Gå til innhold

Hysterisk ang. godterispising

Anbefalte innlegg

På "vår" sfo er det ikke bursdagsfeiringer. Det har aldri vært tatt opp som noe tema, det er bare ingen som gjør det. Man feirer bursdagene utenom skoletida.

Så fint! for egentlig så er det ikke nødvendig da barnet har opp til flere selskap hjemme.

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• kaffepiken

3

• laban

2

• Sofies mamma

1

Mest aktive i denne tråden

Det er jeg enig i. Men bursdager i barnehagen er så hyppige at det nesten blir trivielt. Bursdager kan feires ordentlig hjemme. Å få krone og bli gjort stas på på andre måter holder plenty for ungene. Å først spise is i barnehagen, så barneselskap og til slutt familieselskap....blir i det mest laget, mener jeg.

Nissefest, grøtfest, høstfest, fastelavn, påske osv. er store tilstelninger som kan kombineres med noe spesiell mat.

Dessuten; frukt kan også læres inn at dan være festmat. En stor melon med mange grillspyd med ulike frukter tredd inn på....

Å kalle andres meninger hysteriske, blir etter min mening å overdimensjonere.

Gulrot og dip til juleknask var sikkert ikke seriøst ment fra kvinnen, evt dårlig forslag...Å komme med dumme forslag må også gå an...uten å bli ledd av..

Jeg leste innlegget over mest som at sfo synes at det var vanskelig å få innspill fra foreldre. I slike stillinger må en være åpen for andres meninger, uten å le av dem i etterkant. Foreldresamarbeid er ikke særlig reelt dersom en tar slike innspill som useriøs kritikk.

Ikke rart at enkelte foreldre gruer seg for å ta opp ting dersom det er slik respons de får: å bli kalt hysteriske...og omtalt på nettet..

Når man fører log over antall ganger det er servert gløgg og pepperkaker begynner det å bli hysterisk synes jeg.

Jeg synes mangelen på helhetlig tenkning i antisukkerfanatismen også kan bli ganske hysterisk.

Om kaker ALLTID under alle omstendigheter skal være forbudt i barnehage, skole og SFO blir mine barn pådyttet en pietisme som jeg ikke tror er heldig i forhold til å skape et avslappet forhold til mat.

Jeg tror på å lære barna måtehold i det daglige og mulighet for å glemme måtehold iblant. Man lærer ikke måtehold ved forbud.

Kosthold og helse handler om helhet og sunn balanse og om å ikke bli for hysterisk balansert heller. Det er usundt å ikke kunne kose seg eller spise noe uten å tenke på hvor sundt det er.

mvh

feirer ikke på skolen,men på sfo samler vi opp bursdager å feirer ca en gang pr mnd med pinneis.

Lurer på om de som bruker kake bruker saft eller brus som drikke til? det blir mye søtt det.

Det vil i såfall være de gangene barna våre får saft, så det bekymrer meg over hodet ikke. Til daglig drikker de vann og melk. Brus kan det iblant gå uker imellom.

mvh

Jeg har ikke så mye erfaring fra skole/sfo. (Utenom fra da jeg gikk og mine søsken + litt praksis.)

Men er det virkelig vanlig å feiere bursdager med kaker etc på skole/sfo??

Trodde dette kun var vanlig i. bh.g, jeg.. =)

Hilsen, en forvirret

Det er ikke vanlig å feire bursdager i sfo og skole med kaker/is. Vet at noen førskolelærere har denne "skikken" med seg fra barnehagen og gjerne har sagt at det får bli opp til foreldrene. Men da gjelder det kun 1. klasse.

Rart i grunnen, ...hvorfor det er sånn fokus på kaker, snop og is blant de aller minste. Tror ikke at de små savner det dersom det minsker...Det er heller de voksne som er opptatt av dette.

Nei, la foreldrene selv få bestemme hva de vil putte i ungene sine....hjemme...Mener jeg.

Til slutt: Å kalle reformer/nye tanker/ideer for hysteri blir for dumt.

Så fordi dere ikke greier å begrense godterispisinga i hverdagen, skal man kutte ut å feire høytider i skole/barnehage en sjelden gang?

Ut fra det du forteller, spiser dere langt mer snop enn vi gjør - og jeg er ingen sukkernazi.

Det var jo en noe spesiell måte å lese innlegget mitt på, da.

