Gepshy Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Den siste tiden har jeg begynnt å få dårligere virkning av sovemedisiner Imovane. Finnes det alternativer. Ikke Tolvon eller Vallergan - de funker ikke. Jeg MÅ ha sovepiller for å klare å sovne. Uten kan jeg bli uten søvn i dagvis og bli helt fullstendig utslitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199280-nedsatt-virkning-av-imovane/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Det finnes, men da blir det ikke innsovingstabletter lenger. Da beveger vi oss mot "sovetabletter", eks. apodorm. Jeg opplevde det samme som deg, nemlig at stilnoct, og senere imovane sluttet å virke. Egentlig temmelig raskt også. Da er det bare et valg i forhold til disse medisinene, ta et opphold. Man kan ikke doble doser, da er man temmelig raskt ute i et misbruk. Nå har legen min skrevet ut apodorm til meg, men jeg tar de ytterst sjelden. Uker mellom hver gang. Jeg sparer de til netter da jeg må sove, fordi noe for ekselmpel skal skje dagen etter. Jeg har nemlig en sterk mistanke om at det ikke ville gått mange ukene før jeg ikke hadde virkning av dem heller. Jeg sover ikke spesielt godt med apodorm, og har mange oppvåkninger i løpet av natten. Regelmessighet, stå tidlig opp uansett, ikke sove middag(og hvis en må, toppem 15- 20 min.), spise regelmessig, mosjon, avslapningsøvelser, meditering. Har ingen bedre råd dessverre. Har også vallergan liggende som jeg tar i blant, men blir alltid segen dagen etter, nesten uansett hvor tidlig jeg tar den. Og tolvon og zyprexa var ikke noe gunstig for meg. På et tidspunkt må en kanske midlertidig akseptere at det er slik som det er, nemlig at en sliter med søvnproblemer, og legge inn i livsplanen dette. Enten ved en liten redusert stilling i en periode gjennom sykemelding, eller på annet vis legge opp livet deretter. En må akseptere tretthet, at konsentrasjonen ikke er på topp, og selvfølgelig jobbe med ting som kanskje fører til søvnløsheten, for eksempel i terapi. Går en på medisiner, kan de byttes ut med noe annet, eller en kan eksperimentere med når en tar dem på døgnet. En søvnutredning kan vel også være på sin plass i enkelte tilfeller. Men i mitt tilfelle vet jeg at det er konfliktstoff, angst og lignende som er synderen. Det finnes naturmedisiner, men jeg har personlig ikke fått helt troen på å prøve det. Men det kan jo være et forsøk hvis du ike går på AD. Det skal ikke uten videre kobles. Du får ha lykke til. Jeg sov ikke mange timene i natt, og sliter med konsentrasjonen når jeg skal prøve å lese tungt fagstoff. Derav denne titten inn på forum:o) Ting kan jo heldigvis forandre seg. om noen år kanskje vi snorker i vei før elleve.Jeg får gå opp igjen til den franske psykoanalysen. Vennlig hilsen bugge 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199280-nedsatt-virkning-av-imovane/#findComment-1408505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snorkfruen Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Det finnes, men da blir det ikke innsovingstabletter lenger. Da beveger vi oss mot "sovetabletter", eks. apodorm. Jeg opplevde det samme som deg, nemlig at stilnoct, og senere imovane sluttet å virke. Egentlig temmelig raskt også. Da er det bare et valg i forhold til disse medisinene, ta et opphold. Man kan ikke doble doser, da er man temmelig raskt ute i et misbruk. Nå har legen min skrevet ut apodorm til meg, men jeg tar de ytterst sjelden. Uker mellom hver gang. Jeg sparer de til netter da jeg må sove, fordi noe for ekselmpel skal skje dagen etter. Jeg har nemlig en sterk mistanke om at det ikke ville gått mange ukene før jeg ikke hadde virkning av dem heller. Jeg sover ikke spesielt godt med apodorm, og har mange oppvåkninger i løpet av natten. Regelmessighet, stå tidlig opp uansett, ikke sove middag(og hvis en må, toppem 15- 20 min.), spise regelmessig, mosjon, avslapningsøvelser, meditering. Har ingen bedre råd dessverre. Har også vallergan liggende som jeg tar i blant, men blir alltid segen dagen etter, nesten uansett hvor tidlig jeg tar den. Og tolvon og zyprexa var ikke noe gunstig for meg. På et tidspunkt må en kanske midlertidig akseptere at det er slik som det er, nemlig at en sliter med søvnproblemer, og legge inn i livsplanen dette. Enten ved en liten redusert stilling i en periode gjennom sykemelding, eller på annet vis legge opp livet deretter. En må akseptere