Gå til innhold

Må barna spise skorper?

Anbefalte innlegg

Jeg synes vel det er litt dårlige manerer å ikke spise hele brødskiven før man begynner på en ny.

Har vel lav tåleranse for fisling med mat. Jo eldre matfisleren er, jo midre kledelig blir det.

For meg er det unngå å kaste mat ikke bare snakk om økonomi, men om å ta vare på resurser og verdsette det man har.

mvh

Takk! Der fikk du visst satt ord på det jeg vagt prøvde å finne ut av i går kveld. ;)

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

9

• PieLill

6

• mariaflyfly

3

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest katten kathinka

Må barna i det hele tatt spise skorper?

Skorpene her i huset går ofte til fuglemat, jeg ser ikke helt problemet.

Men selvfølgelig, det kommer vel an på hva barnet spiser, det er jo aldri snakk om å smøre noen ny brødskive til vesla, er jo et mirakel om hun spiser den første. Ser dog ikke for meg at ungen spiser så mye at det blir et økonomisk problem ut av at skorpene ikke spises.

Synes det er dårlig folkeskikk og ikke spise opp skorpene.

Men jeg liker heller ikke skorper, så hjemme hender det at jeg lurer de unna.

Men når du spiser borte da, legger du igjen skorpene på tallerkenen?

Min toårig har spist skorper lenge, nesten så lenge han har spist brød. Han vil ofte gjerne slippe, men får ikke ny skive før også skorpen er spist. Om den er spesielt hard eller seig hender det jeg skjærer den i biter.

Samme regler gjalt for storebroren.

Annonse

Ungene har spist skorper fra de begynte å spise brød, det har aldri vært et alternativ å ikke spise dem.

Nå baker jeg brød sjøl så skorpene er aldri seige eller harde, da, så det er kanskje derfor. Uansett, skorpene er en del av brødskiva og spises før man får ny.

Tja, det kan det jo hende det er, sett i forhold til almen folkeskikk.

Jeg spiser ikke skorper dersom det er for lite pålegg på brødskiva. Bare skorper uten pålegg - usj.

Gjør du ikke?

Mulig jeg er gammeldags, men jeg ville reagert om voksne folk ikke spiste skorpen på brødskiva. I hvertfall om de forsynte seg med en ny skive før skorpen var spist. pålegg eller ikke.

Vesla mi gjorde det noen ganger. Andre ganger ikke. Og det varte lenge etter ho var 2 år.

Ho hadde store mandler og tygde i evigheter. Jeg synes derfor det var bedre å spise mer brød enn å bruke masse tid på å tygge skorpe.

I det tilfellet er jeg helt enig i dine prioriteringer.

mvh

Annonse

Gjør du ikke?

Mulig jeg er gammeldags, men jeg ville reagert om voksne folk ikke spiste skorpen på brødskiva. I hvertfall om de forsynte seg med en ny skive før skorpen var spist. pålegg eller ikke.

Nje, det er som regel bare den bittelille sluttkanten, ikke hele skorpa. Men jeg vet jo at det er normal folkeskikk å spise opp det man har forsynt seg med, så dersom jeg spiser borte så er jeg faktisk snill og spiser opp alt.

Gjør du ikke?

Hm, forresten spiser jeg jo alltid skorpa når jeg har forsynt meg selv, for jeg har på nok pålegg.

Synes det er dårlig folkeskikk og ikke spise opp skorpene.

Men jeg liker heller ikke skorper, så hjemme hender det at jeg lurer de unna.

Men når du spiser borte da, legger du igjen skorpene på tallerkenen?

Hm, husket jeg ikke å poengtere at det kun er dersom det ikke er nok pålegg på? Og forsyner jeg meg selv er det jo som regel nok pålegg (men ikke alltid).

Borte spiser jeg selvfølgelig opp skorpene.

Jeg synes vel det er litt dårlige manerer å ikke spise hele brødskiven før man begynner på en ny.

Har vel lav tåleranse for fisling med mat. Jo eldre matfisleren er, jo midre kledelig blir det.

For meg er det unngå å kaste mat ikke bare snakk om økonomi, men om å ta vare på resurser og verdsette det man har.

mvh

Spiser selvfølgelig alltid opp skorpene mine dersom jeg ikke er hjemme.

Men jeg snakker ikke om å systematisk fjerne hele skorpen rundt hele brødskiva hver gang jeg spiser brød! Jeg snakker om at dersom det blir for lite pålegg til å dekke skorpa, og jeg er hjemme hos meg selv, så dropper jeg kanskje å spise den siste biten av brødskiva (som regel skorpa i enden), på størrelse med en halv lillefinger eller noe.

Dersom noen henger seg opp i at jeg gjør dette hjemme i disse tilfelle, så værsågod.

Det er ikke bra å sløse med ressurser, men det er heller ingen vits å stappe i seg noe man ikke har lyst på (med mindre det er en eller annen sunnhetsgrunn til det, og brødskorper er jo overhodet ikke sunt).

Må barna i det hele tatt spise skorper?

Skorpene her i huset går ofte til fuglemat, jeg ser ikke helt problemet.

Men selvfølgelig, det kommer vel an på hva barnet spiser, det er jo aldri snakk om å smøre noen ny brødskive til vesla, er jo et mirakel om hun spiser den første. Ser dog ikke for meg at ungen spiser så mye at det blir et økonomisk problem ut av at skorpene ikke spises.

Hvorfor skal de _ikke_ gjøre det? Hvorfor kaste maten?

Spiser selvfølgelig alltid opp skorpene mine dersom jeg ikke er hjemme.

Men jeg snakker ikke om å systematisk fjerne hele skorpen rundt hele brødskiva hver gang jeg spiser brød! Jeg snakker om at dersom det blir for lite pålegg til å dekke skorpa, og jeg er hjemme hos meg selv, så dropper jeg kanskje å spise den siste biten av brødskiva (som regel skorpa i enden), på størrelse med en halv lillefinger eller noe.

Dersom noen henger seg opp i at jeg gjør dette hjemme i disse tilfelle, så værsågod.

Det er ikke bra å sløse med ressurser, men det er heller ingen vits å stappe i seg noe man ikke har lyst på (med mindre det er en eller annen sunnhetsgrunn til det, og brødskorper er jo overhodet ikke sunt).

Om jeg har en liten tørr brødbit igjen tar jeg på mer pålegg. ;-)

Jeg ville vel ikke kommet på å kaste 1/2 kubikkcm brødskive. Hadde vel gått automatisk inn i munnen. Noe annet er for meg ulogisk. Men jeg er oppdratt til å spise opp og ikke kaste mat.

Hva du gjør hjemme i ditt eget hus blir ikke min sak. Det orker jeg helt ærlig ikke bry meg om. Jeg beskrev de holdninger som preger mine valg, handlinger og oppdragelse i forhold til dette.

Det er stor forskjell på barn og hva de liker og ikke liker og hva man kan kreve. Men matfisling er noe barn i stor grad lærer hjemme. Noen vokser aldri fra uvanen. De blir vel ikke blant de mennesker jeg helst inviterer på middag.

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...