Jeg sier at det er MANGE ekstra-anledninger der man forsvarer det å putte noe ekstra godt i munnen. Vi tar stadig opp til vurdering hva vi gjør hjemme, og rent godteri spises kun på lørdager. Det vi setter fram når det kommer besøk er forskjellig, men ofte blir det kjeks/boller/kaker av ett eller annet slag. Det er noe vi sjøl jobber med hjemme, naturligvis, som en del av det å få bort noe sukker.

Poenget mitt er at selv om man kun har godteri i formen godteri fra godteridisken på butikken èn dag i uka, er det mange andre sukkerkilder.

Og forresten - så flott at dere spiser mindre godteri enn oss... He-he.

Ville det ikke vært mye enklere å angripe det dere setter fram når dere har besøk 1-3 ganger i uke til helt "vanlige" anledninger enn å angripe brusdagskaka 1-2 ggr i mnd. i barnehagen?

Det er ikke bursdagskaker og julegløgg på SFO som gir barna sukkersjokk. Det er i såfall det de får når de ikke er der.

For meg blir det fullstendig bakvendt å fjerne kakene og matkosen fra de store anledningene og beholde dem til det trivielle.

Vi forer ikke ungene med sukker til daglig. Vi sparer den kosen til spesielle anledninger og synes det er trist om barna skal fratas kosen ved spesielle anledninger. Bursdager er definitive høydepunk.

mvh

"Ville det ikke vært mye enklere å angripe det dere setter fram når dere har besøk 1-3 ganger i uke til helt "vanlige" anledninger enn å angripe brusdagskaka 1-2 ggr i mnd. i barnehagen?"

Jeg gjør det også, det er totalinntaket som teller. Og vi hjemme må ta oss sammen, naturligvis.

"Det er ikke bursdagskaker og julegløgg på SFO som gir barna sukkersjokk. Det er i såfall det de får når de ikke er der."

????

"For meg blir det fullstendig bakvendt å fjerne kakene og matkosen fra de store anledningene og beholde dem til det trivielle."

Poenget er vel at det blir så mange dager i løpet av et år at det som skulle være ekstra-dager blir mer som ordinære dager.

"Vi forer ikke ungene med sukker til daglig. Vi sparer den kosen til spesielle anledninger og synes det er trist om barna skal fratas kosen ved spesielle anledninger. Bursdager er definitive høydepunk."

Det er jo mitt poenget også - det skal være noen dager som er spesielle og der godteri er en del av kosen. Bursdag er definitivt en slik anledning, men når man går i bursdag hver 2. uke hele året gjennom, så blir det ikke så voldsomt spesielt. Ungene feires hjemme i stort sett to omganger (i alle fall her vi bor), og det er kanskje nok? Det handler ikke om å ta fra dem feiringa, men å gjøre den om litt i barnehage/på skole/SFO.

At dere ikke forer ungene med sukker hjemme er jo kjempeflott - alternativt er dere ikke så bevisst på hva som inneholder sukker. Saft, kjeks, sjokoladepålegg, boller - det er mange sukkerbomber i forkledning. VI klarer ikke å holde oss fullstendig unna alt dette hver eneste dag hjemme (med unntak av sjokoladepålegg), selv om det er målet.

Ta forrige uke, for eksempel: Mandag var helt grei, ingen utskeielser. Tirsdag: Bursdag i barnehagen. På kvelden var ungene inne hos en kamerat og der fikk de kjeks mens de så på barne-tv. Onsdag: Sangøvelse, der en av de andre hadde med en sukkertøyeske som hun spanderte av. Torsdag: Fotballkamp, en mor hadde med saft og boller som alle ungene fikk. Fredag: Det kom besøk som hadde med smultringer og en sjokolade til ungene. Lørdag: Lørdagsgodteri, innkjøpt av oss. Søndag: Besøk, jeg hadde bakt kake.

Det der var ei helt vanlig uke hva aktiviteter angår, men mer sukker enn jeg synes var greit.

Annonse

"Ville det ikke vært mye enklere å angripe det dere setter fram når dere har besøk 1-3 ganger i uke til helt "vanlige" anledninger enn å angripe brusdagskaka 1-2 ggr i mnd. i barnehagen?"

Jeg gjør det også, det er totalinntaket som teller. Og vi hjemme må ta oss sammen, naturligvis.

"Det er ikke bursdagskaker og julegløgg på SFO som gir barna sukkersjokk. Det er i såfall det de får når de ikke er der."

????

