Gå til innhold

manglende klær i barnehagen

Gjest møkk lei av sløve foreldre

Anbefalte innlegg

hei!

Jeg spør deg siden du jobber i barnehage; kunne du ha laget en liste over hva vi bør ha liggende i barnehagen nå på denne tiden? Jeg hadde vært takknemlig for det!

Her i nord kor det kan være ganske kaldt nå bør alle barn ha følgende

Regnklær

Sherrox(evt støvler et par uker til)

Ullklær eller fleece

lester

votter og regnvotter

lue

hals

Høstdress eller gjerne jakke og bukse som er vindtett og vannavstøtende.Litt tidlig med vinterdress enda.

Så er det alfa og omega at barnet har to sett med skifteklær liggende til enhver tid. dvs

truse

trøje

strømpebukse/longs

sokker

bukse

genser

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• Lillemus

8

• Sofies mamma

6

• morsan

5

hei!

Jeg spør deg siden du jobber i barnehage; kunne du ha laget en liste over hva vi bør ha liggende i barnehagen nå på denne tiden? Jeg hadde vært takknemlig for det!

Hos oss står det på listen:

Innesko / tøfler

et fullt skift med innetøy (undertøy, strømper, genser og bukse eller tilsvarende).

For de som nettopp har sluttet med bleier eller har andre grunner til det, bør det ligge mer enn ett skift.

Regntøy, støvler og tykke sokkker.

Varme klær (ull / fleece) til å ha under regntøy.

(Lue, vanter osv kan godt legges i hyllen nå. Og det er heller ikke lenge til det trengs hel dress ute.)

I tillegg må barna ha passe yttertøy og sko til sesongen.

Gjest møkk lei sløve foreldre

Som pedagog bør du vel vite at milde straffer alltid er best. Harde straffer gir sinne.

og når det ikke nytter med det milde? har prøvd det meste gjennom årene og nå har vi alle på avdelinga fått nok. Vi bruker alt for mye tid på foreldre som viser liten omsorg for sine barn og ikke sender med f.eks regnbbukse når det regner

Hadde lagt dette innlegget litt feil (takk, Åsemor!) og flytter det hit hvor det hører hjemme.

Da har jeg en liten pekefinger tilbake til dere som jobber i barnehagen - hvor vanskelig kan det være å følge med på at ungene får langbuksa ned i støvlene under regnbuksa?! Jeg har bemerket dette et utall ganger i barnehagen vår, men gang på gang finner jeg snuppa med buksa utenpå støvlene og dermed er hun søkkvåt minst opp til knærne, buksa funker jo som en svamp da.

Omsider har ungen begyner å ta affære selv og stapper buksa i støvlene, men det kan man vel ikke forvente av en 3-4-åring?

Hvor vanskelig er det å huske bleieskift, tørke rundt munn etter måltidet, legge møkkete klær på barnets plass, ta på riktig klær når de er merket, vekke barnet etter 1,5 time når det er gitt beskjed om det hver dag en uke. Dette har jeg lurt på, men ellers er det veldig mye jeg er fornøyd med.

Gjest møkk lei sløve foreldre.

Hadde lagt dette innlegget litt feil (takk, Åsemor!) og flytter det hit hvor det hører hjemme.

Da har jeg en liten pekefinger tilbake til dere som jobber i barnehagen - hvor vanskelig kan det være å følge med på at ungene får langbuksa ned i støvlene under regnbuksa?! Jeg har bemerket dette et utall ganger i barnehagen vår, men gang på gang finner jeg snuppa med buksa utenpå støvlene og dermed er hun søkkvåt minst opp til knærne, buksa funker jo som en svamp da.

Omsider har ungen begyner å ta affære selv og stapper buksa i støvlene, men det kan man vel ikke forvente av en 3-4-åring?

se svaret mitt til kle på ordentlig og tørk klærne

Hvor vanskelig er det å huske bleieskift, tørke rundt munn etter måltidet, legge møkkete klær på barnets plass, ta på riktig klær når de er merket, vekke barnet etter 1,5 time når det er gitt beskjed om det hver dag en uke. Dette har jeg lurt på, men ellers er det veldig mye jeg er fornøyd med.

Hos oss er det ingen problem. Vi har gode rutiner på det meste:)

Annonse

og når det ikke nytter med det milde? har prøvd det meste gjennom årene og nå har vi alle på avdelinga fått nok. Vi bruker alt for mye tid på foreldre som viser liten omsorg for sine barn og ikke sender med f.eks regnbbukse når det regner

Jeg forstår det, men tror at dere taper mer på å "straffe" de foreldrene som vanligvis er veldig flinke. Dere er avhengige av samarbeid med foreldrene, og da vil ikke de "flinke" foreldrene ha forståelse for at dere ikke kan hjelpe dem den ene gangen de har glemt noe, når de vanligvis stiller bra opp.

