Gå til innhold

ta med godt med klær til barna deres!!

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nok en dag irritert meg over foreldre som ikke klarer å tenke med hodet at barna deres trenger klær på skolen,sfo og barnehage.

Hvorfor taes det ikke med regnbukse når det taes med regnjakke?

Hva tenker foreldre med når det øse pøser ned og det blåser og er 4 grader?

Singlett under regnjakka!? hva tenkte dette hodet på i dag da?

Sendte barnet på skole i bare jumper!? hva tenkte det hodet på!?

Sendte barnet på skolen med paraply og ingen regnklær!?

hva tenkte det hodet på!?

Dette er snakk om førsteklassinger som er ute i 1 time hver dag uansett vær (nesten)noe også foreldre vet om.

Det er gitt beskjed mange ganger allerede om at barna må ha uteklær etter været hver dag.

Leser de ikke beskjeder tro?

man kan begynne å lure ja!

Barna i dag trengte støvler,votter,lue eller hette,regnjakke og regnbukse samt litt tykk jumper innenfor jakka for regnjakka er kald å ha på.

Hva kan vi som jobber med barna gjøre for å få foreldre til å få opp øynene og tenke?

Skal vi banke det inn med hammer for teskje har vi prøvd.

Tar gjerne i mot råd for hvordan vi kan få klær på alle barna.

Jeg får vondt inni meg av å se så mange barn som er skremmende dårlig kledd.

Det kan da umulig være at det er økonomien som har sagt stopp for en regnjakke?

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jonia

4

• Lillemus

3

• jubalong70

3

• Mandolaika

3

Mest aktive i denne tråden

Argh, takk for innlegget ditt!

Jeg er så j***** enig og jeg tenker på det samme som deg. Det er så mange hjernedøde foreldre som overhodet ikke er tilstede.

Jeg jobber ikke i skole eller barnehage, men har både barnehagebarn og skolebarn (1. klasse) selv.

I dag på veg til skolen (1 varmegrad ute) traff vi ei i klassa til sønnen min. Hun gikk i sandaler, knebukse og tynn jakke, hun. Og i dag skulle de være ute hele skoledagen og ha aktiviteter og grille.

Stakkars jenta!!!

DETTE ER FAKTISK OMSORGSSVIKT!

Men jeg må si jeg stussa litt da jeg så avd. lederen til barnehagesønnen min ute med sin 7 uker gamle nyfødte UTEN LUE for en uke siden også. Og det var vind.

Blir bare helt målløs........

Ta bilde av ungen ute i regnet/snøven med bare t-skjorte...og heng det på knaggen, eller putt det ned i matboksen...

Ja det hadde vært noe det,men da hadde vi nok fått myndighetene på nakken tenker jeg!!

Hadde hatt lyst til å gjøre det ja!

Jeg er så j***** enig og jeg tenker på det samme som deg. Det er så mange hjernedøde foreldre som overhodet ikke er tilstede.

Jeg jobber ikke i skole eller barnehage, men har både barnehagebarn og skolebarn (1. klasse) selv.

I dag på veg til skolen (1 varmegrad ute) traff vi ei i klassa til sønnen min. Hun gikk i sandaler, knebukse og tynn jakke, hun. Og i dag skulle de være ute hele skoledagen og ha aktiviteter og grille.

Stakkars jenta!!!

Men jeg må si jeg stussa litt da jeg så avd. lederen til barnehagesønnen min ute med sin 7 uker gamle nyfødte UTEN LUE for en uke siden også. Og det var vind.

Uff ja man kan spekulere på disse foreldrene og om hvorvidt de egentlig burde ha barn..

Annonse

Vi har alltid sånt hengende på skolen vi. I barnehagen også.

Vi har også regntøy, gummistøvler og klesskift hengende på skolen (og boblebukse når vinteren kommer! *S*)

Men problemet nå er jo at han går selv til/fra, og ofte i høst så har det vært nokså varmt når han tusler hjem igjen, og da hender det rett som det er at jakka han hadde på seg om morgenen henger igjen på sfo!

Og neste dag må han jo få på seg en jakke eller en tykkere genser før han drar, og så kanskje den blir lagt igjen osv.

Da kan man fort gå tom hjemme! ;-)

Men det er jo en annen sak enn at foreldre unnlater å utstyre barna skikkelig for å takle norsk vær!

Vi har også regntøy, gummistøvler og klesskift hengende på skolen (og boblebukse når vinteren kommer! *S*)

Men problemet nå er jo at han går selv til/fra, og ofte i høst så har det vært nokså varmt når han tusler hjem igjen, og da hender det rett som det er at jakka han hadde på seg om morgenen henger igjen på sfo!

Og neste dag må han jo få på seg en jakke eller en tykkere genser før han drar, og så kanskje den blir lagt igjen osv.

Da kan man fort gå tom hjemme! ;-)

Men det er jo en annen sak enn at foreldre unnlater å utstyre barna skikkelig for å takle norsk vær!

Vi henter foreløbig så da sørger vi for å få med hjem i tilfelle kald morgen neste dag. :o)

Dere får ta et oppsamlingsheat på fredagene da så dere ikke går tomme hjemme. ;o)

Vi henter foreløbig så da sørger vi for å få med hjem i tilfelle kald morgen neste dag. :o)

Dere får ta et oppsamlingsheat på fredagene da så dere ikke går tomme hjemme. ;o)

Ja, he he, man må innimellom innom for å "samle opp" litt ja, men det ser ut til å bedre seg litt nå da.