"For meg blir det fullstendig bakvendt å fjerne kakene og matkosen fra de store anledningene og beholde dem til det trivielle."

Poenget er vel at det blir så mange dager i løpet av et år at det som skulle være ekstra-dager blir mer som ordinære dager.

"Vi forer ikke ungene med sukker til daglig. Vi sparer den kosen til spesielle anledninger og synes det er trist om barna skal fratas kosen ved spesielle anledninger. Bursdager er definitive høydepunk."

Det er jo mitt poenget også - det skal være noen dager som er spesielle og der godteri er en del av kosen. Bursdag er definitivt en slik anledning, men når man går i bursdag hver 2. uke hele året gjennom, så blir det ikke så voldsomt spesielt. Ungene feires hjemme i stort sett to omganger (i alle fall her vi bor), og det er kanskje nok? Det handler ikke om å ta fra dem feiringa, men å gjøre den om litt i barnehage/på skole/SFO.

At dere ikke forer ungene med sukker hjemme er jo kjempeflott - alternativt er dere ikke så bevisst på hva som inneholder sukker. Saft, kjeks, sjokoladepålegg, boller - det er mange sukkerbomber i forkledning. VI klarer ikke å holde oss fullstendig unna alt dette hver eneste dag hjemme (med unntak av sjokoladepålegg), selv om det er målet.

Ta forrige uke, for eksempel: Mandag var helt grei, ingen utskeielser. Tirsdag: Bursdag i barnehagen. På kvelden var ungene inne hos en kamerat og der fikk de kjeks mens de så på barne-tv. Onsdag: Sangøvelse, der en av de andre hadde med en sukkertøyeske som hun spanderte av. Torsdag: Fotballkamp, en mor hadde med saft og boller som alle ungene fikk. Fredag: Det kom besøk som hadde med smultringer og en sjokolade til ungene. Lørdag: Lørdagsgodteri, innkjøpt av oss. Søndag: Besøk, jeg hadde bakt kake.

Det der var ei helt vanlig uke hva aktiviteter angår, men mer sukker enn jeg synes var greit.

"Jeg gjør det også, det er totalinntaket som teller. Og vi hjemme må ta oss sammen, naturligvis."

Hvor mye vil du få redusert sukkerinntaket ved å fjerne det fra barnehage SFO?

***"Det er ikke bursdagskaker og julegløgg på SFO som gir barna sukkersjokk. Det er i såfall det de får når de ikke er der."***

"????"

Mengden sukker de får i seg ved en bursdagsfeiringer i barnehage / SFO utgjør en ganske liten del av det totale sukkerinntaket. Jeg synes det er helt bakvent å lage så sterke restirksjoner på i den arenaen og deretter være tøylesløs ellers.

"Poenget er vel at det blir så mange dager i løpet av et år at det som skulle være ekstra-dager blir mer som ordinære dager."

Slik er det ikke hos oss.

"Det er jo mitt poenget også - det skal være noen dager som er spesielle og der godteri er en del av kosen. Bursdag er definitivt en slik anledning, men når man går i bursdag hver 2. uke hele året gjennom, så blir det ikke så voldsomt spesielt. Ungene feires hjemme i stort sett to omganger (i alle fall her vi bor), og det er kanskje nok? Det handler ikke om å ta fra dem feiringa, men å gjøre den om litt i barnehage/på skole/SFO."

Våre er ikke så heldige at de er invitert i bursdag 2 ggr per mnd. Er virkelig dine så populære? Barnehage / skole / SFO er barnas viktigste sosiale arenaer. Jeg synes det er naturlig og merker det er viktig for barna å legge noe av feiringen dit.

"At dere ikke forer ungene med sukker hjemme er jo kjempeflott - alternativt er dere ikke så bevisst på hva som inneholder sukker. Saft, kjeks, sjokoladepålegg, boller - det er mange sukkerbomber i forkledning. VI klarer ikke å holde oss fullstendig unna alt dette hver eneste dag hjemme (med unntak av sjokoladepålegg), selv om det er målet."

Jeg kan da lese og vet hva maten inneholder. Barna drikker vann eller melk. Da er det mer plass til det sukkeret de får inn i maten. Sukker er et næringsstoff, ikke et giftstoff. En bolle inneholder omtrent like mye sukker som et eple. Melk, helt naturlig rett fra kua, eller mammas pupp, inneholder sukker. Jeg prøver ikke å unngå sukker helt. Hvorfor skulle jeg det? Jeg gjør heller mitt for å holde sukkerinntaket på et fornuftig nivå som en del av et totalt opplegg for et sunt kosthold der NYTELSE er en viktig bit.

