Gå til innhold

hvordan får dere tid til middag?

Anbefalte innlegg

Det lurer jeg på. Når er dere hjemme fra jobb og barnehage?

Kanskje noen kan tipse om god middag som ikke tar så lang tid å lage, helst noe som kan lages kvelden før?

Her i huset slutter vi mellom 16 og 1630 på jobben. Klokka blir fort 1700 før vi er hjemme fra jobb og barnehage.

Barna er veldig sultne og sutrete med en gang vi kommer inn døra, så da må de få noe. Har vanligvis gitt dem ei skive, frukt eller yoghurt. Hva gjør dere andre?

De insisterer på kveldsmat til barnetv uansett om vi har middag før eller ikke. Og de legger seg mellom 18 0g 1900

Jeg håpet jo å få til en varmrett hver dag, helst litt sunn også.

Noen som kan hjelpe meg i gang med en rutine som funker???

Men jeg kan jo si at hver tredje dag jobber jeg kun få timer så da slutter de tidligere i barnehagen og vi har skikkelig middag. Men vil helst få til noe de andre dagene også. Vi voksne er jo og sultne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198914-hvordan-f%C3%A5r-dere-tid-til-middag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker å ta varmmaten til kvelds, og brødmåltidet rett etter barnehagen.

Dersom vi har noe veldig lettlaget eller ferdiglaget kan det hende vi tar det så fort vi kommer hjem, men som regel blir det altså ikke varmmat før rundt 19.

Jeg har god tid til middag siden jeg stort sett jobber hjemme, tar gjerne en pause og tilbereder maten sånn at den er klar til minsten er ferdig i barnehagen. Til dager der jeg jobber ute lager jeg gjerne opp middager som jeg har i fryseren. For en stund siden kjøpte jeg kjøttdeig på tilbud og stekte opp masse kjøttkaker, og hadde dem i porsjonsposer, det samme kan man gjøre med alt som kan fryses, så tar man det bare ut om morgenen og varmer det når man kommer hjem.

Annonse

Barna hentes i halv fire-firetiden, og vi er hjemme en halvtime etter.

På trilleturen hjem spiser de enten ikkeno':-), eller restene av brødskiva og frukten fra tre-maten.

I det siste har jeg også begynt å ha med banan eller eple og en boks med oppskåret småmat, f.eks. fiskekaker eller kylling eller pølsebiter, kjøttkaker fra dagen før etc. Hvis de spiser riktig mye av dette så lar jeg det være middagen deres den dagen.

Hvis de ikke har spist noe særlig, så lager vi middag når vi kommer hjem. Favoritter er kjøttkaker med potet, fiskekaker og fiskepinner, kokt makaroni, spaghetti eller ris til. Kjøper ofte Fjordland-middager også, (kjøttkaker, medisterkaker, fiskeboller, tomatsuppe og Biff Stoganoff)varmer kjapt rett på fatet i mikroen. For våre unger holder en Fjordlandmiddag-boks til tre barneporsjoner. Småen på 2 år liker fremdeles Spaghetti Bolognese og tilsvarende barnemat i glass. Varmes i mikroen.

Jeg er nok ikke verdens beste på middagslaging, og barna er ganske kresne i matveien, men synes dette funker bra.

Vi er i samme situasjon som dere. Men jeg lar ofte barna spise frukt eller resten av matpakka rett etter vi kommer hjem. Vi har varm middag så og si hver dag, men veldig sjelden kveldsmat i tillegg. Hvis ungene skal på aktiviteter, blir det gjerne ikke middag før etter det. Ellers spiser vi stort sett mellom halv seks og halv sju.

Det som har hjulpet meg, er å planlegge dagen i forveien (eller helst enda lenger i forveien) hva vi skal ha til middag. Da kommer jeg litt raskere i gang med maten. Ofte er jeg så sliten selv etter en lang dag, og da er ikke kreativiteten på topp til å lage mat, kan du si...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...