Gå til innhold

manglende klær i barnehagen

Gjest møkk lei av sløve foreldre

Anbefalte innlegg

"Hva er viktigst barnet ditt eller jobben?"

Selvsagt er barnet viktigst, det er jo ikke det det er snakk om her. Dere har jo lånekasse, om guttungen får rosa sokker en dag så overlever han det fint. Ditt egentlige spørsmpl er:

Hva er viktigst, jobben min eller jobben din?

Kanskje noen ansatte også skulle hatt seg et spark i rævva? (eller i alle fall en lang permisjon)

Det er gjengangerne det her er snakk om.

Selvfølgelig får de barna som mangler en sokk en dag låne dette hvis vi finner en.

Men hva gjør vi når 5-6 stykker gjentatte ganger ikke har med regnklær når det.

regner ute?

Har jo ikke reserve regnklær til alle og vi må ha alle ut.

Kan ikke ha 5-6 unger inne alene, voksenperson er det ikke nok av.

Permisjon er det heller ikke tid til*s*

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• Lillemus

8

• Sofies mamma

6

• morsan

5

Det har jeg lurt på som eier av bhg også - men for enkelte er det visst vanskelig å gjøre sånne ting...

Snodig.

Sånt er veldig personavhengig - vi har ikke alle samme mening om hva som er rent og ikke :)

Det overrasket meg mest med de ansatte da vi begynte i bhg. Det er utrolig personavhengig. Jeg tok det som en selvfølge at de som jobber har en felles mening og profil, men sånn er det ikke.

Ja, dere betaler for at vi skal passe på deres barn. Til tider virker det som vi er betalt for å passe på klær.

Vi kan ikke bruke tida i garderoben på å stimulere barns språkutvikling, vise humor og glede, motivere til å bli enda flinkere til å kle på seg.

Vi springer som piska skinn for å ordne opp i klær.

ca 70 prosent av foreldrene er sløve.

Som det er nevnt mange eks på lengre ned, så overser vi foreldre daglig "rariteter" fra barnehagepersonalet. Det tok meg flere mnd å få barnehagepersonalet til å skjønne at poden IKKE skulle sove på dagtid, at han måtte minnes på å gå på do de første ukene etter bleiestopp, at de kler på barnet joggesko midt i vårløsningen selv om cherroxene stor rett ved siden av, at Reimadressen ikke skal i tørkeskapet osv osv... I tillegg stiller jeg selvsagt opp på dugnader, gjøre ærender, bruker mitt nettverk for å skaffe vikarer, bruker tid på å sitte i styret osv osv.

Du (eller helst styreren) får ta dette opp med "verstingene", og ikke la det gå ut over folk som gjør sitt beste.

Seriøst, du trenger et laaangt avbrekk fra jobben din. Kanskje et evigvarende. Du fremstår som en urimelig surpomp som jeg ikke hadde ville hatt i nærheten av mitt barn på daglig basis.

Det overrasket meg mest med de ansatte da vi begynte i bhg. Det er utrolig personavhengig. Jeg tok det som en selvfølge at de som jobber har en felles mening og profil, men sånn er det ikke.

Nope...

Og tro meg, jeg jobber for å få det - men akkurat på sånne ting så er menneskelige faktorer så avgjørende...

Dere selger et produkt som folk må ha, de fleste kan ikke velge barnehage, men må ta til takke med den barnehagen de får. Dermed kan dere yte kun et minimum av service, som du så tydelig illustrerer her.

Vi betaler faktisk ganske mye for den tjenesten dere leverer, hva med litt serviceinnstilling?

Ganske mye?? 14 kr. timen? Det var mye må jeg si...

Del pris på antall timer det er åpent på en mnd - synes du egentlig det er MYE?

Og det er som hun sier - jeg vil heller at de ansatte skal bruke tid på lære barnet mitt ting, gi henne omsorg, leke med henne, utfordre henne - enn passe på å skrive lapper til meg om alt jeg må ha med, eller på å løpe rundt etter ting som burde ligget klart!

Har ikke ekstra yttertøy i barnehagen da (en jakke, ett sett regntøy og evt. en dress etter vær og behov) så det rekker ikke å bli smått. Støvler kan vel bli stående en tid i bhg uten å bli brukt og jeg kan tenkte meg at de kan bli for små ja. Men får jeg beskjed om det så bytter ut så fort jeg bare kan.

Joda - det rekker å bli smått, og vi må be foreldre bytte MANGE ganger før de gjør det :)

Annonse

Gjest Mamman til Brage

Tror nesten du må se deg om etter en annen jobb om du føler det på denne måten. Trist at du drar med deg hele personalgruppa på en så negativ spiral.

