Gjest Sånn er det Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Dette er helt utenom tema, men kansje jeg kan få litt hjelp likevel...... Jeg har hvert sykemeldt og skal etterhvert tilbake til jobben. Spørsmålet mitt er hva svarer jeg alle nyskjerrig perer som vil vite grunnen for sykemeldingen. Hadde ikke tenkt å si noe jeg.... Hilsen 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Det er en privatsak, kan du si. Eller: Det har jeg ikke så lyst å snakke om. Skulle vel ikke være så vanskelig. 0 Siter
linko Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Si tydelig at det er en privatsak, som du ikke ønsker å informere alle om. Kan jo føye til at det ikke er noe livskritisk eller noe (dersom det faktisk ikke er det)? Ikke noe problem.. 0 Siter
kati Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Jeg hadde nå sagt til de som lurte at det er personlig, og at jeg ikke ønsket å gå nærmere inn på hvorfor . Enkelt og greit 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Jeg synes det er direkte uhøflig å spørre noen direkte om hva som er grunnen til sykmeldingen, med mindre det er folk man kjenner godt. Du kan jo eventuelt bare svare at du har vært dårlig :-). 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Det er en privatsak, kan du si. Eller: Det har jeg ikke så lyst å snakke om. Skulle vel ikke være så vanskelig. He-he, på et par av de stede jeg har jobbet ville et slik svar kun gitt en hel haug med sladde ala "Åh, hun har vært innlagt på psykiatrisk, altså" eller "Har du hørt det, xxx har store psykiske problemer, hørte at hun har prøvd å ta livet sitt!". Men jeg er enig, ikke fortell hvis man ikke vil. Det ER jo en privatsak! 0 Siter
Gjest Sånn er det Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Det er en privatsak, kan du si. Eller: Det har jeg ikke så lyst å snakke om. Skulle vel ikke være så vanskelig. Nei sånn i utgangspunktet er det jo ikke vanskelig i det hele tatt å svare sånn. Men når folk spør er du frisk nå, føler jeg selv at jeg må si noe om grunnen. Det er det som er vanskelig. 0 Siter
kizmiaz Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Det kan jo være at kollegene spør fordi de bryr seg om deg, heller enn at de er nysgjerrige. Sikkert noen nysgjerrige også, men på de fleste arbeidsplasser skulle man tro at de fleste virkelig bryr seg om hverandre rent menneskelig. Kanskje du faktisk kan ha noe å hente på å si til noen hva sykemeldingen gjaldt ?Åpenhet rundt sykdom gjør nysgjerrigheten mindre, man kommer nærmere andre, du er heller ikke alene om å ha vært syk og så komme tilbake. Kanskje det kan lette tilbakekomsten for deg at iallfall noen vet det, dine nærmeste kolleger ? Kanskje du trenger at kolleger og evt ledere tar ekstra hensyn ? Har opplevd det selv, og min erfaring er at åpenhet er bedre enn taushet. Men det var min erfaring:-) Lykke til uansett. 0 Siter
org Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Nei sånn i utgangspunktet er det jo ikke vanskelig i det hele tatt å svare sånn. Men når folk spør er du frisk nå, føler jeg selv at jeg må si noe om grunnen. Det er det som er vanskelig. Hvis jeg spør noen om h*n er frisk nå/ er bedre nå, fisker jeg ikke etter grunnen til sykefraværet. Jeg spør for å vise interesse og for å føre en samtale (mer eller mindre en høflighetsfrase, om du skjønner). Hvis du nå er frisk, kan du si at du er det, og hvis du ikke er frisk (enda), kan du kanskje si at du er mye bedre nå? 0 Siter
Gjest Både åpen og lukket Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Det kan jo være at kollegene spør fordi de bryr seg om deg, heller enn at de er nysgjerrige. Sikkert noen nysgjerrige også, men på de fleste arbeidsplasser skulle man tro at de fleste virkelig bryr seg om hverandre rent menneskelig. Kanskje du faktisk kan ha noe å hente på å si til noen hva sykemeldingen gjaldt ?Åpenhet rundt sykdom gjør nysgjerrigheten mindre, man kommer nærmere andre, du er heller ikke alene om å ha vært syk og så komme tilbake. Kanskje det kan lette tilbakekomsten for deg at iallfall noen vet det, dine nærmeste kolleger ? Kanskje du trenger at kolleger og evt ledere tar ekstra hensyn ? Har opplevd det selv, og min erfaring er at åpenhet er bedre enn taushet. Men det var min erfaring:-) Lykke til uansett. Jeg har erfaring med både å være åpen og ikke å være det. Hjerteinfarktsymtomer syntes jeg det var greit å være åpen med, likeledes at jeg var utslitt. Men ikke at jeg skulle ta abort. I det siste tilfellet syntes jeg det var ubehagelig at folk spurte. Og løsningen var å gi et mer generelt svar om en mindre operasjon, og at jeg ikke ønsket å gå i detalj. Det er ikke alt man har lyst til å fortelle, uansett hvor velmenende folks interesse er. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.