Gå til innhold

Smaksporsjoner av grøt

Anbefalte innlegg

Gjest Ammetåke...
Skrevet

Hvor lenge gir man smaksporsjoner av grøt til baby på 6 mnd? Begynner man med ett par teskjeer med ferdig grøt i starten?

Skrevet

Hvis barnet liker grøten og det går greit med magen (regn med litt hard mage) så er du greit oppe i en porsjon av 1 dl væske i løpet av en uke.

Skrevet

Her gikk det rett og slett av seg selv, hun spiste litt mer for hver dag som gikk, og sa tydelig stopp når hun hadde fått nok.

Gi lite de første par dagene for å sjekke at babyen ikke får vondt i magen av grøten, så er det vel egentlig bare å kjøre på. Husk å amme før hvert grøtmåltid.

Skrevet

Begynn med en nokså tynn blanding, la den bli tykkere etter hvert.

Husk at det er mye annet som er sunt og næringsrikt og smaker mye bedre enn grøt. ;-)

mvh

Skrevet

Her gikk det rett og slett av seg selv, hun spiste litt mer for hver dag som gikk, og sa tydelig stopp når hun hadde fått nok.

Gi lite de første par dagene for å sjekke at babyen ikke får vondt i magen av grøten, så er det vel egentlig bare å kjøre på. Husk å amme før hvert grøtmåltid.

Er bare litt nyskjerrig:-)) Hvorfor amme før grøten? Hvis babyen er litt mett er det vel mindre intressant å prøve noe nytt?

Skrevet

Er bare litt nyskjerrig:-)) Hvorfor amme før grøten? Hvis babyen er litt mett er det vel mindre intressant å prøve noe nytt?

Det er viktigere at barna får i seg morsmelk enn at de får i seg grøt når de er bare 6 mnd-

Og morsmelk er selvsagt bedre for fordøyelsen, jeg ammet både før og etter måltidet.

Skrevet

Det er ikke gøy å smake på noe nytt når man er veldig veldig sulten. Men jeg har flere ganger tatt en pupp før mat og en pupp etterpå. Dessuten er det snakk om å gi en hel teskje tilsammen (kan ta lang tid i begynnelsen) så hvis man er veldig sulten og bare får i seg en teskje mat på et kvarter, så er det ikke alle babyer som blir så veldig fornøyde.

Men, for det første er poenget at man da opprettholder melkeproduksjonen, i begynnelsen er den andre maten bare tillegg til ammingen, etter hvert er ammingen tillegg til den andre maten.

En tredje ting er at morsmelk i tarmene hjelper tarmene og magen til å akseptere og fordøye nye ting. En mage som bare har levd på morsmelk i 6 mnd kan få litt sjokk av ny mat, men enzymer i morsmelken hjelper sånn at det går bedre.

Skrevet

Det er viktigere at barna får i seg morsmelk enn at de får i seg grøt når de er bare 6 mnd-

Og morsmelk er selvsagt bedre for fordøyelsen, jeg ammet både før og etter måltidet.

Åj, jeg så ikke at du hadde svart før jeg svarte, men du har klart å få det ned på tre linjer, det jeg skrev på ørtenfjørten linjer. ;)

Gjest Ammetåke...
Skrevet

Begynn med en nokså tynn blanding, la den bli tykkere etter hvert.

Husk at det er mye annet som er sunt og næringsrikt og smaker mye bedre enn grøt. ;-)

mvh

Hei, tar gjerne imot eksempler! Tenker du på banan, middag, ...?

Skrevet

Banan, eple, mango, melon most frukt generelt, men ikke kivi.

Mosede kokte grønnsaker / poteter, et nytt slag av gangen. Har man kokte poteter / grønnsaker til middag er det lettvindt å lage. Bland gjerne med litt melk.

Om du pumper deg for å spe ut med melk: Vær oppmerksom på at det blir litt tynnere etter hvert. Dette pga fordøyelsesensymer i melka.

mvh

Skrevet

Avocado er visst vanlig å begynne med i noen land.

Jeg har gitt frøkna banan, eplemos, potet, gulrot, brokkoli...

Skrevet

Det er ikke gøy å smake på noe nytt når man er veldig veldig sulten. Men jeg har flere ganger tatt en pupp før mat og en pupp etterpå. Dessuten er det snakk om å gi en hel teskje tilsammen (kan ta lang tid i begynnelsen) så hvis man er veldig sulten og bare får i seg en teskje mat på et kvarter, så er det ikke alle babyer som blir så veldig fornøyde.

Men, for det første er poenget at man da opprettholder melkeproduksjonen, i begynnelsen er den andre maten bare tillegg til ammingen, etter hvert er ammingen tillegg til den andre maten.

En tredje ting er at morsmelk i tarmene hjelper tarmene og magen til å akseptere og fordøye nye ting. En mage som bare har levd på morsmelk i 6 mnd kan få litt sjokk av ny mat, men enzymer i morsmelken hjelper sånn at det går bedre.

Ok, og takk for svar. Bare lurte da jeg gjorde det motsatt med begge mine, og så begynte jeg med grøt ved 3-4 mnd.alder.

Vet det er anbefalt å begynne med grøt ved 6 mnd alder nå.

Men vi finner vel det som passer best for oss tenker jeg:-)

Skrevet

Se svar til Åsemor

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...