Gå til innhold

Hva er viktigst, barna eller jobben?

Anbefalte innlegg

ja hvis de har 5-6 dresser eller regnsett til utlån så går det nok bra,selv om jeg synes vi gjør foreldrene en bjørnetjeneste og gjør dem enda slappere.

På vår sfo så har vi desverre ikke så mye låneklær og barna må ut i det de har med,heldigvis er ikke det vår skyld at deres barn er gjennomvåt og fryser.

Noen ganger synes vi synd på barna og lar dem være inne,men det går fort utover alle de andre barna da å sånn vil vi helst ikke ha det.

Litt av en ansvarsfraskrivelse!

Selvfølgelig har dere ansvar for barna tiden de er i SFO - uansett.

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitni

10

• PieLill

7

• Speak

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

"Man må jo se på hva som er viktigst for en selv og sine akkurat nå, så tar man jo et valg i forhold til det. Og så lenge det kjennes rett ut, er det nok det."

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Beste hilsen fra

Ikke helt enig. Valget en tar for tiden akkurat nå får gjerne virkning utover tiden akkurat nå.

Mange kunne nok tenke seg å være hjemme eller jobbe begrenset en tid, men har en type jobb der det er vanskelig. I hvertfall vil man da kunne gå glipp av muligheter, og får altså langsiktige virkninger (blir selvfølgelig en avveining).

Helt enig! Det virker som enkelte tror at folk som har en jobb de trives i, og har barna i barnehagen, ikke er like glade i barna sine... Samfunnet trenger at vi får barn, og samfunnet trenger at vi jobber. Barna trenger mat, klær og tak over hodet, det er ikke nok med omsorg og kjærlighet alene...

Og enda så viktige barna er for oss, trenger vi mer i vårt liv.

" ikke det vår skyld at deres barn er gjennomvåt og fryser."

Dere har faktisk ansvar og omsorg for barna mens de er hos dere.

Om foreldre "svikter" barna, skal dere gjøre det samme da?

Tenk på ungene da for Helv...!

Greit at de går ut i det de har, men må de være det til de er gjennomvåte og iskalde?

Jeg satte det på spissen for å få opp øynene på enkelte foreldre.

Men hva synes du vi bør gjøre da for å åpne øynene til foreldrene?

Ikke helt enig. Valget en tar for tiden akkurat nå får gjerne virkning utover tiden akkurat nå.

Mange kunne nok tenke seg å være hjemme eller jobbe begrenset en tid, men har en type jobb der det er vanskelig. I hvertfall vil man da kunne gå glipp av muligheter, og får altså langsiktige virkninger (blir selvfølgelig en avveining).

Men man vet vel som regel ca hva man taper/vinner før man tar valget. Og kanskje taper man i jobbsammenheng, men vinner på andre områder -eller omvendt?

Litt av en ansvarsfraskrivelse!

Selvfølgelig har dere ansvar for barna tiden de er i SFO - uansett.

ja så du mener at det er bare å sende barna på barnehagen og sfo uten klær og kanskje også syke. for vi passer dem uansett!

Hørt sånt!!

Ja vi skal tåle mye vi som jobber med barna til foreldre som gir blanke av og til.

Annonse

Jeg satte det på spissen for å få opp øynene på enkelte foreldre.

Men hva synes du vi bør gjøre da for å åpne øynene til foreldrene?

Har dere hatt en "alvorsprat" under 4øyne med den forelderen det gjelder? Lagt fram problebet på en ordentlig måte?

Og fortsatt uten resultat?

Har dere hatt en "alvorsprat" under 4øyne med den forelderen det gjelder? Lagt fram problebet på en ordentlig måte?

Akkurat det vet jeg erlig talt ikke,styrer som ordner med det.

Men her er det ikke snakk om ett enkelt barn.

ja så du mener at det er bare å sende barna på barnehagen og sfo uten klær og kanskje også syke. for vi passer dem uansett!

Hørt sånt!!

Ja vi skal tåle mye vi som jobber med barna til foreldre som gir blanke av og til.

Hvilke foreldre er det som gir blanke?

Jeg gjør i hvertfall ikke det, selv om jeg regner med at de ansatte i barnehage eller SFO tar ansvar og best mulig vare på barna i tiden de er der.

Akkurat det vet jeg erlig talt ikke,styrer som ordner med det.

Men her er det ikke snakk om ett enkelt barn.

Uansett om det gjelder alle, er det vel mest virkningsfullt å ta problemet på to-mannshånd med foreldrene?

Spør styrer om dette før du baksnakker foreldrene. Kan jo være at alle foreldrene tenker "dette gjelder ikke meg" når og hvis de ser lappen på døra..

"Ikke helt enig. Valget en tar for tiden akkurat nå får gjerne virkning utover tiden akkurat nå."

Det stemmer jo selvfølgelig. Man kan feks aldri få tilbake årene da barna var små og man ikke var hjemme. Og man kan selvfølgelig også gå glipp av muligheter i arbeidslivet, om man velger å være hjemme.

