Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest brystbetennelse

Hvis du har bestemt deg for å slutte:

Pass på at du ikke får brystbetennelse, det kommer lett hvis du slutter (brått).

Håndmelk litt i dusjen morgen og kveld, for å få vekk evt klumper.

Det finnes medisiner man kan få hvis man vil slutte, men det er mest aktuelt hvis man har mye melk, du som ikke har særlig med melk lenger kan sikkert klare deg uten.

Ikke kast pumpen, hvis det blir betennelse, må du pumpe brystet tomt.

Gå til legen med en gang hvis det blir smerter eller feber!

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spirello

14

• mariaflyfly

9

• tly

2

• Dorthe

1

Mest aktive i denne tråden

Det var i grunnen poenget mitt også i en tråd tidligere i dag, at gutten skulle bli mett.

Det har ike noe å gjøre med å være "prektig mor" å oppfordre Spirello til å gjøre et helhjerta forsøk før hun gir deg.

Dessverre er det altfor mange som gir seg for lett - jeg sier ikke at Spirello er en av dem. Nesten alle har startvansker i større eller mindre grad når det gjelder amming. Poenget mitt er at mange trenger veiledning av fagfolk og rett og slett trening før man får det til! :)

Synes ikke jeg gir lett opp når gutten er 7 uker og tre dager..

Synes ikke jeg gir lett opp når gutten er 7 uker og tre dager..

Jeg har ikke sagt at du gir deg lett. Jeg har spurt om du med hånda på hjertet kan si at du har gjort ALT som står i din makt for å få til amminga.

Jeg tror du har gjort en god innsats. :)

Men eg står fortsatt for at jeg synes mange gir seg for fort. Derfor mine kritiske spørsmål.

Jeg har ikke sagt at du gir deg lett. Jeg har spurt om du med hånda på hjertet kan si at du har gjort ALT som står i din makt for å få til amminga.

Jeg tror du har gjort en god innsats. :)

Men eg står fortsatt for at jeg synes mange gir seg for fort. Derfor mine kritiske spørsmål.

Det var det jeg svarte på.. JEG synes ikke jeg gir lett opp. :) Sikkert sant at mange gir seg lett..

Annonse

Jeg hadde masse melk, og det var masse næring i den, men det blir ikke det samme når ungen ikke suger, så nå mister jeg melka.. Eller har nesten mista den helt. Bare noen dråper igjen. Og har som sagt prøvd å få opp produksjonen med ofte pumping, men det ga bare vonde og såre brystvorter og ikke ne dråpe mer..

Er slitsomt at alle skal fortelle hvor sunt morsmelk er, for jeg vet jo det.. Det gjør ikke saken noe bedre for meg i hvert fall. Det er ingen støtte det, heller motsatt..

jammen, hadde det slik jeg oxo...ungen var ikke flink til å ta puppen..og det blei ikke nøke av nøke til slutt. Men det er mange som har det slik, men likevel så renner melka som bare.. :) Heldig er de...

Gjest KariKruskakli

kjære deg.. han får mer enn nok mat! ;) Han har hele tiden fått masse mat, og han har lagt på seg masse.. men nå har jeg fått mye mindre melk, så han får selvfølgelig mme i stedet for mm da. Men han har fått litt mm også, fått det jeg har.. Han spiser seks ganger om dagen, og da får han 150-160 ml hver gang, enter mme eller mm. Lar da ikke ungen sulte! uff nei.. DET ville vært ille.

Neida, ville bare få deg til å skjønne at du ikke skal ha dårlig samvittighet om du må gi opp ammingen.

Tror heller ikke du lar ungen sulte;)

Gjest KariKruskakli

Det var i grunnen poenget mitt også i en tråd tidligere i dag, at gutten skulle bli mett.

Det har ike noe å gjøre med å være "prektig mor" å oppfordre Spirello til å gjøre et helhjerta forsøk før hun gir deg.

Dessverre er det altfor mange som gir seg for lett - jeg sier ikke at Spirello er en av dem. Nesten alle har startvansker i større eller mindre grad når det gjelder amming. Poenget mitt er at mange trenger veiledning av fagfolk og rett og slett trening før man får det til! :)

Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev, var at jeg var redd for at Spirello skulle få dårlig samvittighet og bli usikker av alt dette.

Derfor tok jeg litt hardt i.

Jeg vet alt om å ikke ha nok melk, og jeg husker hvor mye bedre alt ble da ungene fikk mme, og de ble mett, rolig og fornøyd;)

Bra innsats da! Men hvis jeg var deg ville jeg prøvd å håndmelke før jeg ga meg helt. Jeg brukte nesten ikke pumpa jeg, fikk ut mye mer melk, brukte mindre tid, og ble mye mindre øm og sår når jeg håndmelket. Kunne liksom klemme akkurat der det var noe:o) Så pumpa her i huset ble nesten ikke brukt..

