hjelpestønad skal du skrive opp alt ekstraarbeid du gjør med barnet ditt utover hele dagen.

Skriv på alt mulig det er tøft å måtte gjøre det,men du må.

Få de på bup til å skrive et skriv som du kan legge ved søknaden.

Jeg klarte å få med såpass stort hjelpebehov så vi har sats 2 i hjelpestønad som tilsvarer 1984,- pr mnd.

Jo fortere du søker dess mere får du utbetalt da det reknes med tre måneder tilbake i tid som du får etterbetalt sammen med første utbetaling.

Det er forskjell fra kommune til kommune på hvor snille de er og behandlingstid.

hos oss gikk det en uke mens noen må vente flere måneder.

Hent deg søknadsskjema på trygdekontoret og begynn å skriv.

Trenger du hjelp om vil høre litt om hva vi skrev så si ifra.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198202-diagnosen/#findComment-1396567
Del på andre sider

Sjekk også trygdeetaten sine nettsider.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198202-diagnosen/#findComment-1396572
Del på andre sider

Grunnstønad er litt vanskelig å få, du må samle kvitteringer på alt for det skal dokumenteres hvor mye ekstra utgifter du har på barnet ditt.

Slitasje på klær ,sko og sengetøy m.m

Hjelpestønad skal du skrive opp alt ekstraarbeid du gjør med barnet ditt utover hele dagen.

Skriv på alt mulig det er tøft å måtte gjøre det,men du må.

Få de på bup til å skrive et skriv som du kan legge ved søknaden.

Jeg klarte å få med såpass stort hjelpebehov så vi har sats 2 i hjelpestønad som tilsvarer 1984,- pr mnd.

Jo fortere du søker dess mere får du utbetalt da det reknes med tre måneder tilbake i tid som du får etterbetalt sammen med første utbetaling.

Det er forskjell fra kommune til kommune på hvor snille de er og behandlingstid.

hos oss gikk det en uke mens noen må vente flere måneder.

Hent deg søknadsskjema på trygdekontoret og begynn å skriv.

Trenger du hjelp om vil høre litt om hva vi skrev så si ifra.

Lykke til!!

Ser at du "midia" tilbyr deg å si noe om hva dere skrev i søknaden.Det hadde jeg satt veldig pris på.Har skrevet ut søknad om hjelpestønad som jeg prøver å fylle ut.Ikke lett dette.Hva skal jeg ta med? Gutten har adhd,men det er uten adferdsproblemer heldigvis.Men han krever mye av oss ved at vi hele tiden må være tilstede for at ting ikke skal skjære seg.Være der og avverge før katastrofen er et faktum.Svingende humør.Påminnelse av hva han skal gjøre,stå opp,kle seg,spise,pakke ransel,hva som skal med...osv Er det slike ting som skal med.Hadde vært kjempefint om du kunne skrive litt om hva dere tok med,så jeg kaskje kommer på noe mer som passer for oss..

Hva med ledsagerbevis, er det noe som er aktuelt for barn med adhd.Tenkte også på datamaskin for å hjelpe til motivasjon og fokus i forhold til leksearbeid.Har dere søkt om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198202-diagnosen/#findComment-1406979
Del på andre sider

Annonse

Ser at du "midia" tilbyr deg å si noe om hva dere skrev i søknaden.Det hadde jeg satt veldig pris på.Har skrevet ut søknad om hjelpestønad som jeg prøver å fylle ut.Ikke lett dette.Hva skal jeg ta med? Gutten har adhd,men det er uten adferdsproblemer heldigvis.Men han krever mye av oss ved at vi hele tiden må være tilstede for at ting ikke skal skjære seg.Være der og avverge før katastrofen er et faktum.Svingende humør.Påminnelse av hva han skal gjøre,stå opp,kle seg,spise,pakke ransel,hva som skal med...osv Er det slike ting som skal med.Hadde vært kjempefint om du kunne skrive litt om hva dere tok med,så jeg kaskje kommer på noe mer som passer for oss..

Hva med ledsagerbevis, er det noe som er aktuelt for barn med adhd.Tenkte også på datamaskin for å hjelpe til motivasjon og fokus i forhold til leksearbeid.Har dere søkt om dette?

Skal vi se da,vi tar hjelpestønaden først:

sånn har jeg skrevet det:

første ark boks 2: kryss i alle ruter og den som hjelper er foreldre/fam.

trenger 77 timer pr uke i hjelp.tror 75 er grensa for å komme opp til sats to.

boks 3:Beskrivelse av hjelpebehovet:MORGENEN- må vekkes 3-4 ganger,hjelp til påkledning,sjekkes og mases på ved personlig hygiene og spising,passe på t han ordner seg og drar til skole,må gjerne lokke ham,passe på at sekken er riktig pakket,må jobbe for å få i ham medisin,bruker ca 1 1/2 time for at morgenen skal gå smertefritt og dempe uro.

hvem som gjør det: foreldre og oftest mor da far er pendler.