Hvis dere strengt forlanger at alle foreldre skal ta fri noen timer (i værste fall) for å hente et par tørre sokker, så er det de pliktoppfyllende som kommer til å gjøre det eller plages av det, mens de som driter i det, driter i dette også.

Sett inn skytset der det trengs. Ring de som ofte glemmer, hver dag det glemmes noe.

Og ang for små klær, gi beskjed med en gang dere ser at regnbuksen eller dressen begynner å bli litt liten. Da skiftes den antageligvis fortere ut enn hvis dere ikke sier noe. Og vi bruker ikke barnehageregntøyet og dressen særlig ofte hjemme, så hvis vi glemmer å prøve det på barna regelmessig, kan det ha blitt for lite uten at vi merker det. Har ikke skjedd enda, men jeg antar at det kunne ha skjedd. Da hadde det vært fint med et lite tips fra dere.

Vi er alltid nøye på å ta på strikken etc, på de som har det vel og merke. Vi må gi foreldre også tilbakemelding på når de er gåen og når regnklær, støvler er for små.

Om dere foreldre tok dere bryet med å sjekke størrelse og at klærne er hele med jevne mellomrom hadde det spart oss for enda mer hodebry, men neida også det overlater dere til oss i barnehagen. Hadde skjemtest om jeg var så sløv som dere er, viser faktisk mangel på omsorg å sende barna med ødelagte og for småe klær!!!

Om sommeren hender det at skiftetøyet blir for smått, det skal jeg gladelig innrømme, men det er alltid passe når det legges i kurven!!! At ungen vokser 5 cm i løpet av sommeren er ikke noe man ser når man har ungen rundt seg hele tiden, men man ser det godt når skiftetøyet plutselig må tas i bruk igjen... :o)

Om sommeren hender det at skiftetøyet blir for smått, det skal jeg gladelig innrømme, men det er alltid passe når det legges i kurven!!! At ungen vokser 5 cm i løpet av sommeren er ikke noe man ser når man har ungen rundt seg hele tiden, men man ser det godt når skiftetøyet plutselig må tas i bruk igjen... :o)

genser og bukse er jo ikke så farlig om blir forsmått de brukes jo kun den ene dagen, da er det verre med fottøy, dresser og regnklær

Hvorfor kan dere ikke få tak i arve-utetøy eller noe billig brukt som dere kan ha ekstra som lånetøy, så kan alle gå ut selv om foreldrene er et "rotehue"?

For det er faktisk ikke mitt ansvar å bruke penger og energi på å forsørge andres unger.

De betaler for at vi skal yte en viss tjeneste, verken mer eller mindre. Hadde jeg sett at det var snakk om foreldre med dårlig råd etc, så hadde jeg selvfølgelig strukket meg lenger, men her handler det KUN om manglende hukommelse og organisering.

Det har jeg lurt på som eier av bhg også - men for enkelte er det visst vanskelig å gjøre sånne ting...

Snodig.

Sånt er veldig personavhengig - vi har ikke alle samme mening om hva som er rent og ikke :)

Oi! Det var litt av en tirade!

Synes du er litt vel kategorisk her, det må da være _noen_ som klarer å huske skiftetøy?

Det må da være _noen_ som er omtrent som oss her i huset, som nesten alltid sender med skiftetøy, men som glipper innimellom. F.eks hvis skiftegenseren ble med hjem en fredag ettermiddag, og det ikke ble putta oppi en ny skiftegenser mandag morgen?

De få gangene det har skjedd, og en av ungene har blitt våt, har de fått bruke lånetøy eller lånt av en kompis. Jeg har faktisk _aldri_ opplevd å blitt oppringt pga manglende tøy. Hvis alle er litt fleksible i begge "ender" må det gå an å få hverdagen til å fungere for alle parter?

-eller er jeg bare ekstremt heldig med vår barnehage?

Annonse

genser og bukse er jo ikke så farlig om blir forsmått de brukes jo kun den ene dagen, da er det verre med fottøy, dresser og regnklær

Har ikke ekstra yttertøy i barnehagen da (en jakke, ett sett regntøy og evt. en dress etter vær og behov) så det rekker ikke å bli smått. Støvler kan vel bli stående en tid i bhg uten å bli brukt og jeg kan tenkte meg at de kan bli for små ja. Men får jeg beskjed om det så bytter ut så fort jeg bare kan.

Synes det må gå an å si fra til de det gjelder at de må passe bedre på. Virker noe umodent med en slik krass reaksjon som at folk skal måtte reise hjem for å komme til dere å levere en glemt strømpebukse eller noe annet.

