Gå til innhold

Treningspuls


kvasimodo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har for en tid siden kjøpt meg en pulsklokke, for bla å øke gleden og motivasjonen for trening. Jeg er 30 år, 62 kg, 173cm og relativt god form. Har alltid vært veldig lettrent og lett i kroppen. Liker å gå på fjellet sommer og vinter, av og til langrenn. Prøver å trene kondisjon min 1 gang i uka, og har i tillegg et fysisk arbeide. Det er pulsen jeg undrer meg litt på. Det er ingen problem for meg å presse makspulsen opp i 210, og eksempelvis har jeg hatt en økt med 196 i snittspuls over 45 min joggetur. Det innebærer selvsagt at jeg må presse på, men det går helt fint sånn kroppsmessig (melkesyre etc). I følge denne skalaen man går ut fra, skal jo makspulsen være i nærheten av 220 minus egen alder, pluss minus individuelle forskjeller selvsagt. Legger jeg meg på en puls rundt 190, er jeg fortsatt i det såkalte snakke-tempoet.

- Er det egentlig bra for hjertet å trene med så høy puls?

- Er hjertet mitt lite siden det må pumpe så raskt?

- Kan jeg få ned makspulsen ved å øke slagvolumet på hjertet, og hvordan trener man i så fall på dette?

- Hvis dette er usunt, hva gjør jeg i en evt konkurranse? Da må man jo presse på..

Jeg vil jo ikke ha utbytte av treningen i det hele tatt om jeg legger meg på 75 prosent av min maks (157,5)(Det vil i så fall medføre at jeg må vekselvis gå/jogge lett)

Klokka er helt i orden, og har for ordens skyld trent med min brors for å bekrefte dette. Min morgenpuls er ca 50.

Med hilsen HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...