Gå til innhold

Vær så snill nhd. Efexor m.m.

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker tips til medisin
Skrevet

Leser at Efexor kan ha fordeler ved alvorlige depresojner. Hvilke fordeler? Vet ikke hva som er riktig for meg. Alvorlig depresjon har jeg ikke, bare moderat, men den vil ikke la seg behandle med ssri denne gangen, merker bare en slitsom bivirkning.

Lurt å legge til noe til ssri og se om det hjelper, tross bivirkningen (den vil nok skape problemer i arbeidslivet, iltt i alle fall, men det må jo også gå hvis det er eneste måte å bli kvitt depresjonen) eller prøve noe heldt annet?

Har brukt to ulike ssri tidligere, begge har da virka mot depresjon og sosialangst og begge har hatt denne bivirkningen (som jeg egentlig trodde bare skulle komme av medikamenter som øker dopaminnivået).

Det gikk nedover fra april, ble ganske ille fra juni, begynte på med i august. Men det gikk like lenge sist, før jeg fikk starta på med.

Har fått nemt ect eller innleggelse som en mulighet hvis med. ikke skulle virke. Men prøver man ikke flere medisiner først, i alle fall før innleggelse?

Har det noe å si for hvilket medikament man velger, hvilke symptomer på depresjonen som er mest fremtredende?

Er det vanskeligere å behandle dess flere episoder man har hatt tidligere også??

Skal selvfølgelig avtale medisinbruk med legen min, men greit å ha et forslag, for det er ikke alltid de vet helt hva de skal gjøre..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er riktig som du skriver at for hver episode blir depresjonen vanskeligere å behandle.

Ved å bruke Efexor i doser over 150 (225) mg vil en få en påvirkning på noradrenalinsystemet i tillegg til effekten på serotoninsystemet.

En mulighet er overgang til Efexor depot. En annen er å legge til Tolvon eller Remeron til SSRI.

Ved tilbakevendende depresjoner med dår lig effekt av AD bør en også utredes med hensyn på bipolar II. Om en har dette, er Lamictal førstevalget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...