Gå til innhold

Barn og mat... liker ikke...:-( HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet for 4 mnd siden inn hos kjæresten min, han har tre barn hvorav to bor hjemme (de er 10 og 8) min sønn er 7 snart 8. Han spiser så og si alt, noe jeg har tilstrebet for å få til. Men her i huset skal det ikke være klumper i syltetøyet, leverposteien ikke grov, ei heller brødet. Og til middag, ohh.. et kapittel for seg selv. Mulig jeg blir satt litt på prøve her, men i følge far er det sånn det har blitt, og han er lei seg for ikke å ha gjort noe med det. Men HVA kan jeg gjøre da? Det er få grønnsaker de spiser, og hun på 10 spiser ikke fisk overhode. Han på 8 stortsett bare ferskvannsfisk, (vi bor ved kysten...!) Når selv spaghettien jeg lager er æsj, mens den suppa far kager er ok da.. eh.. Vi gir dem ikke noe annet, ikke noe før kvelds, og jeg begynner å bli engstelig for at min sønn skal "arve" disse "liker ikke det der" frasene. Det var en forbudt frase hos meg, "kunne tenkt meg noe annet" er et alternativ, men funker ikke her... Er også bekymret for de, om de får i seg det de trenger av vitaminer fiber osv.. Hjelp...

Skrevet

Jeg vet ikke hva du skal gjøre med dette, men jeg vil bare si at det ikke alltid er så enkelt.

Jeg er selv utdannet innen ernæring og vet mye om hvordan man skal få barn til å spise grønnsaker osv., jeg har to som spiser nesten alt og to som spiser nesten ingenting.

Jeg føler at vi har gjort alt i forhold til å få han ene til å spise litt grønnsaker, men det nytter ikke, han spiser heller ikke så mye frukt. Så nå får han vitamintabletter og tran.

Han er også sånn som ikke orker klumper i noenting og sånn har han vært fra han var liten. Han kunne samle opp maten i munnen og ha den der hele tiden mens han var i barnehagen (ikke særlig sunt).

Vi har sluttet å mase, men han må alltid smake på det vi har og han får ikke noe annet og det er ikke lov å spise enorme mengder kveldsmat selvom han spiste lite til middag.

Skrevet

Jeg har selv vokst opp med to kresne søstre. Selv spiste jeg alt jeg fikk! Når jeg selv fikk barn var jeg ganske bevisst på at barna skulle spise "alt" og ikke finne ut at ikke alt var godt... Tror jeg har gjort mitt beste, men jeg har allikevel to meeeget kresne snupper! Den eldste på åtte år har riktignok bedret seg mye fra før, mens femåringen er et kapittel for seg... Det er ikke så mye annet jeg kan gjøre med dette enn å ikke lage så mye styr ut av det. Her spiser vi samme middag og vi har en avtale om at ingen sier noe negativt om maten. Liker hun den ikke, er det greit. Da venter hun til kveldsmat (som ikke er så lenge etterpå) og spiser heller det hun får da.

Jeg kjenner jeg blir litt provosert på folk som kommer med kommentarer og bedrevitende holdninger i forhold til hvorfor mine barn er kresne. Mine barn er sånn og slik ville de nok blitt uansett hva vi hadde gjort...

Ikke lag noe styr ut av dette, det kommer det ikke noe godt ut av allikevel. Selv om mine søstre var kresne påvirket det ikke meg hva mat angikk. Går nok helt fint skal du se:-)

Skrevet

Jeg ble tvunget til å sitte igjen alene ved matbordet å spise opp fiske middagen gjett om jeg hadde en god venn i katta da?

Måtte bare fortelle det.

Katta koste seg sammen med meg ved siden av matbordet hun mens foreldrene ikke skjønte noen verdens ting!!

Skrevet

Jeg var kjempekresen helt til jeg var 16 år, da hadde jeg ikke noe å bevise lenger. Da ble det godtatt at jeg ikke spiste, så alle sluttet å lage noe nummer ut av at jeg ikke spiste. Da begynte jeg å spise så og si alt. Ikke lag noe stort nummer ut av det, det går seg nok til.

Skrevet

Hos oss er en voksen og en "nesten-voksen" vegetarianere, altså _ingenting_ animalsk matv./tilsetn., jeg + 2 av 3 små elsker fisk, den tredje ikke.

Ingen liker eller spiser kjøtt, noen elsker mais andre hater det, noen elsker bønner mens andre ikke..

Så her er middagen en utfordring! :o)

Hvis alle får hver sin dag med noe de liker ekstra godt i løpet av uka, og hvis vi kutter ut lørdag har vi dekket alle dagene :o) Alle har da fått en favoritt minst en gang den uka.

Det er greit å ikke like alt, de får spise det de liker, og liker de ingeting får de ta seg brødskive når vi andre er ferdige med middagskosen.

Gidder ikke stresse med dette, Barn er forskjellige uansett om de får lik oppdragelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...