"Ta forrige uke, for eksempel: Mandag var helt grei, ingen utskeielser. Tirsdag: Bursdag i barnehagen. På kvelden var ungene inne hos en kamerat og der fikk de kjeks mens de så på barne-tv. Onsdag: Sangøvelse, der en av de andre hadde med en sukkertøyeske som hun spanderte av. Torsdag: Fotballkamp, en mor hadde med saft og boller som alle ungene fikk. Fredag: Det kom besøk som hadde med smultringer og en sjokolade til ungene. Lørdag: Lørdagsgodteri, innkjøpt av oss. Søndag: Besøk, jeg hadde bakt kake."

I mye av det du beskriver her kommer det jo an på hvor mye ungene spiste. To sukkertøy og to kjeks ser jeg ikke som noe problem. Om de langet nedpå blir det noe helt annet. Får inntrykket av at du syntes sukkerinntaket ble for høyt. Valgte likevel lørdagsgodt samt å servere kake på søndag. Hvis du mener noe som helst med at man må kunne kose seg på andre måter, burde den kaken vært erstattet med frukt og grønt.

Hvorfor vil du pålegge barnehage / skole / SFO og andre foreldre noe du tydeligvis ikke er villig til selv?

Om man skal redusere barnas sukkerinntak er barnehage / SFO et lettvindt, men lite effektivt angrepspunkt.

mvh

"Jeg gjør det også, det er totalinntaket som teller. Og vi hjemme må ta oss sammen, naturligvis."

Hvor mye vil du få redusert sukkerinntaket ved å fjerne det fra barnehage SFO?

***"Det er ikke bursdagskaker og julegløgg på SFO som gir barna sukkersjokk. Det er i såfall det de får når de ikke er der."***

"????"

Mengden sukker de får i seg ved en bursdagsfeiringer i barnehage / SFO utgjør en ganske liten del av det totale sukkerinntaket. Jeg synes det er helt bakvent å lage så sterke restirksjoner på i den arenaen og deretter være tøylesløs ellers.

"Poenget er vel at det blir så mange dager i løpet av et år at det som skulle være ekstra-dager blir mer som ordinære dager."

Slik er det ikke hos oss.

"Det er jo mitt poenget også - det skal være noen dager som er spesielle og der godteri er en del av kosen. Bursdag er definitivt en slik anledning, men når man går i bursdag hver 2. uke hele året gjennom, så blir det ikke så voldsomt spesielt. Ungene feires hjemme i stort sett to omganger (i alle fall her vi bor), og det er kanskje nok? Det handler ikke om å ta fra dem feiringa, men å gjøre den om litt i barnehage/på skole/SFO."

Våre er ikke så heldige at de er invitert i bursdag 2 ggr per mnd. Er virkelig dine så populære? Barnehage / skole / SFO er barnas viktigste sosiale arenaer. Jeg synes det er naturlig og merker det er viktig for barna å legge noe av feiringen dit.

"At dere ikke forer ungene med sukker hjemme er jo kjempeflott - alternativt er dere ikke så bevisst på hva som inneholder sukker. Saft, kjeks, sjokoladepålegg, boller - det er mange sukkerbomber i forkledning. VI klarer ikke å holde oss fullstendig unna alt dette hver eneste dag hjemme (med unntak av sjokoladepålegg), selv om det er målet."

Jeg kan da lese og vet hva maten inneholder. Barna drikker vann eller melk. Da er det mer plass til det sukkeret de får inn i maten. Sukker er et næringsstoff, ikke et giftstoff. En bolle inneholder omtrent like mye sukker som et eple. Melk, helt naturlig rett fra kua, eller mammas pupp, inneholder sukker. Jeg prøver ikke å unngå sukker helt. Hvorfor skulle jeg det? Jeg gjør heller mitt for å holde sukkerinntaket på et fornuftig nivå som en del av et totalt opplegg for et sunt kosthold der NYTELSE er en viktig bit.

