Gå til innhold

For oss som venter på ting som skal skje i Colombia

Anbefalte innlegg

michel1365380617

Tok og kopierte det siste på AF sin side om situasjonen i Colombia. Håper at det stemmer!!!!!!!!

Colombia

Adopsjonssituasjonen pr. 15.09.2005

I løpet av august måned:

7 familier fikk sendt adopsjonsdokumentene sine til Colombia

14 sett dokumenter ble levert fra vårt Bogota-kontor til sentralmyndighetene (DVA)

8 familier mottok brev med godkjenning fra DVA

1 familie fikk brev fra DVA med anmodning om tilleggsinformasjon

2 familier fikk melding om region

10 foreldrepar mottok forespørsel om adopsjon av barn fra ICBF. De samme familiene hadde fått melding om region i tidsrommet mars - slutten av juli -05.

5 familier reiste til Colombia på hentereise

6 familier kom hjem med sin nye verdensborger

Når vi nå er kommet til midten av september har ytterligere

6 familier sendt sine søknadsdokumenter til Colombia

2 familier har fått godkjenning fra DVA

3 familier har fått melding om region

Totalt ser det ut til at 28 familier har melding om region i skrivende stund

2 familier har mottatt forespørsel om adopsjon av barn

8 familier har så langt fått reisedato i september

Ventetid på oversettelser i Norge: Pga. ferieavviking i sommer gikk ventetiden opp på oversettelsesdelen. Nå er vi imidlertid omtrent tilbake på det normale som er ca. 4 uker.

Melding om region

Vi ser at ventefasen fortsatt er lang i perioden fra en familie blir godkjent hos sentralmyndighetene og til melding om region kommer. Hovedtyngden av dem som nå har melding om region, sendte søknadsdokumentene til Colombia fram til ca. medio juni-04. I tillegg er der noen familier fra 2. halvår -04 samt noen få 2005-familier som har fått melding om region.

Noe av årsaken til ventetiden i denne fasen forklares med relativt få innrapporterte barn i adopsjonsprogrammet. Dette skyldes bl.a. kapasitetsproblemer ved distriktskontorene mht sluttføring av de ulike barnevernssakene, men også kapasitetsproblemer med rapportering.

DVA har derfor fortsatt å sende ut en del saker til distriktskontorene uten at søknadene nødvendigvis er koblet opp mot konkrete barn.

Høsten er ofte en svært aktiv tid av ”adopsjonsåret” i Colombia noe vi naturlig nok håper på også i år. Slik sett tror vi det kan komme mange positive meldinger framover til dere som venter.

Forsendelse av dokumenter til Colombia: Noen har spurt hvor ofte det sendes dokumenter til Colombia. Der er det slik at vi gjennomgående har i hvert fall én forsendelse hver uke. Hver familie får beskjed om forsendelsesdato for sin sak samt melding om dato for når saken overleveres sentralmyndighetene i Bogota. I tillegg kommer det særskilt brev til hver familie fra sentralmyndighetene om resultatet av behandling av saken der.

Totalt har vi for tiden for tiden rundt 160 saker hos ICBF.

Fortsetter under...

Jeg får ikke regnestykket til å gå opp, så enten er det feil på denne oppdateringen, eller på forrige. Forrige oppdatering var det 22 distrikt. Så har det kommet to tildelinger. Da er vi nede i 20 distrikt. Pluss de tre som har kommet siden sist. Da er vi oppe i 23 distrikt, ikke 28. På den andre siden så fikk vi vel ikke 22 distrikt til å stemme ved sist oppdatering heller, så det er vel denne som stemmer :-))

Men, men. Det viktigste er jo at AF er optimistisk mht høsten. Håper de er det med god grunn!!

Jeg er LEI av å vente...

Beste hilsen fra

Jeg får ikke regnestykket til å gå opp, så enten er det feil på denne oppdateringen, eller på forrige. Forrige oppdatering var det 22 distrikt. Så har det kommet to tildelinger. Da er vi nede i 20 distrikt. Pluss de tre som har kommet siden sist. Da er vi oppe i 23 distrikt, ikke 28. På den andre siden så fikk vi vel ikke 22 distrikt til å stemme ved sist oppdatering heller, så det er vel denne som stemmer :-))

Men, men. Det viktigste er jo at AF er optimistisk mht høsten. Håper de er det med god grunn!!

Jeg er LEI av å vente...

Beste hilsen fra

Vær ved godt mot......når AF, som i utgangspunktet heller skrur ned enn opp våre forventninger, er positive til en utvikling i Colombia, da tror jeg vi har all grunn til å se lyst på fremtiden.

Kjære snø, jeg er med deg hver dag i tankene mine, måtte telefonen ringe deg i dag....

klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...