Han ville helst hentes ut hele 2. klasse, så dette med å gå hjem selv er nokså nytt. Men til gjengjeld så er det veldig mye om å gjøre at vi IKKE kommer innom så ofte også, for det er litt flaut! ;-)

Sukk, de blir så fort store! *S*

*skyldig etter tiltale*

Jeg skulle hente poden i barnehagen i går, og da hadde han på seg lånevotter. I hodet mitt er det fremdeles sommer, og derfor hadde han bare vanlige votter i barnehagen. Jeg har rett og slett ikke sett at han burde ha regnvottene sine. Uff... Men nå har han gode, varme regnvotter på seg, og i helgen skal jeg pakke sekken med vinterdress, vintersko og ullklær til gradestokken kryper under null.

Jeg prøver å være en "god mor" og sende med riktige klær. I dag har min 1.klassing med seg regnklær og støvler, og hun har fleeceklær liggende på skolen. (Her er det øse-pøse vær i dag.)

For å få andre til å forstå alvoret kan dere kanskje sende med lapper hjem til de aktuelle foreldrene. (Vi har en kontaktbok der beskjeder fra oss til lærere/SFO og fra lærere/SFO og til oss blir skrevet ned.) Der kan jo lærer fortelle hvordan det var for xxx å være på skolen i dag når det var så kaldt og xxx ikke hadde ordentlig med klær.

Ja, jeg vet det er litt ekstra jobb, men kanskje det blir en tankevekker???

*skyldig etter tiltale*

Jeg skulle hente poden i barnehagen i går, og da hadde han på seg lånevotter. I hodet mitt er det fremdeles sommer, og derfor hadde han bare vanlige votter i barnehagen. Jeg har rett og slett ikke sett at han burde ha regnvottene sine. Uff... Men nå har han gode, varme regnvotter på seg, og i helgen skal jeg pakke sekken med vinterdress, vintersko og ullklær til gradestokken kryper under null.

Bra!

Det er ikke lenger sommer og heller ikke noe særlig varm,fin høst.

Det er surt og kaldt ute mange steder i landet nå.

Jeg selv skal også finne fram varmere klær til meg selv nå for i dag hutret og frøs jeg selv.

Annonse

Jeg prøver å være en "god mor" og sende med riktige klær. I dag har min 1.klassing med seg regnklær og støvler, og hun har fleeceklær liggende på skolen. (Her er det øse-pøse vær i dag.)

For å få andre til å forstå alvoret kan dere kanskje sende med lapper hjem til de aktuelle foreldrene. (Vi har en kontaktbok der beskjeder fra oss til lærere/SFO og fra lærere/SFO og til oss blir skrevet ned.) Der kan jo lærer fortelle hvordan det var for xxx å være på skolen i dag når det var så kaldt og xxx ikke hadde ordentlig med klær.

Ja, jeg vet det er litt ekstra jobb, men kanskje det blir en tankevekker???

Ja men hva gjør vi for at de skal lese disse beskjedene?

De gjør nemmelig ikke det tror vi.

Stakkars jenta!!!

Nyfødt uten lue trenger ikke være så ille da...

Jeg hadde aldri lue på Billa da hun var så liten - hun ble helt kokvarm av det... Og det er forskjell på spebarn også.

Men ellers er jeg enig i resten :)

Hva med å ringe foreldrene og si at de må hente barnet fordi han/hun ikke har klær til å være ute?

Eller

Kjøpe inn noe klær og ta betalt for "leie"?

Er det for drøyt?

Jeg synes ikke det...

Alle kan bomme litt en og annen gang, men det får da være grenser.

Mange foreldre har vel "inne-jobber" der man ikke får noe særlig føling med vær og vind. Ingen unnskyldning, det.

Må jo si at jeg synes barnehagen vår lar barna gå vel tynnkledde i denne kjølige høstluften

Vi har klær for flere værtyper hengende i barnehagen, men det ser ut til å være litt vanskelig å ta på noe annet enn det hun hadde på fra morgenen av.

Det er jo for dårlig. Det er et tema som bør tas opp med dem det gjelder på foreldresamtalen, hvis det dreier seg om mer enn en forglemmelse en sjelden gang.

Hos oss lages det ukeplan for hver uke og der skrives det på informasjon av denne typen. Det kan vel ikke foreldrene unngå å se, siden de må se på ukeplanen for å se hva ungen har av lekser.

Hvis det er barn som "hele tiden" kommer så dårlig kledd på tross av tilbakemeldinger fra skolen, må det regnes som omsorgsvikt og skolen er forpliktet til å koble inn barnevernet.

Det er jo for dårlig. Det er et tema som bør tas opp med dem det gjelder på foreldresamtalen, hvis det dreier seg om mer enn en forglemmelse en sjelden gang.

Hos oss lages det ukeplan for hver uke og der skrives det på informasjon av denne typen. Det kan vel ikke foreldrene unngå å se, siden de må se på ukeplanen for å se hva ungen har av lekser.

Hvis det er barn som "hele tiden" kommer så dårlig kledd på tross av tilbakemeldinger fra skolen, må det regnes som omsorgsvikt og skolen er forpliktet til å koble inn barnevernet.

Gang på gang hvert eneste år blir det presisert på ukeplaner flere ganger i året at barna må ha klær etter været.

Jeg gjør meg mine tanker når jeg ser barn som blir så dårlig tatt vare på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...