Gå til innhold

Hvordan stopper man tilløp til mobbing?

Anbefalte innlegg

Hva skal jeg gjøre nå da?

Min seksåring er begynt på skola - og trives kjempegodt. Men tirsdag skjedde en episode på SFO: Fire gutter (hvorav tre han har gått i barnehage sammen med) regelrett jaktet på han (sprang etter han til de nådde tak i han) la han ned i bakken og satte seg opp på han. Og hvorfor? Fordi det hadde de "pleid å gjøre i barnehagen", sa en av guttene.

Dette er en gutt vår gutt har hatt problemer med lenge. Han er en ledertype, som liker å plage andre. Utspekulert som få - og han har plukket vår gutt ut som "offer". Nå har denne gutten gjort det siste året i barnehagen surt for poden vår - og så skal han forsøke å gjøre det samme på skolen?

Og SFOs svar? De har slått hart ned på dette, det skal de ha - men det de har iverksatt er at de fire guttene ikke får lov å være sammen med min gutt i det hele tatt! Dermed blir på en måte poden vår "straffet" (en av de andre guttene har nemlig pleid å leke fint sammen med vår pode) - mens de kan rotte seg sammen så mye de vil ellers.

Har noen erfaringer med lignende situasjoner. Hva gjør man som foreldre i en slik situasjon?

Fortsetter under...

Hei, føler med deg.

Jeg har også en som har begynt i 1. klasse nå og går på sfo. Der er det en skikkelig plageånd også, som plager sønnen min en del.

Jeg ville krevet at de ansatte på sfo heller får "fotfølge" pøblene enn at det blir sønnen din som blir straffet.

Vi hadde lignende tilløp med vår førsteklassing i fjor. Vi sa fra på både SFO og til læreren og de passet ekstra nøye på og jobbet med problemstillingen og bakgrunnen for den, nemlig at det var noen litt usikre gutter som ble voldsomme. Problemet var ikke veldig stort hos oss, men vi valgte likevel å si fra til kontaktlæreren og det tror jeg var nyttig.

Hei, føler med deg.

Jeg har også en som har begynt i 1. klasse nå og går på sfo. Der er det en skikkelig plageånd også, som plager sønnen min en del.

Jeg ville krevet at de ansatte på sfo heller får "fotfølge" pøblene enn at det blir sønnen din som blir straffet.

Synes det er litt feigt å nekte dem å være sammen. Disse ungene skal antagelig gå på samme skole i mange år, ikke sant? Ville det ikke da være lurere å sette inn masse på at de skal lære å fungere sammen??

Tror jeg ville tatt en prat med foreldrene til denne bølla, jeg. Også ville jeg invitert ham hjem, funnet på noe skikkelig hyggelig sammen med ham... Da har de mulighet til å bli bedre kjent uten andre unger til stede - sånt kan gjøre underverker. Hvis det absolutt ikke nytter, er det vel bedre om denne gutten bare får beskjed om å holde seg unna din sønn, uten at de andre guttene involeres i det?

Vi har også hatt en lignende situasjon tidligere. Vi lagde "litt bråk" rundt dette, og engasjerte både kontaktlærere, sosiallærer og inspektør i tillegg til sfo. Det var ikke veldig alvorlige greier, men da hadde vi ett år bak oss med mobbing i barnehagen allerede, så vi godtok ikke hva som helst lenger. Jeg tror det er viktig at foreldre står på litt for barna sine. Hvis sfo ikke tar saken på en måte dere finner tilfredsstillende, skal dere ikke gi dere. Jeg er helt enig i at det er "mobberen" som skal tas ut av situasjonen og ikke "offeret". Dette praktiserer vi på skolen jeg jobber.

Synes det er litt feigt å nekte dem å være sammen. Disse ungene skal antagelig gå på samme skole i mange år, ikke sant? Ville det ikke da være lurere å sette inn masse på at de skal lære å fungere sammen??

Tror jeg ville tatt en prat med foreldrene til denne bølla, jeg. Også ville jeg invitert ham hjem, funnet på noe skikkelig hyggelig sammen med ham... Da har de mulighet til å bli bedre kjent uten andre unger til stede - sånt kan gjøre underverker. Hvis det absolutt ikke nytter, er det vel bedre om denne gutten bare får beskjed om å holde seg unna din sønn, uten at de andre guttene involeres i det?

Enig, bra løsning det der.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...