Gå til innhold

fibriomyalgi


heidibj

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har diagnosen fibriomyalgi, og ønsker å gå ned en del i vekt. Orker ikke å trene så mye av gangen.Siden formen er litt variabel, er det ikke så lett å få til noe helt fast opplegg. prøver å trene med litt vekter 2 ganger i uka for å bygge opp litt muskler igjen, men det erikke lett å holde motivasjonen oppe.Føler liksom ikke at jeg trener fordi jeg kan ha så lite tyngde på. Lurte på om du hadde noen tips til meg slik at formen kunne blitt litt bedre og forhåpentlig vis tatt av noen kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også fibromyalgi samt to andre revmatiske diagnoser. Etter mye prøving og feiling har jeg funnet ut at de eneste treningsformene som passer for meg er trening i varmvannsbasseng og sykling. Treninga i basseng er ledet av fysioterapeut og det får du rekvisisjon fra lege for å være med på. Har man fibromyalgi så må man betale en egenandel, jeg husker ikke hva den er på men sånn omlag 70 kroner per gang tror jeg. Bassengtrening hjelper på smertene også, og gjør at det blir lettere å komme gjennom vinteren.

Sykling er også bra fordi du ikke belster leddene så mye som ved jogging.

Stavgang er også noe som mange liker, men der har jeg lite erfaring.

Jeg vil iallefall anbefale deg å forsøke varmvannsbasseng.

Du kan finne mer info på revmatiker.no og sikkert også i forumet du finner på den siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme diagnosen jeg og liker å holde meg i form, men som du skriver så er det ikke lett med den vekslende formen vi har.

I de beste perioder klarer jeg faktisk å jogge lett og det trives jeg godt med. Trener også med vekter på stuegulvet, helst et par ganger i uka om formen er grei nok til det.

Trimsykkelen er god å ha og det føler jeg er bra trim. Svømming er kjempebra og likeledes som Osiris skriver vanngym. Det gikk jeg på før og var veldig fin trim for oss med muskelsmerter. Bare synd jeg har så lang vei dit så er et ork. Derfor kutta ut. Det var fibromyalgiforbundet som hadde den vanngym'en jeg gikk på.

Om vi ikke klarer noe mere enn å gå turer så er det bra det, det viktigste er å ikke sette seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde begynne med kondisjonstrening i stedet? Da forbrenner du myyyyye mer enn med vekter.

Du bør jo ikke gjøre så veldig mye ut av det. Gå/sykle turer. Kanskje du kan kjøpe deg en spinningsykkel som du kan sette foran TV'n og bruke litt hver/hver annen dag? (Spinningsykkel fungerer kjempebra for meg, og TV'n gjør at du "glemmer deg bort litt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...