Gå til innhold

Er dere miljøvennlig?

Anbefalte innlegg

Gjest fremtiden

Det sies at det du putter i handlevgna har langt større betydning for miljøet enn hvilket parti du stemmer.

Selv prøver jeg å kildesortere, bruke en del brukt tøy for å unngå bruk og kast, vasker med mopper og kluter hvor det kun skal brukes vann og jeg prøver å unngå å kaste mat og annet.

Jeg er redd for våre etterkommere. Noen har spådd at det vil være "katastrofe" her om 50 år om vi ikke begynner å gjøre noe mere for miljøet. Har ikke dokumentasjon men leste det i avisa. Får vondt av barna som skal vokse opp.

Hva gjør du/dere for jordkloden til dine barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198987-er-dere-milj%C3%B8vennlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kildesorterer etter kommunens forskrifter. Sender videre tøy som er brukbart til andre småtroll.

Bruker så lite engangskluter og slikt som mulig nå etter bleieperioden, da gikk det en del. Bruker aldri engangskluter til kjøkken og bad f.eks.

Gjest Fenrisulven

Kildesorterer papp, papir, glass og metall.

Benytter så og si aldri engangs produkter.

Minst mulig tomgangskjøring.

Kjøper refill produkter.

Klær, leker ting & tang leveres til egent formål eller selges på bruktmarkeder.

Gir bort gavekort hos hud/fotpleie, kino ol. i stedet for nettopp ting & tang.

http://www.gronnhverdag.no/

(lyse)grønn hilsen fra

Kildesorterer papir og glass, panter flasker, kjører kollektivt i den grad det er mulig, vi har bare en bil så en av oss reiser alltid kollektivt til jobb. Har valgt en kompakt bil som ikke er et bensinsluk. Kjøper aldri vaskemidler tilsatt antibakterielle midler fordi jeg er redd bakteriene kan utvikle resistens, er mot sånne produkter. Bruker arvet tøy sålenge klærne ser fine ut, og kjøper gjerne på fretex.

Jeg har dessverre en hang til å kjøpe engangskluter og kjøper engangsmopper fra jif til gulvvask, og swiffer dusters.

Vi bruker minst mulig engangsprodukter og kildesorterer søppel (selv om jeg er skeptisk til miljøgevinsten av det siste). Vi ser an behovet før vi vasker klær og bruker mye mikrofiberkluter og vann ved husvask. Vi har nattsenking av ovnene for å spare strøm og vi kjører kollektivt til jobben begge to. Vi har også reservert oss mot reklame for å minske berget av høyglanset papir som går rett i søpla.

Gjest jordrotta

Ikke mye.

Kjører to biler og gidder ikke alltid å kildesortere. Vasker med alt mulig av vaskemiddler.

Sløser en masse når jeg er på hotell og det er buffet som man kan ta av. Alt jeg ikke liker ligger igjen på tallerkenen.

Kaster ellers rester av mat som nærmer seg utgått på dato eller virker tørt når jeg er hjemme.Lager aldri kluter av gamle t-skjorter osv.

Er jeg den eneste her inne som ikke er særlig miljøvennlig?

Annonse

Vi bruker minst mulig engangsprodukter og kildesorterer søppel (selv om jeg er skeptisk til miljøgevinsten av det siste). Vi ser an behovet før vi vasker klær og bruker mye mikrofiberkluter og vann ved husvask. Vi har nattsenking av ovnene for å spare strøm og vi kjører kollektivt til jobben begge to. Vi har også reservert oss mot reklame for å minske berget av høyglanset papir som går rett i søpla.

Vi har Nei til reklame på postkassen, men det hjelper ikke. Det flyter med skit som går rett i papirsøpla. De eneste som respekterer nei-et er IKEA, hmmm... skulle gjerne hatt katalogen.

Vi har Nei til reklame på postkassen, men det hjelper ikke. Det flyter med skit som går rett i papirsøpla. De eneste som respekterer nei-et er IKEA, hmmm... skulle gjerne hatt katalogen.

http://www.ikea.com/ms/no_NO/customer_service/order_catalogue/catreq.html

De fleste gjør vel så godt de kan, men vår konsumerende livsstil er neppe særlig bra for moder jord.

Ironisk nok er vår utjevning og høye lønning på alle nivåer med å bidra til dette...kombinert med ditto lave i andre, fjerne land.

Det er neste ingenting som lønner seg å reparere. Det er billigere å kjøpe nytt..som transporteres over halve kloden.

Rike, fete, late og mektige samfunn går alltid til grunne før eller siden...kfr Romerriket, Rosenborg Ballklubb, for å nevne et par eksempler.

Ikke mye.

Kjører to biler og gidder ikke alltid å kildesortere. Vasker med alt mulig av vaskemiddler.

Sløser en masse når jeg er på hotell og det er buffet som man kan ta av. Alt jeg ikke liker ligger igjen på tallerkenen.

Kaster ellers rester av mat som nærmer seg utgått på dato eller virker tørt når jeg er hjemme.Lager aldri kluter av gamle t-skjorter osv.

Er jeg den eneste her inne som ikke er særlig miljøvennlig?

Jeg kaster også mat, og jeg bruker engangskluter til gulvvask og støvtørking. Håper på at kollektivreisingen og kildesorteringen skal veie opp da.. ;o)

Hmmm, jeg setter ikke på vaskemaskin eller oppvaskmaskin før den er helt full.

Både jeg, mannen og barna bruker klær flere dager så sant de ikke er skitne.

Vi tar vare på restemat og bruker det senere (oftes i alle fall).

Vi kildesorterer.

Vi slukker lys i de rommene vi ikke er.

Prøver å ta med poser til butikken (når jeg husker det).

Kjøper økologisk mat når det er tilgjengelig.

Er det noe mer da? Husker ikke.

De fleste gjør vel så godt de kan, men vår konsumerende livsstil er neppe særlig bra for moder jord.

Ironisk nok er vår utjevning og høye lønning på alle nivåer med å bidra til dette...kombinert med ditto lave i andre, fjerne land.

Det er neste ingenting som lønner seg å reparere. Det er billigere å kjøpe nytt..som transporteres over halve kloden.

Rike, fete, late og mektige samfunn går alltid til grunne før eller siden...kfr Romerriket, Rosenborg Ballklubb, for å nevne et par eksempler.

Postmannen ringer alltid to ganger.

Annonse

Gjør en del:

Kalde og varme soner i huset, kildesortering, unngår unødige vaskemidler, unngår å kjøpe ting vi ikke trenger, handler klær brukt, reparerer og stopper klær, tøybleier til ungene var 2 år. Kjører ungene til barnehagen og setter bilen der & sykler de siste 12 km til jobben. Dyrker egne grønnsaker og kjøper så mye økologisk mat som jeg har råd til.

Men vi var mye flinkere før vi hadde 3 unger - ofte en de miljøvennlige løsningene både mer tidskrevende og dyrere. Har ofte dårlig samvittighet!

Hos oss er det omvendt:-)

Vi er kvitt nesten all reklamen, men IKEA-katalogen får vi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...