Gå til innhold

Hvor lenge kan jeg la en 1-åring skrike om natta?

Anbefalte innlegg

Gjest betasuppe
Skrevet

Hei!

Jeg blir snart gal av søvnmangel. Min datter på snart 13 måneder har fortsatt ikke sovet natta gjennom en eneste gang siden hun ble født.

Hun er våken 3-4 ganger hver eneste natt.

Noen ganger er det fordi hun har mistet smokken og hun sovner med en gang igjen når vi dytter den inn igjen. Dette er stort sett ved 22-23 tiden om kvelden.

Så er hun våken ved 1-tiden, ved 2-tiden, ved 4-tiden, og da vil hun ha pupp. Vi forsøker med smokken, men hun HYLSKRIKER og roer seg ikke ned før hun får puppen. Og ja, jeg gir etter. Jeg føler meg til tider utkjørt fordi jeg aldri får sove og jeg orker ikke ta kampen. Jeg innser nå at noe må forandres for jeg orker ikke mer av dette styret.

Pappa'n er mer enn villig til å ta sin tørn. Han går inn til henne, trøster henne, men hun fortsetter å skrike. Jeg får helt vondt i mitt morshjerte:) og gir henne puppen for at hun skal slutte å skrike. Og sånn har vi det gående. Pappa'n blir irritert på meg fordi jeg blander meg inn.

Nå har vi tenkt å la henne skrike litt før vi tar henne opp og koser med henne. Og puppen vil vi kutte helt ut! Jeg har uansett lyst til å slutte med ammingen nå.

Men hvordan skal vi gjøre det?

Vi har snakket om at vi lar henne skrike litt før en av oss går inn til henne og sier at "mamma og pappa er her, alt er bra, fortsett å sove". Så fortsetter hun å skrike. Vi vil vente et par minutter til, så gå inn til henne igjen osv.

Er dette den rette måten å gjøre det på? Er det greit at vi bytter på å gå inn til henne, eller bør bare pappa gjøre det så hun "ikke kjenner melkelukta"? Jeg vil jo at hun skal vite at mamma er der, at jeg ikke har gått fra henne...

Huff. Jeg synes det er så vanskelig å la henne skrike. Føler meg slem. Men vi kan jo ikke fortsette med dette styret hver bidige natt.

Hvor lang tid tror dere det vil ta før dette viser resultater? Og hvor lenge er det forsvarlig å la henne skrike? Hun virkelig vrææler.

Hun sover i egen seng på eget rom.

Hun får pupp kun om natten, men egentlig vil jeg altså slutte helt nå. Hun viser overhodet ingen interesse av pupp om dagen, det er bare denne nattekosen hun er blitt avhengig av, og det er min egen skyld, jeg innser det.

Hun spiser godt og kan umulig være sulten om natta. Har tilbudt henne vann om natta, men det vil hun ikke ha.

Hjeeeeeeelp!

Skrevet

Ved at du tilslutt gir etter, veit hun jo at hun vil få pupp hvis hun bare skriker lenge nok! ;)

Dere er nødt til å ta kampen hvis dere vil ha slutt på det, og du må melde deg litt ut og la pappaen ta seg av det.

Legg deg i kjelleren, overnatt borte en helg eller hva som helst. La pappaen ta babyen når h*n våkner på natta. Gå inn, dytt inn smokk og si god natt og gå ut igjen. Fortsetter det, kan han legge seg der inne på en madrass på gulvet eller noe, slik at barnet har trygghet. Tilby barnet vann å drikke, men du skal altså holde deg utenfor rekkevidde. Slik holder han på (kanskje hele natta?), men poenget er altså at ikke babyen skal ha tilgang ¨på puppen.

Det tar visst som regel ikke mer enn to-tre netter. :)

Da vi avvendte Snorkfrøken, dro jeg på tur til London i 4 dager. Pappaen tok Frøkna inn i senga til seg da hun våkna for pupp på morrakvisten. Den 3. natta sov hun hele natta gjennom i sin egen seng. :)

Lykke til! :)

Skrevet

Normalt tar det bare 3 dager, så er det ok. Men, dere har muligens gjort det endel verre ved å la henne gråte en stund, for så å gi henne puppen. Tror du at du kommer til å gi etter og gi pupp er det mye bedre å gjøre det med en gang, ellers skjønner hun at hun får pupp ved å gråte, og fortsetter med det.

