Gå til innhold

våte og kalde barn kan umulig være helsefremmende, eller?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp mottatt en virksomhetsplan fra barnehagen og er litt forundret over flere utsagn: Det heter for eksempel at barnehagens strategi er at man ikke avbryter barn i lek (det er fint det), men heller ikke om barna er våte og kalde. Vi som foreldre må derfor belage oss på å plukke opp våte og kalde barn når vi henter, heter det i strategien. Videre heter det, at dersom barna blir våte og kalde vil dette bidra til å styrke slimhinner og immunforsvar, og her vises det til forskning på område. Med dette opplegget skal barnet lære seg og være ute og bli glad i uteaktiviteter i all slags vær, heter det videre.

Jeg har en sønn på 18 måneder og plukker han stadig opp våt og kald både på bena og til langt oppover armene. Jeg har gitt beskjed flere ganger, at jeg ikke ønsker at barnet mitt skal være våt og kald, uten at dette har hjulpet. Og jeg undrer: hvem blir glad i uteaktiviteter når man er våt og kald og hva er den helsebringende gevinsten? Siden personalet i barnehagen synes å insistere på at barna ikke skal skiftes på når de blir våte, har vi begynt å kle gutten vår med ullbody og ullstrømpebukse. Det heter videre i strategidokumentet at ull aldri skal brukes innendørs, siden barnet da blir slapt og ute skal det bare benyttes når temperaturen går ned mot null grader og under, dette av fare for overoppheting. Jeg kan være enig at ull en varm sommerdag kan bli litt i meste laget, men ull puster jo og dessuten holder man varmen i små våte kropper. Vennligst gi meg en kvalifisert uttalelse når det gjelder våte barn og bruk av ull.

Hilsen en meget frustrert mamma

Fortsetter under...

Jeg synes denne barnehagen høres ut som en nazileir i miniatyr.

Fra og med nå og framover er det helt urproblematisk å kle barnet ditt i lett ullundertøy og sokker. Mitt tips er å ignorere ullforbudet.

Men hva slags fottøy bruker han i og med at han blir kald? Husk å styre langt unna cherrox i minusgrader senere i høst/vinter, det blir ungene iskalde av.

Tuller du?

Den strategien må ha som målsetning å bli kvitt flest mulig av kundene. Det kan hende de forsøker å fortelle noe med en kjerne av fornuft i, men en formulering som går ut på at barna antakelig kommer til å være kalde og våte ved henting, dreper raskt det budskapet.

Jeg er ingen ullfantast, men tror de vil ha problemer med å dokumentere at barn blir slappe av å ha på seg tynt ullundertøy om vinteren. Da er det noe galt med inneklimaet.

Hvis immunforsvaret har så godt av at man blir kald og våt, har det vel også godt av at man er god og varm innendørs.

Barn på bare 18 mnd må selvsagt ha klær / utstyr som tåler høst og vinter, de sitter jo mye i ro. Det blir mye jobb for de ansatte hvis de skal skifte på de minste fra innerst til ytterst når de skal ut, fordi de ikke kan ha ull o.l. på seg fra morgenen av.

I vår barnehage drev de heller ikke og avbrøt ungene i uteleken selv om de hadde mistanke om at noen var litt våte. De barna som var store nok, måtte si fra selv dersom de var for kalde (eller for varme for den saks skyld). Men de skiftet når de kom inn.

• 2 uker senere...

Dette ville jeg ikke funnet meg i. De ansatte i barnehagen er der for å passe på og ta vare på barna. Uten de ville de ikke hatt noen jobb. Jeg ville snakket med bestyrer av barnehagen og sagt at dette er helt uakseptabelt og at dersom de ikke forandrer på strategien vil du klage de inn til barnehageavdelingen i kommunen dersom det er en kommunal barnehage. Eller et annet organ som passer bedre. Ikke finn deg i dette. Det er helt uakseptabelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...