Gå til innhold

Nyansatt - sykdom/sykt barn

Anbefalte innlegg

Gjest Per, aldri syk
Skrevet

Jeg har akkurat skiftet jobb og er usikker på hvor lenge man må ha vært i den nye jobben før man, misforstå meg rett, "kan bli syk"? Mener å ha hørt at man må ha vært ansatt i 2 uker, mens en bekjent mente at det er 2 måneder før man kan benytte seg av en tredagers uten å tape økonomisk på det.

Ungene har dessverre blitt syke to ganger i løpet av av mine første tre uker og samboeren har allerede "brukt opp" 7 av sykdomsdagene til barna. Er det noen regler rundt dette som sier at jeg ikke "kan" være hjemme hos sykt barn uten at jeg taper økonomisk på det?

Fortsetter under...

Skrevet

4 uker.

Dersom de blir syke før du har jobbet der 4 uker kan trygden såvidt jeg har skjønt det yte omsorgspengene i stedet for arbeidsgiveren, DERSOM du har vært "i arbeid eller likestilt situasjon" de siste 4 ukene. Men dersom trygden skal yte omsorgspengene kreves det legeerklæring fra første dag.

http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase8/l19970228-19/l19970228-19~biv/l19970228-19~k9?f=templates&fn=document-frame.htm&2.0#L19970228-19~%A79-2

Skrevet

Det er mulig at sykt-barn-dager er unntatt fra 2 mndsregelen. Det er vel 2 uker for sykemelding og 2 mnd (er det så lenge?) for egenmelding.

Skrevet

Du må ha vært ansatt i fire uker før du kan benytte sykemelding, og to måneder før du kan benytte egenmelding.

Sykt barn er å anse som egenmelding.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...