Gå til innhold

Mor og far perm samtidig...?????.

Anbefalte innlegg

Skrevet

(ikke le - tankene har begynt å surre - det kan jo hende noe skjer....)

Har spørsmål ang perm:

Hentereisa tar ca minst 1 md. Iflg arbeidsmiljøloven har vi rett til fri 2 uker. Omsorgsperm gjelder fra øyeblikket vi overtar omsorgen.

Så langt tror/håper jeg jeg har oppfatta rett.

Men, hva med resten av hentereisa? Må en av oss ta ut ferie, eller er det no' lurt vi kan finne på for at begge kan ha fri med lønn?

Har sett at flere søker velferdsperm, og det tenker vi også på... men det er vel liksom fram til overtakelse, eller????

Og så lurer jeg på etter at vi har kommet hjem.... er det noen måte vi kan få til å ha fri samtidig på? f.eks ved å forkorte samla permisjonstid? Noen som har fått til det?

Bare lurer jeg asså....

Skrevet

Mener å ha hørt at perm samtidig ikke går, det mest vanlige er vel at den ene parten tar ut ferie tror jeg.

En ting er i hvertfall sikkert, dere må søke velferdspermisjon begge to. Får man ei uke ekstra med lønn så er jo det absolutt verdt å ta med seg. Det var mye om og men med min sak i kommunen, fordi jeg var den første som søkte velferdsperm for hentereise. Søkte om ei uke og det var mye frem og tilbake. Da rektor kom til meg og lurte på om jeg ville bli fornøyd med tre dager, for det hadde han nemlig foreslått for sine overordnede igjen, så syntes jeg det hele ble litt smålig. så jeg svarte at det ble jeg ikke fornøyd med og at jeg ville sende inn en anke (søkte bare om ei uke da). De ønsket seg ikke noen anke så dermed fikk jeg innvilget ei uke med en gang og det ble jeg glad for.

Men nå vet jo i hvertfall du at andre har fått det før deg og kan bruke det som argument i søknaden din. I Thailand er opplegget slik at man får omsorgen for barnet bare noen dager etter at man kommer til Thailand, men jeg søkte nå likevel om ei uke. I ditt tilfelle ville jeg søkt om to uker også. Viktig å få fram for arbeidsgiver at dere ikke reiser på noen ferie, at dere faktisk er nødt til å hente barnet i hjemlandet og må være der i lang tid før dere får omsorgen for barnet... Ta også med at du i dette svangerskapet har vært utrolig frisk og med lite fravær i jobben, dette er jo stort sett langt billigere svangerskap for arbeidsgiver enn når man faktisk går gravid:-)

Mannen min har en arbeidsgiver av den skjeldne typen, fikk bare beskjed om å ta seg fri så lenge han trengte det, så det ble totalt tre uker. Full lønn fikk han også... Ikke alle som kommer så lett til det, men vi må jo prøve. Det kan fort bli dyrt om man må ta ut ulønnet permisjon.

Skrevet

På papiret må alt være riktig, og dere har ikke mulighet til å ta ut permisjon samtidig...... men om dere får arbeidsgiver med på det er det mye som er mulig likevel

;-).

Skrevet

Er jeg helt på jordet, eller har det blitt en endring på dette at man ikke kan ta permisjonen samtidig?

mener jeg har hørt det, jeg men...kan skje det er verdt å sjekke ?

Lykke til

Skrevet

Hei på deg:-)

Sovet i natt?

Du må søke velferd, søk om ti virke dager, det er lissom det man kan ha max i året hvertfall når man jobber statlig.... Lønner seg ikke å bruke så mye i forkant av eks. fereie eller velferd, men kanskje man eks kan avspasere noen dager før man reiser, og at velferdspermisj kan komme etter det. Permisjon din hvis det er du som skal være hjemme - starter i det øyeblikket du får barnet i armene, altså den daglige omsorgsovertagelsesdatoen. Enig med de andre, at permisjon kan dere ikke ta samtidig. Her gjorde vi som beskrevet over, og jeg fikk 2 uker med velferd, og mannen i huset måtte ta ferie. Oppspart fra fjorår, og årets ferie...........Pappa her skal være hjemme en måned etter at jeg har begynt å jobbe igjen huff - jeg gruer meg til å begynne igjen).

I morgen er det mandag:-) og alt kan skje. Gleder meg til fortsettelsen og vi krysser alt-.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...