Gå til innhold

foreldrerettigheter når far er syk(langt)

Anbefalte innlegg

Gjest Nattsvermer

Er i et lite dilemma som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal takle.

For 2 1/2 år siden flyttet jeg fra far til datteren min. Vi startet med å ha delt omsorg med en uke der og en uke her. Dette var tydelig lite sundt for jenta, men jeg hadde ikke hjerte til å ta henne fra faren noe mer.

Han har diagnosen manisk depressiv og har svært dårlig kontroll på penger osv. I tillegg har han angst som de siste seks årene har hindret ham i å ringe telefoner, snakke med ukjente, ordne opp i egne feil osv... Da vi bodde sammen var det jeg som ordnet opp i alt, tok meg av hus, penger, tok telefoner, tok meg av datteren vår o.l. mens han for det meste sov eller spiste maten jeg laget til ham. X antall ganger var vi til psykolog, og en gang vart han meldt av sin egen lege til barnevernet fordi han hadde henne noen dager i uken når jeg jobbet. Dette mente hun var uforsvarlig og naboene reagerte også. Men denne saken vart henlagt. Til slutt fikk jeg nok og flyttet. Da laget han et hælvete for meg. Terroriserte meg på telefon og truet med å ødelegge mitt forhold til datteren min. Han truet også med å ta sitt eget liv. En gang gikk det så langt at jeg måtte ha telefonkontakt med mine foreldre og sykehuset mens jeg låste meg inne med datteren min på rommet hennes til min far kom og kunne passe oss i tilfelle han skulle klikke.

Etter dette så han vel selv alvoret i situasjonen, la seg inn på psykriatisk klinikk og jeg tok over foreldreansvaret. I et par mnd (eller mer) hadde jeg henne hver dag.

Nå har han henne annenhver uke. Jeg har flyttet sammen med en herlig mann som min datter liker svært godt. Vi venter barn sammen i nærmeste framtid.

Min eks-samboer har kommet seg betraktelig, og er gasnke stabil. Men likevel tør jeg ikke at han kan ha henne mer enn det han har henne nå. Jeg klarer ikke helt å slappe av i helgene liksom. Hun er nå 5 år og bør ha det stabilt. Det er ikke mye som skal til for at han tipper over pga små ting. Han holder ikke på jobber og har svært dårlig råd. Må til stadighet ha hjelp av sosialkontoret.

Men nå har det seg slik at han vil ha henne mer. Han vil ha annenhver uke, men det vil jeg nekte på!

Har jeg rett til det? Noen som hvet hvilke rettigheter jeg har i forhold til dette?

Er svært fortvilet....

Fortsetter under...

Hva står det på papirene? Hvem har daglig omsorg (hvem får barnetrygda. skatteklasse II osv). Er det deg så må han bevise at du er uegnet til å ha henne så mye som du har henne i dag for å komme noen vei.

Det skal veldig mye til for at en rett tar fra den som har daglig omsorg denne retten og gi den til den andre. En rett vil heller aldri dømme foreldre som er uenige om samværstid til delt omsorg og 50/50 tid.

Gjest Nattsvermer

Hva står det på papirene? Hvem har daglig omsorg (hvem får barnetrygda. skatteklasse II osv). Er det deg så må han bevise at du er uegnet til å ha henne så mye som du har henne i dag for å komme noen vei.

Det skal veldig mye til for at en rett tar fra den som har daglig omsorg denne retten og gi den til den andre. En rett vil heller aldri dømme foreldre som er uenige om samværstid til delt omsorg og 50/50 tid.

Det er jeg som har den daglige omsorgen, får barnebidrag, barnetrygd, skatteklasse II og overgangsstønad ved skilsmisse...

Mener å huske at vi skrev under på noen papir om delt foreldreansvar. Men det har vel med avgjørelser om skole og lignende å gjøre har det ikke? Det har vel ikke noe med omsorgen å gjøre...

Var omtåket ganske lenge etter fraflyttingen og husker ikke helt hva som ble skrevet eller avgjort...

Det er jeg som har den daglige omsorgen, får barnebidrag, barnetrygd, skatteklasse II og overgangsstønad ved skilsmisse...

Mener å huske at vi skrev under på noen papir om delt foreldreansvar. Men det har vel med avgjørelser om skole og lignende å gjøre har det ikke? Det har vel ikke noe med omsorgen å gjøre...

Var omtåket ganske lenge etter fraflyttingen og husker ikke helt hva som ble skrevet eller avgjort...

Om alle stønader er på deg, så er barnet også på deg. Da kan du ta det med knusende ro. Han får ha henne så mye du ønsker at han skal.

Men det er viktig med kontakt mellom barn og far, selv om far sliter.

Gjest Nattsvermer

Om alle stønader er på deg, så er barnet også på deg. Da kan du ta det med knusende ro. Han får ha henne så mye du ønsker at han skal.

Men det er viktig med kontakt mellom barn og far, selv om far sliter.

Det er sant det... Prøver å inkludere han i det meste av hennes liv. Han vet om alle hennes aktiviteter. Balett, venner, barnehage osv... Jeg informerer han om alle møter i barnehagen og han deltar i bursdager og lignende. Jul, påske og nyttår bytter vi på.

Mener at jeg strekker meg langt for at de skal ha et godt forhold. Det er jo ikke hans skyld at han er syk, men heller ikke hennes. Derfor skal hun ikke lide av det..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...