Mitt poeng var det nitni skrev - at man må ta valg ut fra hva man føler er rett - og da må man selvfølgelelig se mange ting i sammenheng. Og da må man kanskje i en periode velge "bort" i større eller mindre grad det ene eller det andre.

For å ta meg selv som eksempel. Jeg har valgt å jobbe 100% mens Bella var liten. Det er ikke fordi jeg ikke kunne ha lyst til å være hjemme med henne mer enn jeg er, men fordi jeg ser at hun er et "barnehagebarn", som har det utmerket i barnehagen, og sånn sett ikke har behov for å ha mamma hjemme. Sammen med det at vi har hatt behov for to fulle inntekter, så var det lett å velge og jobbe 100%, selv om jeg strengt tatt kunne tenkt med å jobbe 80%, om jeg hadde fritt valg.

Nå venter vi nr to. Og jeg har ingen garanti for at vi får et "barnehagebarn" til. Vi har også så god økonomi nå at jeg kommer til å gå ned til i alle fall 80% stilling etter endt permisjon. Og om situasjonen krever det, er jeg innstilt på å gå hjemme 100% - selv om jeg strengt tatt kunne tenke meg å jobbe minst 50%, om jeg kunne velge helt fritt.

Da tar jeg valg ut fra slik som situasjonen er her og nå - både økonomisk og på andre måter - og velger det som magefølelsen min sier er rett. Selv om det får konsekvenser på en eller annen måte. De siste 5 årene har jeg jobbe 20% mer enn jeg egentlig kunne tenke meg - fordi det _totalt_ sett har vært rett. Når neste permisjon er over er jeg innstilt på å ta ulønnet permisjon - om det skulle vise seg å være det som er mest rett da.

Jeg er ikke unenig med deg i at de valgene vi tar får konsekvenser, og at det kanskje ikke blir slik vi hadde tenkt oss om alle forhold var helt ideelle. Men det er jo slik livet er :-)

Beste hilsen fra

Hvilke foreldre er det som gir blanke?

Jeg gjør i hvertfall ikke det, selv om jeg regner med at de ansatte i barnehage eller SFO tar ansvar og best mulig vare på barna i tiden de er der.

Vi prøver så godt vi kan å ikke la foreldres glemmsomhet/dummhet gå ut over barna,men det kan være vanskelig til tider når vi absolutt ikke finner noe klær til dem.

Annonse

Uansett om det gjelder alle, er det vel mest virkningsfullt å ta problemet på to-mannshånd med foreldrene?

Spør styrer om dette før du baksnakker foreldrene. Kan jo være at alle foreldrene tenker "dette gjelder ikke meg" når og hvis de ser lappen på døra..

Det er jo å baksnakke dem som skulle vært gjort for å få rævva deres i gir.

Men vi har jo en viss respekt for foreldrene da.

Gjest jordrotta

Jeg har skolebarn som har utedag fast en dag i uka. Det finnes alltid unger som kommer uten regntøy og støvler denne dagen selvom det regnet når de kom på skolen. Disse barna er våte hele dagen. Og det hele tilspisser seg hvis det i tillegg er kaldt osv. Da kommer gjerne ungene uten varme bukser og jakker for utebruk.

Jeg som forelder ser hvilkne barn dette gjelder og det er ofte de samme barna gang på gang. Og disse foreldrene er helt vanlige oppegående? mennesker.

Problemet blir tatt opp i foreldremøtene og huskelapper i skolesekken.

Men tror du det hjelper? Nei dessverre!!

Stakkars barn sier jeg.

Jeg har skolebarn som har utedag fast en dag i uka. Det finnes alltid unger som kommer uten regntøy og støvler denne dagen selvom det regnet når de kom på skolen. Disse barna er våte hele dagen. Og det hele tilspisser seg hvis det i tillegg er kaldt osv. Da kommer gjerne ungene uten varme bukser og jakker for utebruk.

Jeg som forelder ser hvilkne barn dette gjelder og det er ofte de samme barna gang på gang. Og disse foreldrene er helt vanlige oppegående? mennesker.

Stakkars barn sier jeg.

Ofte er det vel "under 4 øyne" som hjelper. Synd, men sant.

Noen av barna ordner seg sikkert selv før de drar på skola, og da er ingen der å sjekker at de kler seg fornuftig..

Jeg synes også synd i de barna, jeg reagerer likevel på måten midia m.fl. takler disse problemene.

Stakkars barn sier jeg.

Akkurat som jeg skulle sagt det selv.

Utedag hos skolebarna her også å da skal de være kledd etter været og for tur når de kommer om morgenen, det er barn som ikke er kledd for tur da også,men de må bli med på tur for det er foreldrene som har bestemt at barnet ikke skal ha mer klær da.

Oi, alle tre i samme bedrift, ser for meg skikkelig trekantdrama. Om da ikke bedriftens navn begynner på "Tel" og slutter på "nor". ;)

*Hehe* Nei, bedriften er nok adskillig mindre enn som så, men jeg jobber ikke i samme bygg som dem da. Heldigvis. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...