Vi har hatt nattpupp-kutt denne uken, og har ikke gått fra henne, men sittet med henne og kost, strøket, sunget litt (veldig lavt) og holdt henne i hånda. Hele poenget er å IKKE TA HENNE OPP AV SENGA. Natt er natt, hun skal sove i sin egen seng. Men nå er jo babyen min bare 6 mnd, så jeg ville vel muligens gått litt til og fra med en 1-åring. Her i huset har det ikke spilt noen rolle om det er meg eller pappaen som har gått inn, men jeg skjønner godt at det kan ha noe å si, for barnet vet jo at det er du (og jeg) som har puppen. Ferber er vel at man skal gå ut og komme inn etter 1 minutt, så gå ut og komme inn etter 3, 7, 9, 9 og 9 minutter. Selv syns jeg det virker for lenge å forlate en gråtende baby, selv ville jeg kanskje gått ut i 2 minutter av gangen for så å gå inn igjen.

Vi har gått ut så fort hun har roet seg og kommet inn med en gang hun har begynt å gråte igjen. Jeg har ikke hatt lyst til at hun skulle få uvanen med å være nødt til å holde meg i hånda for å sovne.

Det tok tre netter, så sluttet hun å gråte. De har ikke behov for mat midt på natta når de er så store, det er bare en uvane de har lagt til seg. Merker at tuppa her spiser bedre på dagen allerede.

Men, og det må jo også nevnes... Hun har ikke våknet noen ferre ganger etter vi kuttet natt-puppen. Hun våkner 6-8 ganger hver natt, men nå er det bare å putte inn smokken så er alt ok.

Skrevet

Vi hadde ingen problemer med at jeg gjorde det, melkelukt eller ei. Det tok 3 dager, noen timer første dagen, mindre neste og tredje dagen ca 10 minutter. Fjerde dagen var det natt.

Jeg var der, trøstet henne etc men hadde på meg bh og topp slik at puppene var utilgjengelig. Det tok henne ikke lang tid å skjønne poenget.

Skrevet

"Nå har vi tenkt å la henne skrike litt før vi tar henne opp og koser med henne"

Gjør du det på denne måten skjønner hun godt at bare hun skriker lenge nok, så blir hun tatt opp. Dere må bestemme dere for å _ikke_ ta henne opp. Gir dere etter _en_ gang, blir bare problemet enda større! Gå gjerne inn til henne (ikke for ofte) når hun skriker og vis at dere er der. Klapp henne på kinnet og si at nå er det natt og hun må sove. Tilby vann å drikke.

Vi har måttet gjøre det slik på de to yngste barna og det tok oss bare et par-tre netter før de sov natta over. Morgenen begynner nå ca klokka 06.00 for minsten på 15 mnd og det godtar vi :-)

Gjest betasuppe
Skrevet

"Nå har vi tenkt å la henne skrike litt før vi tar henne opp og koser med henne"

Gjør du det på denne måten skjønner hun godt at bare hun skriker lenge nok, så blir hun tatt opp. Dere må bestemme dere for å _ikke_ ta henne opp. Gir dere etter _en_ gang, blir bare problemet enda større! Gå gjerne inn til henne (ikke for ofte) når hun skriker og vis at dere er der. Klapp henne på kinnet og si at nå er det natt og hun må sove. Tilby vann å drikke.

Vi har måttet gjøre det slik på de to yngste barna og det tok oss bare et par-tre netter før de sov natta over. Morgenen begynner nå ca klokka 06.00 for minsten på 15 mnd og det godtar vi :-)

Du har rett....!

Skrevet

Du har rett....!

Brett opp armene - og vi venter spent på å høre fra deg igjen etter noen dager ;-)

Lykke til! Det er ikke særlig moro når man holder på, men jammen verdt det når man ser resultatet. Da skjønner du ikke hvorfor dere venta så lenge ;-)

Gjest betasuppe
Skrevet

Brett opp armene - og vi venter spent på å høre fra deg igjen etter noen dager ;-)

Lykke til! Det er ikke særlig moro når man holder på, men jammen verdt det når man ser resultatet. Da skjønner du ikke hvorfor dere venta så lenge ;-)

Ja,jeg håper det er det som blir enden på visa.