Vi foreldre betaler blodpris for at dere skal ta vare på barna våre mens vi er på jobb. Det må kunne forventes at personalet i barnehagen tar slike utfordringer som glemt strømpebukse eller lignende på en adskillig mer smidig måte. Om noen foreldre er mer glemsomme enn andre, bør de det gjelder gjøres oppmerksom på dette uten å skape store problemer for samtlige foreldre.

Jeg har full forståelse for at man kan bli dritt lei av både unger og foreldre ved å jobbe i barnehage, men så lenge du faktisk jobber der bør du være klar over at det er vi foreldre som er en av dine oppdragsgivere ved siden av kommunen eller styret. Dermed bør du etter min mening forholde deg til glemsomme og sløve foreldre på en helt annen måte enn du gjør nå.

Ganske mye?? 14 kr. timen? Det var mye må jeg si...

Del pris på antall timer det er åpent på en mnd - synes du egentlig det er MYE?

Og det er som hun sier - jeg vil heller at de ansatte skal bruke tid på lære barnet mitt ting, gi henne omsorg, leke med henne, utfordre henne - enn passe på å skrive lapper til meg om alt jeg må ha med, eller på å løpe rundt etter ting som burde ligget klart!

14,-? Har du ledig plass? Har man heltidsplass og betaler maxpris koster det 34-35,- pr. time....

Nope...

Og tro meg, jeg jobber for å få det - men akkurat på sånne ting så er menneskelige faktorer så avgjørende...

Man KAN jo legge det inn som rutine, da..

På min avdeling ønsker jeg å dele ut kluter til barna etter mat, så kan de vaske seg selv. På småbarnsavdelingene våre gjør de dette. De _aller_ minste (1åringene) får hjelp til å vaske seg, resten klarer det selv..

Er bare å putte X-antall kluter i en bøtte med varmt vann, som en del av rutinene rundt forberedelse til måltidene. Kall det hygieneregler.. ;)

14,-? Har du ledig plass? Har man heltidsplass og betaler maxpris koster det 34-35,- pr. time....

Nei - 2.750 delt på ca 198 er 14 kroner...

Ni timer åpent om dagen - med et snitt på 22 dager i mnd (det samme snittet man bruker ved beregning av lønn).

I tillegg kommer det kommunen betaler - som er 6.500 i mnd, men det betaler jo ikke du :)

Så totalt er det ca 45 kr. timen i inntekt per barn... Ikke akkurat noe å juble for :)

Man KAN jo legge det inn som rutine, da..

På min avdeling ønsker jeg å dele ut kluter til barna etter mat, så kan de vaske seg selv. På småbarnsavdelingene våre gjør de dette. De _aller_ minste (1åringene) får hjelp til å vaske seg, resten klarer det selv..

Er bare å putte X-antall kluter i en bøtte med varmt vann, som en del av rutinene rundt forberedelse til måltidene. Kall det hygieneregler.. ;)

Har gjort det også :)

Har skrevne rutiner og regler på ALT - men likevel...

Problemet er hva man anser som møkkete og ikke. Jeg mener alle barna burde vaskes - andre mener de som er møkkete trenger det, og så kommer det definisjoner av møkkete.

Men det er å greit å ha noe å jobb med og mot da :)

Hvordan kan det gå til at det gikk en hel uke uten at dere merket at barnet ikke hadde regntøy? Regntøy blir sølete, tar dere det ikke med hjem av og til?

Vi tar i alle fall med ytterklær hjem for vask/skyll.

Det regner jo ikke så ofte da :o)

Jeg tror at INGEN foreldre som IKKE har jobbet i barnehage kan uttale seg om hva man "burde kunne få til". Det blir EKSTREMT mange "bør", "må" og "skal" når man legger alle sammen i en haug.

Vi som jobber i barnehagen må sortere ut hva som er viktigst. Hva vi faktisk skal bruke tiden vår på. HVA er vårt ansvar, og HVA er foreldrenes ansvar. KLÆR er definitivt foreldrenes ansvar! Men omsorg for BARNET er vårt. Å sørge for (låne)klær er en del av jobben vår.

Er enig i at trådstarter er noe krass og at det kan virke ekstremt firkantet, men når det kommer frem at så mange som 70% av foreldrene er VELDIG SLØVE (og da snakker man ikke om en glemt strømpebukse i ny og ne), så skjønner jeg at man må ty til hardere lut!!

Det vil ikke si at jeg nødvendigvis bifaller metoden om å være like konsekvent på ALLE, sånn i første omgang. Men om ALT er prøvd, er kanskje dette eneste måten?? At det svir for alle?

I utgangspunktet mener jeg at man må vise raushet og en profesjonell holdning i slike situasjoner. Å hisse seg opp gagner ingenting. Da får en bare en negativ trend smitter over på flere områder på avdelingen, og som definitivt ikke fører noe godt med seg! Men, jeg er ikke i trådstarter's sko, kan nok ikke si nøyaktig HVA jeg ville gjort i samme situasjon.

