Gå til innhold

Lukt og kløe...

Anbefalte innlegg

Gjest mamman til ida
Skrevet

Jeg har en jente på 5 år som begynner å klø i underlivet dersom jeg ikke vasker henne grundig hver dag. Det lukter også fryktelig, og hun blir rød og sår. Å dusje henne nedentil er ikke nok. Jeg må vaske henne med klut, i alle kriker og kroker, for å si det sånn, mens hun ligger.

Jeg synes hun har blitt stor (fylte nettopp fem), for å bli vasket på denne måten, og vil helst ikke fortsette med det.

Hvis hun er på hyttetur, på overnatting f.eks, hvor hun ikke blir vasket skikkelig, eller bare har dusjet om morgenen uten å bli vasket med klut, tar det ikke lang tid før hun klager over kløe og er helt rød...

Dette har pågått ganske lenge, men siden hun vanligvis er sammen med meg og blir vasket ordentlig hver morgen, ser vi jo ikke så veldig ofte til det.

Jeg lurer, bør vi oppsøke lege? Noen som har noen ide om hva dette kan være?

Skrevet

Høres ut som en sak for en lege, ja. Skal vel ikke bli sånn?

Men jeg aner ikke om det er noe galt.

Skrevet

Jeg har også en datter på fem år. Når hun har blitt vasket nedentil med vanlig såpe (noe pappa gjør, når hun er på besøk) hender det at hun blir sår og klør. Jeg har ikke kjent spesiell ubehaglig lukt, men det kan jo tenkes at det oppstår allikevel.

Mine anbefalinger ble å vaske jenta nedentil med såpe kjøpt på apoteket, uten parfyme. Lactacyd for barn. Ellers kan man smøre med Canesten salve, om det klør.

Jeg ville allikevel sjekket dette hos helsesøster eller hos lege. Det må bli ubehaglig for jenta å ha det slik i lengda.

Gjest mamman til ida
Skrevet

Jeg har også en datter på fem år. Når hun har blitt vasket nedentil med vanlig såpe (noe pappa gjør, når hun er på besøk) hender det at hun blir sår og klør. Jeg har ikke kjent spesiell ubehaglig lukt, men det kan jo tenkes at det oppstår allikevel.

Mine anbefalinger ble å vaske jenta nedentil med såpe kjøpt på apoteket, uten parfyme. Lactacyd for barn. Ellers kan man smøre med Canesten salve, om det klør.

Jeg ville allikevel sjekket dette hos helsesøster eller hos lege. Det må bli ubehaglig for jenta å ha det slik i lengda.

Takk for svar... Men det er bare det at problemet oppstår når hun _ikke_ blir vasket. Siden hun ikke får noen kløe når jeg vasker henne, antar jeg at den typen såpe jeg bruker er fin for henne.

Skrevet

Hei!

Blir det slik hvis det bare er 1 dag hun ikke blir vasket, eller mener du hvis hun ikke blir vasket på flere dager?

Det blir jo vond lukt fra der nede hos alle hvis de ikke vasker seg hver dag, men jeg har ikke fått kløe selv hvis jeg har hoppet over å dusje en dag når det f.eks. er ferie el.l.

Jeg lurer på en ting: Ordner hun seg på do selv? Mon tro om hun tørker seg ordentlig godt både foran og bak. Hvis hun ikke tørker seg godt når hun har tisset, vil jeg tro det kan begynne å svi og bli rødt, det samme med der bak hvis hun ikke tørker seg godt, da kan det begynne å klø.

Bare noen forslag.

Jeg ville definitivt brukt Lactacyd uten parfyme til henne nedentil.

Skrevet

Lillesnuppa her er også 5 år og lukter lett nedentil om hun ikke vaskes jevnlig med intimsåpe. Dog ikke så ille som det du beskriver!

Gjest mamman til ida
Skrevet

Hei!

Blir det slik hvis det bare er 1 dag hun ikke blir vasket, eller mener du hvis hun ikke blir vasket på flere dager?

Det blir jo vond lukt fra der nede hos alle hvis de ikke vasker seg hver dag, men jeg har ikke fått kløe selv hvis jeg har hoppet over å dusje en dag når det f.eks. er ferie el.l.

Jeg lurer på en ting: Ordner hun seg på do selv? Mon tro om hun tørker seg ordentlig godt både foran og bak. Hvis hun ikke tørker seg godt når hun har tisset, vil jeg tro det kan begynne å svi og bli rødt, det samme med der bak hvis hun ikke tørker seg godt, da kan det begynne å klø.

Bare noen forslag.

Jeg ville definitivt brukt Lactacyd uten parfyme til henne nedentil.

Takk for svar.

Ja, en dag er nok. Lukten er "normal", men fryktelig sterk. Kan kjenne det på ganske lang avstand hvis hun har tatt av trusa...

Hun ordner seg selv på do, hvis hun bare skal tisse. Jeg skal følge ditt råd og sjekke om hun tørker seg ordentlig.

Skrevet

Takk for svar.

Ja, en dag er nok. Lukten er "normal", men fryktelig sterk. Kan kjenne det på ganske lang avstand hvis hun har tatt av trusa...

Hun ordner seg selv på do, hvis hun bare skal tisse. Jeg skal følge ditt råd og sjekke om hun tørker seg ordentlig.

Hvis hun f.eks. har tørket seg litt dårlig etter tissing, vil jeg tro at det både lukter sterkere og også vil klø/bli rødt.

Håper du finner ut av det!

Kan hun ha noen slags infeksjon tro, som gjør at det lukter mer enn normalt?

Skrevet

jeg ville tatt meg en tur til lege, mest sannsynlig har hun en infeksjon eller er overfølsom for kanskje parfymert såpe/badeskum..

Har aldri opplevd dette med min datter, men mest sannsynlig finnes det en grei løsning på det om du tar deg en tur til legen med henne:-)

Skrevet

Et gammel kjærringråd: prøv å ha på vaselin etter at du har vasket henne, det fungerer!

Har brukt det på min lillejente, og det heles faktisk over natten.

Skrevet

Sånn er det med min jente også, hun er 7 og jeg vasker henne fortsatt med klut på "gamlemåten". Dette må skje hver dag, ellers blir hun sår og lukter. Tror det kommer mye av av hun skurver med tørkinga når hun er på do og tisser. Det går seg vel til når teknikken med tørking blir bedre. Jeg maser på dette nesten daglig.

Skrevet

Jeg synes jenta mi på fire også har ganske sterk lukt fra underlivet hvis hun ikke er blitt vasket om morgenen. Jeg bruker ikke såpe eller intimvask på henne, bare vann. Når hun dusjer/bader (ca en gang i uka) er det jo sjampo/såpe i vannet.

Hun klør imidlertid ikke, så jeg har ikke tenkt på at det er noe som må undersøkes. Jeg synes du skulle gått til lege med jenta di. Hun kan vel kanskje ha sopp. Det klør fryktelig (jeg har det selv nå) og er ikke noe greit!

Skrevet

På helsekosten får man kjøpt noe som heter Molkosan(tror jeg...). Det er melkesyrebakterier eller lignende som kan gjenopprette en normal bakteriebalanse i underlivet. Man tar væsken på en bomullsdott og dytter forsiktig mot underlivet. Grunnen til den vonde lukta kan f.eks. være at tarmbakterier kommer nær urinrøret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...