skygge Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Skrev i går angående et utslett som sønnen min (13 mnd)fik helt plutselig. Etter at utslettet vokste en del og han plutselig ble helt vill. Skrek og vridde seg i alle mulige rare stillinger, helt utrøstelig i en stund. Da tok jeg han med til legevakten, og legen mente at dette var atopisk eksem Vi fik en mild kortison salve for å smøre på. Noen her som har barn med atopisk eksem ? Kom dette bare sånn plutselig over natten ? Sønnen min har kun utslett nederst på leggen, trodde det var vanligst at barna fik utslettene på ansikt, hals eller hender ? Hva bruker dere for å smøre på ? Hvor gammelt var barnet ? Noen gode råd til meg ? Han våknet flere ganger i natt og var helt vill, virket som han klødde forferdelig. Kastet seg rundt i sengen og ble bare verre hvis jeg tok han opp i fanget. Har aldri sett han sånn før, hann har aldri oppført seg på denne måten. Men det jeg stusset litt på var at legen som var på vakt, skjønte først ikke hva dette kunne være, bladde i en bok fram og tilbake og til slutt så ringte hun for å få råd fra noen ! Så jeg ble rett og slett litt i tvil om hun tar rett i at det er atopisk eksem, og ikke noe annet. Vi får vel smøre oss på litt tålmodighet og følge med om det bedrer seg med denne salven og om det noen gang kommer igjen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198866-utslettet-var/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg har atopisk eksem på leggene! Fikk det da jeg var 10 år og har nå, 25 år senere, funnet ut at det trigges ekstra av melkedrikking + nikkelallergien min... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198866-utslettet-var/#findComment-1403951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hildegard B. Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg ville gått til fastlegen og fått undersøkt nærmere i alle tilfelle. Dersom det kom som kastet på ville jeg helt mer til å tro at det var en reaksjon på et eller annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198866-utslettet-var/#findComment-1403953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Vet ikke noe om atopisk eksem, men vil kommentere legevakten.. Vil ikke ta det som god fisk når legen er så usikker. PÅ legevakten er det nyutdannede leger, eller legestudenter, og man kan ikke finne diagnose over telefon eller ved å bla i en bok.. Jeg måtte dra til legevakta en gang med voldsomme underlivs/mage-smerter. For det første påsto legen jeg hadde klamydia.. Jeg var forlova, og hadde vært det i tre år og hadde tatt klamydia-test etter jeg ble sammen med forloveden min. Så begynte hun å hinte om at jeg kanskje hadde liggi med noen andre.. eller han hadde det. Da ble jeg forbanna. Tok GU, men fant ikke ut mer der.. Satt inn den greia feil vei så holdt på å stryke med av smerte.. Så bladde hun i boka, tok en telefon og konstantere egglederbetennelse, antagelig pga. klamydiainfeksjon.. Fikk resept på antibiotika til 600 kr!!! Jeg stolte ikke på denne dama som virka helt grønn, så dro til min private gynekolog dagen etter og fant ut at det var betennelse i livmora. Ingen egglederbetennelse, ingen klamydia... Så jeg går ikke ¨på legevakta noe mer, da skal jeg være døden nær... Man drar ikke til legen for å få gjetta på seg en sjukdom, så kontakt fastlegen og få en ny vurdering! Håper det ikke er atopisk eksem og at gutten din blir bra fort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198866-utslettet-var/#findComment-1404586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skygge Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Vet ikke noe om atopisk eksem, men vil kommentere legevakten.. Vil ikke ta det som god fisk når legen er så usikker. PÅ legevakten er det nyutdannede leger, eller legestudenter, og man kan ikke finne diagnose over telefon eller ved å bla i en bok.. Jeg måtte dra til legevakta en gang med voldsomme underlivs/mage-smerter. For det første påsto legen jeg hadde klamydia.. Jeg var forlova, og hadde vært det i tre år og hadde tatt klamydia-test etter jeg ble sammen med forloveden min. Så begynte hun å hinte om at jeg kanskje hadde liggi med noen andre.. eller han hadde det. Da ble jeg forbanna. Tok GU, men fant ikke ut mer der.. Satt inn den greia feil vei så holdt på å stryke med av smerte.. Så bladde hun i boka, tok en telefon og konstantere egglederbetennelse, antagelig pga. klamydiainfeksjon.. Fikk resept på antibiotika til 600 kr!!! Jeg stolte ikke på denne dama som virka helt grønn, så dro til min private gynekolog dagen etter og fant ut at det var betennelse i livmora. Ingen egglederbetennelse, ingen klamydia... Så jeg går ikke ¨på legevakta noe mer, da skal jeg være døden nær... Man drar ikke til legen for å få gjetta på seg en sjukdom, så kontakt fastlegen og få en ny vurdering! Håper det ikke er atopisk eksem og at gutten din blir bra fort. Huff, for en forferdelig opplevelse du hadde Spirello. Du har veldig rett i det at man ikke skal tro at leger ikke kan gjøre feil. Engang tok jeg jenta mi på legevakten, og når endelig det var vår tur. Så begynte jeg å fortelle at jenta hadde vært syk i 4 dager og at hun hadde nå 40,6 i feber.... Fik ikke fortalt mer av sykdomshistorien, fordi legen ville ta feberen med en sånn øremåler. Og når den da viste 38,5 ja, da ville han sende oss hjem igjen. Uten å høre på hva jeg hadde å si videre. Nei, sa jeg det er nok at du ser på jenta for å se at hun er ikke frisk. Og forlangte at han hentet en sånn "gammeldags" måler hehe.. Og så tok jeg temperaturen hennes med en sykepleier tilstede (er det ikke de som jobber på legevakten sammens med legene ?). Og SURPRISE hun hadde 40,6 i feber.. Gjett hvem som måtte beklage seg når vi slapp inn til legen igjen. Da gadd han å undersøke henne nærmere og jeg fik fortalt at hun ikke hadde holdt væske nede i det hele tatt fordi hun hadde kastet så mye opp,og etter en liten blodprøve hun måtte innlegges på sykehuset og få intravenøs væske. Grrrrr, hehe... Håper virkelig at han ikke har atopisk eksem, har hørt at det skal være skikkelig plagsomt for de stakkars små.. Kryss fingrene for oss da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198866-utslettet-var/#findComment-1404700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nilia Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hei! Vil bare råde deg til å ta kontakt med fastlegen. Det gjorde jeg når poden fikk atopisk eksem, og jeg fikk et kjempefint hefte hos legen. I heftet står det hva som kan gjøre utslettet værre, og gode råd til behandling. Det er mest vanlig at barn får atopisk eksem i ansiktet og i ledd (albu/kne). Atopisk eksem behandlet vi med Locobase Repair og A-krem når huden var tørr, og hvis eksemen var ekstremt hissig, så smurte vi et tynt lag med hydrokortisonsalve 1%. (Atopisk eksem gir voldsom kløe, så det er viktig å unngå at huden blir tørr). Poden fikk eksem når han var mellom 6 og 8 uker mener jeg å huske, og det kom omentrent over natten. Du skulle absolutt ha hatt dette heftet synes jeg, for det står så mye nyttig. Husker bl.a at man aldri skal bruke såpe når man bader et barn med atopisk eksem. Kulde kan gjøre det værre (det samme hvis barnet blir svett). Og det samme kan diverse matvarer...bl.a tomat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198866-utslettet-var/#findComment-1406281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.