Gå til innhold

lommepenger og skolemat til gutt 16

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 16 åring (som har bodd hos far i 5 år) har flyttet inn her hos meg for å gå på videregående.

her er det tilsammen 3 hjemmeboende barn, han er eldst, ei på 13 og en på 7.

vi lever et helt standard liv, med VANLIG inntekt,brød og kornblandinger. vanlige middager og en gang imellom har vi Taco, digg etc. Vi smører matpakker (eller betaler for jobbmat/skolemat der det finnes. Han klager støtt på maten, er ufin og nekter å spise.skal leve på bacon, kakao og baguetter, pizza, taco og micromat (fikk det av far)

jeg FATTER at han behøver lommepenger.men ikke at han skal ha 500.+++ mobil og kino., han rydder knapt rommet sitt...HVA FÅR UNGE I BY I VANLIGE HJEM?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Her i huset har vi også vanlig norsk korsthold, virker ganske likt deres.

Min sønn på 16 år får 250 kroner i uka om han rydder,vasker,støvsuge rommet sitt. Det er etter mitt syn VELDIG bra betalt.

For disse pengene må han finansiere kino og slikt som han driver emd sammen med gutta og kontantkort. Eventelt andre ting han vil ha utenom.

Vi betaler buss tur/retur skolen, skolemat,klær...

Her aksepteres ikke klager på maten/middagen.

Hilsen

Skrevet

Har ei datter på 16.

Her i huset spiser hun det som blir servert. Er ikke så vanskelig i matveien i grunn.

Vi har vanlig mat: grovbrød med div pålegg.

Vanlig middag, og litt ekstra i helger.

Og hun vet at det å klage på maten hun får servert, er det dummeste hun gjør. Da lager ikke jeg noe mer mat til henne, ferdig med det.

Nekter hun å spise får det bli hennes problem

Men hun er ikke glad i matpakke, aldri vært det.

Så hun får med penger til å kjøpe mat i skolens kantine hver dag. 30 - 35 kroner dagen.

Der kjøper hun baguett med ost og skinke og juice eller vann. Eller salat og juice eller vann. + av og til en kopp kakao.

Synes det er greit jeg, for da spiser hun i hvertfall, og spiser relativt sunt også, det er slik mat hun liker.

Av penger forøvrig får hun til bussen til og fra skolen så klart, og ut over det får hun når hun trenger. Litt begrensninger er det selvsagt, men det er ikke så mye hun er ute, så det blir kino av og til eller en kafètur.

Ofte samles en vennegjeng hos hverandre, da spleiser de på litt godis og å leie film.

Hun har mobil med abonnement. Har hatt abb. hele tiden, og det har fungert veldig greit.

Det er vi som betaler telefonregningen, og det er aldri veldig høye regninger - dette er hun også helt innefortått med, at utarter dette seg, blir mobilen fjernet.

Og hun vet at vi gjør alvor av det vi evt truer med.Så det tør hun ikke ta sjansen på :-)

Ellers så får hun penger til blader, sminke etc.

Vi kan gjøre det på denne måten, fordi hun er ganske fornuftig, egentlig. Sløser ikke.

Litt frihet med litt ansvar, tror jeg har lært henne mye.

Vi kjøper også alle klærne hennes.

Heldigvis er hun ikke av de som skal ha det dyreste, men skal hun ha de dyreste buksene, skoa eller toppene, må hun være med å spleise, betale selv eller ønske seg til bursdager/jul.

Da bruker hun å enten spare litt av det hun får, eller bruke av penger hun fikk til konfirmasjonen. (Har egen konto som noe av pengene er satt inn på)

Jeg vet i hvertfall at hadde hun, som din sønn gjør, klaget og vært ufin, hadde det blitt bråk her, alså!

Litt humøsvingninger hos tenåringer godtas her også, men ufin klaging godtas ikke et eneste sekund.

Jeg tror at ungdommen trenger noen regler å forholde seg til.

Så lenge det er vi som betaler, er det også vi som bestemmer.

Men vi tar gjerne en prat om ting, og noen ganger er det hun som går seirende ut av diskusjonen, andre ganger oss.

Jeg tror på det å lære dem gjensidig respekt. Man behandler hverandre bra, ferdig med det!

Skrevet

Kanskje det hjelper å gjøre ham mer ansvarlig?

La ham lage middag av og til. HAN får bestemme hva dere skal ha - men han får en viss pengesum som tilsvarer det du pleier å bruke på middag til familien. La ham både handle og lage selve middagen, men si at du kan godt hjelpe til om det er noe han er usikker på hvordan man gjør.

Det er nok ikke så rart at han reagerer på overgangen til et helt nytt kosthold. Det gir ham selvsagt ingen rett til å være ufin, men det er lett å komme inn i en sirkel med kjefting og mer ufinheter. Da hjelper det kanskje mer å involvere ham i familielivet.

Når det gjelder lommepenger, sett dere ned og bli enige om en fast sum i måneden som skal dekke alle utgiftene hans, inkludert kino, mobil, klær osv. Han er gammel nok til at han må lære å prioritere, det er viktig at han lærer at det ikke bare daler ned mer penger når han har brukt opp det han hadde. Til å begynne med kommer han kanskje til å feilprioritere - ikke gi etter og gi ham mer penger "bare for denne gang". Han får heller leve uten å kunne ringe noen resten av måneden.

Og han må selvsagt hjelpe til i huset, vaske sitt eget rom og gjerne sine egne klær også, og sin andel av fellesoppgaver som oppvask og lignende. Ikke pålegg ham bestemte oppgaver, da setter han seg lett på bakbeina. Snakk med ham og hør hva han selv mener det er rimelig at han gjør, og bli enige om hva som skal gjøres og hvor ofte.

Skrevet

Har ingen 16-åring, men en 14-åring som bor hos oss halvtid.

Han gjør omtrent ingenting, og får ikke lommepenger. Har forklart han at det er sammenheng mellom innsats og penger. Han har hatt korte perioder hvor han har hatt litt jobb her hjemme, men det varer ikke lenge.

(Begge ungene får 20,- til godter hver lørdag)

Dersom han er med faren og jobber får han 50,- i timen. (Faren er selvstendig næringsdrivende)

MEN vi sparer barnetrygden til han + at vi bruker penger til OK ferier.

Dersom han har penger klarer han ikke å styre over de i det hele tatt. Dvs. uansett hvor mye han får klarer han aldri å spare ei krone til noe han faktisk ønser seg. Det er nok også grunnen til at han ikke får noe.

Hvor mye han får av mora vet jeg ikke.

• 1 måned senere...
Skrevet

Da jeg var 16-17 år fikk jeg 1000 kr om måneden, men så skulle jeg betale for alt, også klær selv. I tillegg fikk jeg 10 kr om dagen for å kjøpe noe å drikke i kantina på skolen. Jeg kjøpte enten melk eller juice.

At han ikke vil spise den maten dere spiser har selvsagt noe å gjøre med at han er bortskjemt i matveien. Men hvis han ikke spiser må dere la være med å gi ham noe annet. I ytterste konsekvens kan dere ta fra ham lommepengene så han ikke kan kjøpe mat på McDonalds i stedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...