OM DAGEN:passe på at han spiser,hygiene,ordne opp i konflikter og misstolkninger som har skjedd på skole.

Må ta ham med på aktiviteter da han har lite sosialt nettverk.Han blir frustrert og sinna hvis det ikke blir noe å gjøre etter skoletid eller i fritiden.

Vi må takle og ordne opp etter raseriutbrudd.

Må ha tilsyn hele leksetiden og forklares 2-3 ganger på forskjellige vis for å klare å løse en oppgave.

Hvem gjør: foreldre tid: 4 timer

OM KVELDEN: Det må skje noe hele tiden ellers blir det bråk,må ofte ut på biltur for å roe ned,nesten det eneste som hjelper er å ut på biltur.

Vi må ha hjelp av andre enkelte ganger for å få til disse bilturene.

Han kan til tider være svært impulsiv og kan bli borte for oss,ta toget alene uten lov m.m

Hjelp til hygiene,passe på måltid,løse og snakke om konflikter som har skjedd i løpet av dagen,pleie sår og smerter som er selvpåført.

Må kjøpe ekstra klær da han spiser dem i stykker.

Må ofte ringe lærer for å høre om hendelser på skolen da vi får høre to versjoner.

Hvem gjør: foreldre tid:4 timer

OM NATTEN: Ligger våken til langt på natt maser en del og krever oppmerksomhet,må kontrolleres sånn at sengeklær ikke ødelegges da han spiser hull og river etterpå.

hvem hjelper: foreldre tid: 1-2 timer.

Boks 3.1: Er en gutt som stort sett måfølges hele dagen,trenger hjelp til sosialisering,krever mye av foreldrene og mor må ha hjelp av andre nær familie for å strekke til da far er på jobbreiser.

Han er også plaget med andre ting og søkt før pga disse plagene men fått avslag,men nå rekner jeg med at dette også blir medregnet.

Vi hadde også med en sakkyndig uttalelse fra bup.

Du må skrive på alt dere gjør i løpet av dagen og ikke vær snill og trekke fra timer.

Han fikk bærbar pc i sommer-

Skolen må skrive den søknaden og foreldre må underskrive så sendes den til ppt som godkjenner den og sender den til hjelpemiddelsentralen,når vedtaket er gjort får dere et verdibrev pålydene 9000 hvis han får bærbar pc.dette brevet tar dere med til pc butikken og dere får hente ut ei maskin dere kan gjerne legge i litt selv for å få ei bedremaskin,vi la i 1500 å fikk med sekk og mus.

pc butikken sender regninga til hjelpemiddelsentralen.

pc'n blir barnets til odel og eie.

Vi har også ekstra sykedager på ham,det søker du også trygdekontoret om.

Ledsagerbevis har vi ennå ikke somlet oss til å finne ut noe om,men jeg skal sjekke det opp snart.

tt kort (taxi) hadde også vært noe vi kanskje kunne søkt på,vet ikke om reglene på det heller.

Håper du nå ble litt klokere.

Er også interresert i å høre hvordan det går med søknadene.

Husk at jo fortere du får skrevet og sendt inn hjelpestønad søknaden jo mere "tjener" dere på det.

Husk de rekner 3 mnd tilbake ifra den mnd du søker.

jeg fikk etterbetalt 9000.

Det gikk bare en uke fra jeg søkte til vi fikk innvilget,mens noen steder tar det måneder.

Pc tok vel 3-4 uker,den skal jo sendes hit og dit så den trenger lengre tid.

Stå på og lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198202-diagnosen/#findComment-1407313
Del på andre sider

Skal vi se da,vi tar hjelpestønaden først:

sånn har jeg skrevet det:

første ark boks 2: kryss i alle ruter og den som hjelper er foreldre/fam.

trenger 77 timer pr uke i hjelp.tror 75 er grensa for å komme opp til sats to.

boks 3:Beskrivelse av hjelpebehovet:MORGENEN- må vekkes 3-4 ganger,hjelp til påkledning,sjekkes og mases på ved personlig hygiene og spising,passe på t han ordner seg og drar til skole,må gjerne lokke ham,passe på at sekken er riktig pakket,må jobbe for å få i ham medisin,bruker ca 1 1/2 time for at morgenen skal gå smertefritt og dempe uro.

hvem som gjør det: foreldre og oftest mor da far er pendler.

OM DAGEN:passe på at han spiser,hygiene,ordne opp i konflikter og misstolkninger som har skjedd på skole.

Må ta ham med på aktiviteter da han har lite sosialt nettverk.Han blir frustrert og sinna hvis det ikke blir noe å gjøre etter skoletid eller i fritiden.

Vi må takle og ordne opp etter raseriutbrudd.

Må ha tilsyn hele leksetiden og forklares 2-3 ganger på forskjellige vis for å klare å løse en oppgave.

