Gjest firo Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hei! Jeg har anoreksi og psykologen vurderer å sette diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse på meg. Hun mener at jeg tenker svart/hvitt (som er et av kriteriene) fordi jeg synes at det er akseptabelt å være på EN vekt og ikke en annen (bare jeg veier under 47 kilo så er det greit f.eks.). Hun mener også at selvbildet mitt svinger (som også er et av kriteriene på eupf) selv om jeg synes det er konstant lavt. Hun begrunner det med at hun tror at selvbildet mitt øker hvis jeg går ned i vekt og synker hvis jeg går opp i vekt. Jeg mener selv at jeg får det bedre når jeg går ned i vekt, men at selvbildet mitt ikke blir bedre. Da hadde jeg jo etter hvert hatt en enorm selvtillit! I tillegg mener hun at jeg driver med selvskading (som også er et kriterie) fordi jeg sulter meg selv. Vet ikke om hun har funnet andre tegn på emosjonelt ustabil PF, men jeg begynner å undre meg: har ikke alle spiseforstyrrede disse 3 kriteriene på eupf? Jeg trodde at de gikk inn under diagnosen SF og ikke utformet sin egen diagnose? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198828-svarthvitt-tenkning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
maire Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Interessant spørsmål, jeg er "rammet" av det samme som deg. Psykologene vil svært gjerne putte meg inn i boksen for eupf, men flere av kriteriene for å havne der kommer fra spiseforstyrrelser jeg har + sosial angst. Gode psykologer/psykiatere bør kunne skille klinten fra hveten, men det er vel ikke så lett da.. Uansett så koker det vel ned til at vi får korrekt behandling til slutt. Den behandligen jeg har fått foreskrevet er i hovedsak for eupf, men jeg tror jeg kan ha nytte av den likevel. så håper jeg bare at eventuelt medisiner o.l kan tilpasses hvis det skulle vise seg å være behov for det. Den gangen jeg var rent anorektisk fikk jeg samtaleterapi med en uinteressert psykiater + diverse anti-psykotisk medisin. Hvilken behandling er du forespeilet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198828-svarthvitt-tenkning/#findComment-1403719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til ni Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Kvifor svelt du deg? Er det følelsar du skal kontrollere? Då er det følelsane som ligg i botnen for handlingane dine. Og det høyrer vel til under emosjonellt ustabil. Eg var anorektisk og emosjonellt ustabil. Når følelsane mine vart meir stabile, blei spiseforstyrrelsen borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198828-svarthvitt-tenkning/#findComment-1403791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Firo Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Kvifor svelt du deg? Er det følelsar du skal kontrollere? Då er det følelsane som ligg i botnen for handlingane dine. Og det høyrer vel til under emosjonellt ustabil. Eg var anorektisk og emosjonellt ustabil. Når følelsane mine vart meir stabile, blei spiseforstyrrelsen borte. Takk for svar Jeg sulter meg selv for at jeg vil bli tynn. Det ligger vel vonde følelser under, men det gjør det jo hos alle med SF. Er enig i at kriteriene på SF ligner på kriteriene til eupf, men kan ikke forstå at man kan sette to diagnoser på noe som kan settes inn i en diagnose. Da ville jo alle med SF ha eupf! Spiseforstyrrede kan f.eks. ikke få diagnosen tvangshandlinger/tanker hvis handlingene og tankene er i forhold til mat fordi tvang er en del av SF. Noen diagnoser utelukker andre. Det er mulig at man kan ha eupf samtidig som SF, men den burde ikke diagnostiseres ut i fra de kriteriene som allerede finnes i SF-diagnosen. Jeg går foreløpig på en poliklinikk i kommunen min, men har blitt søkt til en avdeling som er spesialisert på SF. Går ikke på noen medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198828-svarthvitt-tenkning/#findComment-1403894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.