Bare pass på at du ikke blir melkesprengt. Pump i så fall litt, men ikke tøm brystet helt.

Da vil du etter hvert produsere enda mindre- og kan slutte om du vil.

Jeg velger å ikke gi deg rådene for å øke produskjonen. jeg har lest tråden, og skjønner du har virkelig prøvd! Du har vist en kjempeinnsats! Utrolig å orke pumpe så mye så lenge!

Kjempegodt jobbet!

Du har vært kjempeflink, Spirello! :) Jeg ga opp pumpingen da gutten min var en måned, hadde bare ikke tid. Det er et utrolig slit og du får knapt gått noe sted, så du (og gutten din) blir nok lykkeligere om du kan slippe dette nå.

Ang, melkespreng, så pumpet jeg bare sjeldnere i et par dager. Etter det stoppet jeg totalt, men håndmelket litt i dusjen når puppene var ømme. Melka ble helt borte på 4-5 dager.

Og når det kommer til alle de som skal stille masse spørsmål om du har prøvd absolutt __ALT_ av remedier mot ammeproblemer på denne jord, så skal du ikke bry deg om det. Det er tydelig at du har slitt hardt for å få dette til og gjør til enhver tid det som er best for gutten din.

Selv prøvde jeg faktisk ikke alt på denne jord. Jeg tok i mot ammehjelp på sykehuset og de gjorde problemene mye verre. De stappet brystet mitt inn i den lille babyens munn mens han skrek for harde livet og holdt hodet hans så han ikke kom seg vekk. Om han sluttet å suge for et øyeblikk (de få gangene han faktisk sugde), så begynte de å gni på kjevene hans. Det hjalp absolutt ikke. Etter den behandlingen hylte han hver gang jeg tok brystet mitt nær han.

I tillegg var jeg av personlige grunner utrolig ukomfortabel med at noen tok på brystene mine, men lot de holde på. Etter at de hadde forlatt rommet, så gikk jeg på do og kastet opp. Behandlingen de ga meg gjorde at jeg ble kvalm hver eneste gang jeg skulle forsøke å amme i ettertid. Selv pumpingen gjorde meg uvel, så jeg er faktisk svært fornøyd med at jeg holdt ut det i en hel måned.

Så jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke prøvde absolutt alt på denne jord før jeg bestemte meg for å pumpe, men jeg har ingen dårlig samvittighet for det.

Siden du faktisk har gjort det aller meste for å amme sønnen din, så må i hvert fall ikke føle deg som noen dårlig mor :) At noen mødre tror det er deres oppgave å sørge for at alle barn i hele Norge får morsmelk, må du bare overse. De har bare ikke noe bedre å gjøre :)

Annonse

hei, jeg hørte en gang et tips om å klistre bitte små gummirør ved puppen ned til brystvorten. Ungen begynner å suge på puppen (+rørene). Det kommer melk ut rørene, og ungen fortsetter å suge. Tilslutt kommer det også melk fra puppen. Jeg har aldri prøvd dette før, og jeg har aldri sett hvor de selger sånt, og det hørtes forferdelig besværlig ut, men det er sikkert forsøket verdt hvis det har noe effekt.

Innretningen du beskriver heter hjelpebryst, og kan kjøpes/bestilles på apoteket. Består av en flaske som henges rundt mors hals, og en sonde som løper ut fra flaska og tapes til brystet slik at tuppen går i flukt med brystvorta. Hvis problemet er at han ikke har ro til å vente på at melka kommer, men ellers får godt tak, kan hjelpebryst være en ide. Fordelen er, som du sier, at han stimulerer brystets produksjon samtidig som han får tilleggsmelk. Men hvis problemet i utgangspunktet er at han ikke greier å få skikkelig tak på brystet, vil ikke hjelpebrystet være til noen nytte.

Når du har bestemt deg for å avvenne, er det i hovedsak nok å pumpe det du må for å unngå melkespreng. Jeg ville fulgt nøye med på puppen med stikking, evt pumpet den litt for å sikret meg. Eller gjør som andre her har sagt, masser og håndmelk i dusjen. Med så lav produksjon som du beskriver, vil det nok uansett ikke ta mange dagene før produksjonen har stoppet helt opp. Et knep kan også være å "binde opp" brystene stramt inntil brystkassa. Dette gir brystene følelsen av å være fulle, og vil også være med på å senke produksjonen raskere.

Ang. de som sier du må ha prøvd alt, så vet jeg at kombinasjonen store eller flate brystvorter og små eller sugesvake barn kan være svært vanskelig. Og hvis han nå har fått flaske i lengre tid, er han nok heller ikke interessert i å prøve seg på puppen lengre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...