Takk :)

Skrevet

Vi hadde samme styret med guttungen da han var 8 mndr.

Vi gikk inn annenhver gang, hvis han var helt hysterisk, satt vi ved senga hans og sang og pratet lavt til han roet seg ned. Hvis han bare småsutret, gikk vi ut igjen etter å ha trøstet litt. Vi var nøye på å ikke ta ham opp av senga, ikke gi pupp. Vi bestemte at restauranten (puppen) åpnet klokken 6, før det fikk han ikke pupp, og han måtte ha vært rolig en stund før restauranten åpnet. Når han først skulle få pupp, fikk han det med èn gang, ikke etter å ha skreket seg til den.

Hos oss tok det mer enn 3 dager, men i løpet av et par uker sov han natta igjennom igjen. Jeg laget et søvnskjema der jeg skraverte våkne perioder med èn farge og soveperioder i en annen farge. Etterhvert ble det mer og mer sammenhengende søvn.

-hvis du er så trøtt at du vet at du kommer til å gi etter, er det best at du ikke er i nærheten i det hele tatt. La pappaen være alene hjemme med barnet, eller allier deg med bestemor, tante el.l.

Lykke til med å få natta tilbake!

Skrevet

Togli har gitt deg gode svar. Som hun også påpeker (og du er enig i) må du IKKE gi etter og ta henne opp for hverken å kose eller amme eller noe i det hele tatt. Da får hun belønning for å holde ut og skrike.

Bestem dere for å gjøre dette på en helg. (Da kan dere sove litt på dagene etterpå.)

Fredag kveld sier dere til henne at i natt blir det ikke noe pupp. Sett frem en sølesikker tutkopp med vann til henne - så har hun noe hvis hun er tørst.

Så er det tid for vanlig kveldsstell. Natta, og gå ut.

Når hun våkner første gangen, (for å få smokk?) kan dere gå inn - evt. gi henne smokken, si natta og gå ut igjen.

Neste gang gjentar dere prosedyren. Si med rolig stemme (og den stemmen må holde seg rolig HELE tiden): "Nå er det natta, sov godt lille venn." (Eller noe i den duren.)

Ikke noe kos, evt. bare legg henne ned igjen i sengen hvis hun står. MEn ikke noe stryking og kosing. Bare legg henne ned, si natta og gå ut igjen.

Ta tiden. (Tiden går saaaaaakte når man hører barnet sitt gråte.) Vent i 3 minutter før en av dere går inn, og gjør akkurat det samme. Fortsett slik den første natten. Etterhvert vil det nok gå lengre tid mellom hver gang dere behøver å gå inn, fordi hun ikke gråter like lenge. Øk da gjerne avstanden mellom hver gang dere går inn med 1 minutt om gangen.

Den første natten er TØFF! Selv gråt jeg nesten like mye som lillesøster da vi slet oss gjennom dette. Men det funker. Men det er utrolig viktig å ikke gi seg. Gjør dere det, så lærer dere henne at det er hun som bestemmer ved å vræle - og det har dere jo ikke lyst til.

Natt nr. 2 er som regel noe lettere, men fremdeles tøff. Det er bare å fortsette som før, men antagelig kan dere fortere øke intervallene fra 3 til 4 til 5 til kanskje 6 minutter. Så fort hun er rolig, så lar dere henne selvsagt være i fred. Ikke sjekk om hun har sovnet - det er ikke så viktig. Hun skal nå lære seg til å finne søvnen selv, så om hun ligger og er våken for seg selv gjør ikke det noe.

Som oftest er det værste gjort til natt nr. 3. Noen barn er mer standhaftige enn andre, men dere vil merke forskjell.

Kanskje brukte dere mange timer første natt, og kanskje et par timer andre natt. Da vil dere kanskje være nede i under 1 time denne natten.

Hos oss brukte vi 2 timer første natt, en knapp time andre natten og 20 minutter 3. natt før det hele ordnet seg.

En sjelden gang måtte vi ta en ny light-versjon. Da testet hun oss nok litt for å se om vi faktisk mente det vi hadde drevet med. Men da var det lett å holde ut - vi visste at det fungerte.

Lykke til, og fortell oss hvordan det går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...