Gå til innhold

Spørsmål om stønader enslig forsørger

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette spørsmålet hører sikkert hjemme på "trygdeforum" men har inntrykk av at det er mer folksomt her...

I brosjyre fra trygdeetaten står følgende:

En enslig forsørger beholder muligheten til å skattlegges

i skatteklasse 2 når hun/han blir samboer.

Det samme gjelder muligheten til å skattlegges

etter skattebegrensningsregelen dersom vedkommende

mottar overgangsstønad. Dette gjelder

så lenge samboerparet ikke har felles barn.

Samboere uten felles barn behandles som ektefeller

på noen områder, etter ett års samboerskap

(12 av de siste 18 månedene):

• Enslig forsørger mister rett til stønad til enslig

mor eller far (overgangsstønad, stønad til

barnetilsyn mv.) Det samme gjelder for utvidet

barnetrygd etter barnetrygdloven.

Vil dette si at jeg kan fortsette å liknes i skatteklasse 2 selv om jeg får meg samboer?

Vil dette si at jeg kan fortsette å motta stønad til barnetilsyn og utvidet barnetrygd i ett år etter at samboerskapet er etablert?

Jeg er ikke interessert i å tuske til meg trygdepenger jeg ikke har rett til, men samtidig ønsker jeg å få utbetalt de pengene jeg HAR rett til...

Fortsetter under...

Det stemmer det! Du har rett på stønad som enslig forsørger 12 mnd etter at du er blitt samboer. Har nettopp vært gjennom dette. Men får du felles barn med samboer før 12 mnd. er gått, mister du denne stønaden, da er du ikke lenger enslig forsørger.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...