En gang glemte vi å levere med regntøy i barnehagen mandagen, begge vi foreldre trodde det hang der. Fredagen fikk vi en oppgitt beskjed om at de var lei av at han ALDRI hadde regntøy! Hvorfor kunne ikke de minnet oss om dette tidligere, f.eks. med en lapp eller beskjed mandag ettermiddag?

Smidige lønsniger er alle best tjent med. Bruk eventuelt hardere lut der det trengs, men la det ikke gå ut over alle, og forvent heller ikke at foreldre kan komme til barnehagen midt på dagen for å levere eventuelte glemt utstyr.

Hvordan kan det gå til at det gikk en hel uke uten at dere merket at barnet ikke hadde regntøy? Regntøy blir sølete, tar dere det ikke med hjem av og til?

Vi tar i alle fall med ytterklær hjem for vask/skyll.

Du må da også skjønne det at barnet ditt ikke kan være klesløs på barnehagen da.

Hva er viktigst barnet ditt eller jobben?

Makan,sånne foreldre skulle hatt et spark i rævva.

"Hva er viktigst barnet ditt eller jobben?"

Selvsagt er barnet viktigst, det er jo ikke det det er snakk om her. Dere har jo lånekasse, om guttungen får rosa sokker en dag så overlever han det fint. Ditt egentlige spørsmpl er:

Hva er viktigst, jobben min eller jobben din?

Kanskje noen ansatte også skulle hatt seg et spark i rævva? (eller i alle fall en lang permisjon)

Gjest barnehagekunde

Dere selger et produkt som folk må ha, de fleste kan ikke velge barnehage, men må ta til takke med den barnehagen de får. Dermed kan dere yte kun et minimum av service, som du så tydelig illustrerer her.

Vi betaler faktisk ganske mye for den tjenesten dere leverer, hva med litt serviceinnstilling?

Jeg skjønner godt at det er frustrerende med barn som stadig vekk mangler klær i barnehagen. Tro meg, jeg gjør mitt ytterste for å holde oversikt over klærne knerten har i b.h! Men det er jammen ikke bare enkelt heller når jeg kommer for å levere ham og tøflene/sandalene hans er borte... de hadde han heller ikke på seg da jeg hentet ham dagen før, så jeg anntar de ligger slengt i en krok et sted... Eller når jeg skal hente ham, og jeg oppdager at det ligger slengt to par sokker til knerten utover gulvet i avdelinga, samt at buksa ligger på en stol i en krok og han vandrer rundt i strømpebuksa, og genseren overhodet ikke er å finne...

Her en dag hadde han på seg strikka topplue!!! Hva sier dere til det? "Jammen, hvor er høstlua jeg har lagt igjen her", sier jeg... fant ikke noen lue, svarer de meg så... og jeg VET jeg la den i kurva for et par dager sida! Og dagen etterpå ligger den forsyne meg i hylla hans!... Hvordan havna den der da?...

OK, det var noen av mine frustrasjoner, fra et foreldre-ståsted...

Ellers vil jeg og si at jeg er "ny i gamet", første barn i b.h.og har hatt ham der i 1 1/2 mnd.nå, begynner å komme i siget. Men det var søren ikke enkelt å få med seg alle formaninger og beskjeder i begynnelsen. Barnehageansatte forventer visst at har dem gitt en beskjed én gang så skal den huskes til evig tid! Jeg skal være ærlig, jeg har ikke lang erfaring med barns ytterklær og veit ikke nødvendigvis hva som er det ultimate å ha på en unge i b.h. Så hvorfor ikke fortelle meg det? Isteden møter jeg tause b.h.ansatte som virker sure for "et eller annet" - og det er t.o.m.kanskje du som har startet denne tråden, hva vet jeg... Men gi oss nye b.h.foreldre litt tid til å bli vant med situasjonen da... Er det så mye for langt? Er HELT enig i at ungen min IKKE skal mangle NOE av vesentlig art, som f.eks.bleier, boddyer, strømpebukse, bukse, genser og ytterklær. Men skulle jeg en gang ha glemt å bytte ut tjukkgenseren fra i går med en som er hakket mere nyvaska... så takler man det!

M.v.h.

Dere selger et produkt som folk må ha, de fleste kan ikke velge barnehage, men må ta til takke med den barnehagen de får. Dermed kan dere yte kun et minimum av service, som du så tydelig illustrerer her.

Vi betaler faktisk ganske mye for den tjenesten dere leverer, hva med litt serviceinnstilling?

Ja, dere betaler for at vi skal passe på deres barn. Til tider virker det som vi er betalt for å passe på klær.

Vi kan ikke bruke tida i garderoben på å stimulere barns språkutvikling, vise humor og glede, motivere til å bli enda flinkere til å kle på seg.

Vi springer som piska skinn for å ordne opp i klær.

ca 70 prosent av foreldrene er sløve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...