Grandmama Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Har nylig vært og besøkt mitt barnebarn som bor i Thailand.Han er en 2 år gammel kraftig gutt full av energi.Men det som bekymrer meg er den høyre leggen hans,kneet er utover-rotert og leggen er svært buet. Det ser ikke ut til å hemme ham noe særlig når han går eller løper, men han klager en del over at han har vondt i foten. Jeg vet at små unger kan være hjulbeinte og at dette vil rette seg under vekst, men trodde da at det i så fall ville gjelde begge beina. Som pensjonert sykepleier regner min Thai-familie meg som deres medisinske orakel,og jeg har lovet dem å undersøke dette fenomenet. De har oppsøkt lege som jeg anbefalte, men får beskjed om å komme tilbake om et år. Håper noen kan gi meg noen råd og vink. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199118-deformert-legg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg er enig i at mange småbarn er hjulbeinte, og at det er en symmetrisk stilling i begge bein. Når det som du beskriver er en tydelig forskjell mellom høyre og ventre kne/legg, vil jeg ha stor grad av mistanke om det er en eller annen konstruksjonsfeil i det høyre beinet. Hva det kan være er det vanskelig å ha noen mening om uten å vite mer, men det vanlige i en slik situasjon vil være å ta et røntgenbilde av begge beina. Det kan dreie seg om en bagatell som retter seg under veksten, men det kan også være en feil som trenger korreksjon. Et viktig poeng er å se utviklingen an. Dersom forandringen i beinet bedres eller holder seg konstant i tiden som kommer er det grunn til å anta at det dreier seg om forandringer som kan gå tilbake, men dersom gutten er plaget eller halter eller det synes å bli verre er det nødvendig å få en ny undersøkelse. Det beste rådet jeg synes du kan gi foreldrene nå, er at de igjen oppsøker legen og får tatt røntgen. Høyst sansynlig vil bildene avklare om det er et problem som skal observeres videre, eller om det er eller vil bli nødvendig med noen behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199118-deformert-legg/#findComment-1407688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.