Gå til innhold

Gryte for ørten personer - oppskrift

Anbefalte innlegg

For å bare ha to feiringer for storesøster i år, har vi innvitert til ett familie/venner selskap på sønda. Det har vist seg at vi blir ca. 25 stk! Vi har jo strengt tatt ikke plass til alle, men det skal gå. Så var det maten da.... Jeg vil ha en stor gryte med mat, slik at alle bare forsyner seg av denne. Lapskaus liker ikke frøkenen, ellers hadde jo det vært perfekt. Jeg vil helst ha en gryte med pasta, skinke (eller annet kjøtt), litt grønnsaker og en saus som blander det hele. En slags gryterett med alt i! Jeg leter og leter på nett, men finner ikke noe som stemmer helt.... Nødløsningen er å kjøpe ørten sånne pastaposer som har alt...

Kan dere hjelpe med eller???

*desperat*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198506-gryte-for-%C3%B8rten-personer-oppskrift/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pasta med ostesaus er jo lett å lage. Vanlig hvit saus med masse parmensanost i. Og skinke på toppen.

Husk hvis du skal lage hvit saus til mange at det er lettere å koke opp melka først og så helle i meljevning, da brenner ikke sausen seg så lett.

Det går fint an å bruke f.eks Toro's gryteretter som basis. Så kan du ha i ekstra grønnsaker, krydder, fløte.... Bare fantasien stopper deg. Jeg har selv gjort dette når jeg har laget mat til mange, har alltid fått skryt og ingen har gjettet at den ikke var 100 % hjemmelaget. Til og med venninnen min som er mesterkokk gjør dette av og til :o)

Taco? Da er det bare kjøttdeigen som skal være varm.... Lefser, skjell, salat, ost, rømme, salsa.

Ellers fikk flyfly denne på søndag, og den falt i smak. Lillemann trykket i seg tre porsjoner:

400 g karbonadedeig

to sjalottløk og en paprika i biter

to gulrøtter, raspet

en boks hermetiske toamter

et glass pastasaus (dolmio eller tilsv)

en kartong fløte

salt, urtekrydder (oregano/estragon/basilikum)

Stek kjøttdeig/løk/paprika, og ha i resten etterpå. La det stå og småputre en stund. Serveres med kokt pasta - jeg blandet den oppi gryta.

Annonse

Det går fint an å bruke f.eks Toro's gryteretter som basis. Så kan du ha i ekstra grønnsaker, krydder, fløte.... Bare fantasien stopper deg. Jeg har selv gjort dette når jeg har laget mat til mange, har alltid fått skryt og ingen har gjettet at den ikke var 100 % hjemmelaget. Til og med venninnen min som er mesterkokk gjør dette av og til :o)

Hvilke typer har du brukt da?

Taco? Da er det bare kjøttdeigen som skal være varm.... Lefser, skjell, salat, ost, rømme, salsa.

Ellers fikk flyfly denne på søndag, og den falt i smak. Lillemann trykket i seg tre porsjoner:

400 g karbonadedeig

to gulrøtter, raspet

en kartong fløte

Stek kjøttdeig/løk/paprika, og ha i resten etterpå. La det stå og småputre en stund. Serveres med kokt pasta - jeg blandet den oppi gryta.

Taco blir for mange enheter å forsyne seg av! Hadde du vanlig spagetthi i den gryta?

Pasta med ostesaus er jo lett å lage. Vanlig hvit saus med masse parmensanost i. Og skinke på toppen.

Husk hvis du skal lage hvit saus til mange at det er lettere å koke opp melka først og så helle i meljevning, da brenner ikke sausen seg så lett.

Var noe sånnt jeg var ute etter! Får litt prestasjonsangst av å lage mye saus da... Hva tror du om grønnsaker? Hvilke krydder bruker du?

Og den meljevningen, mener du å lage jevning av smør og mel og litt veska som igjen helles over i varm melk????

Annonse

Denne har jeg faktisk laga en gang før! Ingen dum ide, men jeg må tenke på om det er noe for barna....

Denne er barnevennlig:

Champignonger kuttes i skiver og steikes, en finhakka løk freses, karbonadedeig steikes, alt blandes sammen.

Hell over en boks oksehalesuppe, et beger fløte og et beger creme fraiche. La det hele putre sammen en stund, og server med brød og salat.

Men mengden og sånn må du dessverre finne ut av sjøl. ;)

400 g karbonadedeig

to gulrøtter, raspet

en kartong fløte

Du glemte osten på toppen. Og ca mengde vann når man "koker" pastaen oppi hele sulamitten?

Kjøp inn rent svine eller oksekjøtt. Dette skjæres i terninger og brunes m. løk før det kokes. Tilsegg salt, pepper, buljong og grillkrydder. (Evt. andre krydder etter smak). Bruk en god slump fløte i tillegg til vannet du brukte til koking. Jevnes.

Av grønnsaker kan du bruke alt. Jeg gjør det gjerne enkelt og dytter i gulrøtter, blomkål, brokkoli og erter de siste minuttene.

Serveres med ris eller pasta, salat og brød. (Salat og brød gjør også at gryta blir litt drøyere)

Vi bruker ofte ferdig Innherredssodd ved slike anledninger. Kjøpes i spann i frysedisken, inneholder suppe med kjøttboller og kjøttbiter. Serveres med poteter/gulrøtter/rundstykker/flatbrød.

Dette liker de fleste og er veldig lett å tilberede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...