"Ta forrige uke, for eksempel: Mandag var helt grei, ingen utskeielser. Tirsdag: Bursdag i barnehagen. På kvelden var ungene inne hos en kamerat og der fikk de kjeks mens de så på barne-tv. Onsdag: Sangøvelse, der en av de andre hadde med en sukkertøyeske som hun spanderte av. Torsdag: Fotballkamp, en mor hadde med saft og boller som alle ungene fikk. Fredag: Det kom besøk som hadde med smultringer og en sjokolade til ungene. Lørdag: Lørdagsgodteri, innkjøpt av oss. Søndag: Besøk, jeg hadde bakt kake."

I mye av det du beskriver her kommer det jo an på hvor mye ungene spiste. To sukkertøy og to kjeks ser jeg ikke som noe problem. Om de langet nedpå blir det noe helt annet. Får inntrykket av at du syntes sukkerinntaket ble for høyt. Valgte likevel lørdagsgodt samt å servere kake på søndag. Hvis du mener noe som helst med at man må kunne kose seg på andre måter, burde den kaken vært erstattet med frukt og grønt.

Hvorfor vil du pålegge barnehage / skole / SFO og andre foreldre noe du tydeligvis ikke er villig til selv?

Om man skal redusere barnas sukkerinntak er barnehage / SFO et lettvindt, men lite effektivt angrepspunkt.

mvh

"Hvor mye vil du få redusert sukkerinntaket ved å fjerne det fra barnehage SFO?"

Tilsvarende 24 kaker/iser/geleer. Ikke all verdens isolert sett, men igjen - totalen teller.

"Mengden sukker de får i seg ved en bursdagsfeiringer i barnehage / SFO utgjør en ganske liten del av det totale sukkerinntaket. Jeg synes det er helt bakvent å lage så sterke restirksjoner på i den arenaen og deretter være tøylesløs ellers."

For å ta det siste først: Vi er da ikke tøylesløse! For det andre: Igjen - isolert sett er det ikke mye, det totalen som teller.

"Våre er ikke så heldige at de er invitert i bursdag 2 ggr per mnd. Er virkelig dine så populære?"

Vi er i 26 bursdager i året hele familien + barnebursdagene ungene blir bedt i.

"Barnehage / skole / SFO er barnas viktigste sosiale arenaer. Jeg synes det er naturlig og merker det er viktig for barna å legge noe av feiringen dit."

Enig i det, men feiring behøver ikke å være ensbetydende med å putte søtt i munnen?

"I mye av det du beskriver her kommer det jo an på hvor mye ungene spiste. To sukkertøy og to kjeks ser jeg ikke som noe problem. Om de langet nedpå blir det noe helt annet. Får inntrykket av at du syntes sukkerinntaket ble for høyt. Valgte likevel lørdagsgodt samt å servere kake på søndag. Hvis du mener noe som helst med at man må kunne kose seg på andre måter, burde den kaken vært erstattet med frukt og grønt."

Jeg mener at det skal være rom for å kose seg, også hjemme. Lørdagsgodteri er en innarbeidet "institusjon", ungene gleder seg og koser seg. Jeg synes også det er hyggelig å glede mine barn, og å kutte ut lørdagsgodteriet er ikke et alternativ. Det er da ikke lørdagsgodteriet jeg vil til livs isolert sett. Og kaka på søndagen - til et hyggelig sjeldent besøk velger vi å ha kake.

"Hvorfor vil du pålegge barnehage / skole / SFO og andre foreldre noe du tydeligvis ikke er villig til selv?"

Jeg skjønner ikke hvor du får det fra at jeg ikke er villig til å kutte ned på sukkermengden? Jeg skriver jo at jeg gjerne vil det, men at det blir så mange "spesielle anledninger" at det ikke er særlig mer å hente. Men nå har nok du og jeg veldig forskjellig forhold til dette med usunn mat; jeg synes ikke et par kjeks er OK på en vanlig hverdag, og det ligger nok noe der. Jeg pålegger IKKE andre foreldre å ha de samme meningene som meg, jeg neker da ikke noen å servere kjeks/is/kaker hva-som-helst hver dag hjemme hos seg selv.

"Om man skal redusere barnas sukkerinntak er barnehage / SFO et lettvindt, men lite effektivt angrepspunkt."

Ett sted må man begynne, og som jeg har sagt før: Det er totalmengden usunt som teller, ikke den lille mengden i hvert enkelt tilfelle isolert sett.

Og dessuten: Det er hyggelig som foreldre å kunne kose seg sammen med barna sine innimellom - med is og kaker og brus. Er det slikt i barnehagen til stadighet blir det jo ikke særlig med kos.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...