Hos meg vil jeg si at ca 10-20% er sløve. Det går i perioder. Noen tar konsekvent IKKE med skiftetøy (forstå det den som kan), eller bare en liten genser.. For tiden har vi ikke ekstratøy (og låner ikke fra andre barn) så da må de gå "uten" (vi finner alltids en løsning da..).

Men, ofte så er "løsningen" at barnet blir vått. 'Sorry, det var det vi hadde tilgjengelig'. Innenfor rimelighetens grenser så klart.

Mangler regntøy, det høljer og vi SKAL ut, så ringer jeg og sier fra.. De får hente tidligere eller noe.

Det tar meg ca 5 minutter for å gå fra avdelingen, ringe og gå tilbake.. Så DET er også tidkrevende!

Men, heldigvis er de aller fleste flinke! :)

Annonse

Gjest prøv med det gode

Jeg synes dere legger opp til krig fremfor samarbeid. Det må da heller være mulig å sende et skriv til foreldrene om at hvis ikke barna har klær kan det hende dere må ringe foreldrene som da må komme med klær.

Det kan være mange grunner til at det plutselig blir tomt for klær i barnehagen. Det jeg ofte har opplevd er at far henter barnet, han sjekker ikke om det er skifteklær der, neste gang jeg kommer til barnehagen henger det en pose med våte klær på lillemors knagg, kurven med rene, tørre klær er tom.

Hvis jeg i tillegg skulle oppleve å måtte avbryte jobben min for å hente tørre klær, ja da... Det er ikke alle som har overflod med klær og kan ha flere sett ekstra i barnehagen.

Jeg synes dere legger opp til krig fremfor samarbeid. Det må da heller være mulig å sende et skriv til foreldrene om at hvis ikke barna har klær kan det hende dere må ringe foreldrene som da må komme med klær.

Det kan være mange grunner til at det plutselig blir tomt for klær i barnehagen. Det jeg ofte har opplevd er at far henter barnet, han sjekker ikke om det er skifteklær der, neste gang jeg kommer til barnehagen henger det en pose med våte klær på lillemors knagg, kurven med rene, tørre klær er tom.

Hvis jeg i tillegg skulle oppleve å måtte avbryte jobben min for å hente tørre klær, ja da... Det er ikke alle som har overflod med klær og kan ha flere sett ekstra i barnehagen.

Da burde kanskje far være den som må dra fra jobb og levere klær i barnehagen. Det er ikke noen undskyldning å være mann..

Nei - 2.750 delt på ca 198 er 14 kroner...

Ni timer åpent om dagen - med et snitt på 22 dager i mnd (det samme snittet man bruker ved beregning av lønn).

I tillegg kommer det kommunen betaler - som er 6.500 i mnd, men det betaler jo ikke du :)

Så totalt er det ca 45 kr. timen i inntekt per barn... Ikke akkurat noe å juble for :)

Kommunalt og statlig tilskudd til barnehager er det jeg som betaler, over skatteseddelen. Så jeg renger hele summen som barnehagen får for å passe mitt/mine barn som _min_ betaling. Jeg regner meg selv som oppdragsgiver.

Men at folk som er ute etter å tjene seg rike bør jobbe et helt annet sted enn barnehager, er hevet over en hver tvil.

For øvrig synes jeg vi har en utmerket barnehage, der gjensidig respekt og forståelse er gjennomgangstonen. Det hersker også en gjensidig forståelse for at hverken foreldre eller personalet er perfekte.

Om jeg ble oppringt på jobb med krav om å levere en strømpebukse ville jeg helt enkelt måttet svart at det kan jeg ikke. De ville vært nødt til å improvisere en løsning. Nå passer jeg for øvrig på at kleskurven bugner.

mvh

Ja, jeg skjønner at du hadde følt det urettferdig, men hvordan mener du vi skal få bukt på problemet. Gode forslag mottas med takk

Begynn med å se på foreldre som medspillere ikke motspillere. Foreldrene er de som er aller mest interessert i at barna skal være fornuftig kledd.

mvh

Vi er alltid nøye på å ta på strikken etc, på de som har det vel og merke. Vi må gi foreldre også tilbakemelding på når de er gåen og når regnklær, støvler er for små.

Om dere foreldre tok dere bryet med å sjekke størrelse og at klærne er hele med jevne mellomrom hadde det spart oss for enda mer hodebry, men neida også det overlater dere til oss i barnehagen. Hadde skjemtest om jeg var så sløv som dere er, viser faktisk mangel på omsorg å sende barna med ødelagte og for småe klær!!!

Her viser du igjen at du har gjort foreldrene til en fiendegruppe. Foreldre er ikke dine fiender. De er årsaken til at du har en jobb.

;-)

Står du klar til å henge foreldrene vil de i sin tur stå klare til å henge deg.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...