Hvem gjør: foreldre tid: 4 timer

OM KVELDEN: Det må skje noe hele tiden ellers blir det bråk,må ofte ut på biltur for å roe ned,nesten det eneste som hjelper er å ut på biltur.

Vi må ha hjelp av andre enkelte ganger for å få til disse bilturene.

Han kan til tider være svært impulsiv og kan bli borte for oss,ta toget alene uten lov m.m

Hjelp til hygiene,passe på måltid,løse og snakke om konflikter som har skjedd i løpet av dagen,pleie sår og smerter som er selvpåført.

Må kjøpe ekstra klær da han spiser dem i stykker.

Må ofte ringe lærer for å høre om hendelser på skolen da vi får høre to versjoner.

Hvem gjør: foreldre tid:4 timer

OM NATTEN: Ligger våken til langt på natt maser en del og krever oppmerksomhet,må kontrolleres sånn at sengeklær ikke ødelegges da han spiser hull og river etterpå.

hvem hjelper: foreldre tid: 1-2 timer.

Boks 3.1: Er en gutt som stort sett måfølges hele dagen,trenger hjelp til sosialisering,krever mye av foreldrene og mor må ha hjelp av andre nær familie for å strekke til da far er på jobbreiser.

Han er også plaget med andre ting og søkt før pga disse plagene men fått avslag,men nå rekner jeg med at dette også blir medregnet.

Vi hadde også med en sakkyndig uttalelse fra bup.

Du må skrive på alt dere gjør i løpet av dagen og ikke vær snill og trekke fra timer.

Han fikk bærbar pc i sommer-

Skolen må skrive den søknaden og foreldre må underskrive så sendes den til ppt som godkjenner den og sender den til hjelpemiddelsentralen,når vedtaket er gjort får dere et verdibrev pålydene 9000 hvis han får bærbar pc.dette brevet tar dere med til pc butikken og dere får hente ut ei maskin dere kan gjerne legge i litt selv for å få ei bedremaskin,vi la i 1500 å fikk med sekk og mus.

pc butikken sender regninga til hjelpemiddelsentralen.

pc'n blir barnets til odel og eie.

Vi har også ekstra sykedager på ham,det søker du også trygdekontoret om.

Ledsagerbevis har vi ennå ikke somlet oss til å finne ut noe om,men jeg skal sjekke det opp snart.

tt kort (taxi) hadde også vært noe vi kanskje kunne søkt på,vet ikke om reglene på det heller.

Håper du nå ble litt klokere.

Er også interresert i å høre hvordan det går med søknadene.

Husk at jo fortere du får skrevet og sendt inn hjelpestønad søknaden jo mere "tjener" dere på det.

Husk de rekner 3 mnd tilbake ifra den mnd du søker.

jeg fikk etterbetalt 9000.

Det gikk bare en uke fra jeg søkte til vi fikk innvilget,mens noen steder tar det måneder.

Pc tok vel 3-4 uker,den skal jo sendes hit og dit så den trenger lengre tid.

Stå på og lykke til!

Tusen takk, det var til stor hjelp.Nå skal jeg prøve å skrive ned litt,så skal vi til lege om 2 uker.Da kan jeg be om skriv fra henne som jeg kan legge ved.Hun skal informere om utprøving av medesiner, så får vi se hva det blir til.Gutten selv vil ikke høre snakk om å ta medesiner,så det kan bli en kamp..Han vil være sånn som han er sier han.Forstår han jo også.

Jeg skal nok gi deg beskjed etterhvert hvordan det går..:)

Du får se om du skriver noe om denne grunnstønaden og etterhvert.Får prøve å søke iallefall.La dere med kvitteringer for kjøp av klær,sko osv..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198202-diagnosen/#findComment-1407642
Del på andre sider

Tusen takk, det var til stor hjelp.Nå skal jeg prøve å skrive ned litt,så skal vi til lege om 2 uker.Da kan jeg be om skriv fra henne som jeg kan legge ved.Hun skal informere om utprøving av medesiner, så får vi se hva det blir til.Gutten selv vil ikke høre snakk om å ta medesiner,så det kan bli en kamp..Han vil være sånn som han er sier han.Forstår han jo også.

Jeg skal nok gi deg beskjed etterhvert hvordan det går..:)

Du får se om du skriver noe om denne grunnstønaden og etterhvert.Får prøve å søke iallefall.La dere med kvitteringer for kjøp av klær,sko osv..?

Vi har ikke søkt grunnstønad.

La ikke ved noe kvitteringer på hjelpestønad søknaden.

Får håpe du får han til å ta medisinen da.

Min gutt merker det selv nå om han ikke tar medisinen sin.

Han kommer hjem fra skolen hvis vi har glemt medisinen så drar han tilbake etterpå,bare 3 min hver vei så det går bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198202-diagnosen/#findComment-1407868
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...