tretthet, at konsentrasjonen ikke er på topp, og selvfølgelig jobbe med ting som kanskje fører til søvnløsheten, for eksempel i terapi. Går en på medisiner, kan de byttes ut med noe annet, eller en kan eksperimentere med når en tar dem på døgnet. En søvnutredning kan vel også være på sin plass i enkelte tilfeller. Men i mitt tilfelle vet jeg at det er konfliktstoff, angst og lignende som er synderen. Det finnes naturmedisiner, men jeg har personlig ikke fått helt troen på å prøve det. Men det kan jo være et forsøk hvis du ike går på AD. Det skal ikke uten videre kobles. Du får ha lykke til. Jeg sov ikke mange timene i natt, og sliter med konsentrasjonen når jeg skal prøve å lese tungt fagstoff. Derav denne titten inn på forum:o) Ting kan jo heldigvis forandre seg. om noen år kanskje vi snorker i vei før elleve.Jeg får gå opp igjen til den franske psykoanalysen. Vennlig hilsen bugge Snorker i vei før elleve...høres deilig ut. Jeg snorker faktisk veldig mye den lille tiden jeg sover jeg. Sover jeg så hardt når jeg først sover da mon tro. Har nemlig søvnproblemer, ikke med å sovne akkurat, men med tidlig oppvåking, gjerne i 3-tiden. Etter det ligger jeg der og glaner eller dupper av og "snorker". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199280-nedsatt-virkning-av-imovane/#findComment-1408675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snorkfruen Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Det finnes, men da blir det ikke innsovingstabletter lenger. Da beveger vi oss mot "sovetabletter", eks. apodorm. Jeg opplevde det samme som deg, nemlig at stilnoct, og senere imovane sluttet å virke. Egentlig temmelig raskt også. Da er det bare et valg i forhold til disse medisinene, ta et opphold. Man kan ikke doble doser, da er man temmelig raskt ute i et misbruk. Nå har legen min skrevet ut apodorm til meg, men jeg tar de ytterst sjelden. Uker mellom hver gang. Jeg sparer de til netter da jeg må sove, fordi noe for ekselmpel skal skje dagen etter. Jeg har nemlig en sterk mistanke om at det ikke ville gått mange ukene før jeg ikke hadde virkning av dem heller. Jeg sover ikke spesielt godt med apodorm, og har mange oppvåkninger i løpet av natten. Regelmessighet, stå tidlig opp uansett, ikke sove middag(og hvis en må, toppem 15- 20 min.), spise regelmessig, mosjon, avslapningsøvelser, meditering. Har ingen bedre råd dessverre. Har også vallergan liggende som jeg tar i blant, men blir alltid segen dagen etter, nesten uansett hvor tidlig jeg tar den. Og tolvon og zyprexa var ikke noe gunstig for meg. På et tidspunkt må en kanske midlertidig akseptere at det er slik som det er, nemlig at en sliter med søvnproblemer, og legge inn i livsplanen dette. Enten ved en liten redusert stilling i en periode gjennom sykemelding, eller på annet vis legge opp livet deretter. En må akseptere tretthet, at konsentrasjonen ikke er på topp, og selvfølgelig jobbe med ting som kanskje fører til søvnløsheten, for eksempel i terapi. Går en på medisiner, kan de byttes ut med noe annet, eller en kan eksperimentere med når en tar dem på døgnet. En søvnutredning kan vel også være på sin plass i enkelte tilfeller. Men i mitt tilfelle vet jeg at det er konfliktstoff, angst og lignende som er synderen. Det finnes naturmedisiner, men jeg har personlig ikke fått helt troen på å prøve det. Men det kan jo være et forsøk hvis du ike går på AD. Det skal ikke uten videre kobles. Du får ha lykke til. Jeg sov ikke mange timene i natt, og sliter med konsentrasjonen når jeg skal prøve å lese tungt fagstoff. Derav denne titten inn på forum:o) Ting kan jo heldigvis forandre seg. om noen år kanskje vi snorker i vei før elleve.Jeg får gå opp igjen til den franske psykoanalysen. Vennlig hilsen bugge Snorker i vei før elleve...høres deilig ut. Jeg snorker faktisk veldig mye den lille tiden jeg sover jeg. Sover jeg så hardt når jeg først sover da mon tro. Har nemlig søvnproblemer, ikke med å sovne akkurat, men med tidlig oppvåking, gjerne i 3-tiden. Etter det ligger jeg der og glaner eller dupper av og "snorker". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199280-nedsatt-virkning-av-imovane/#findComment-1408676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snorkfruen Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Det finnes, men da blir det ikke innsovingstabletter lenger. Da beveger vi oss mot "sovetabletter", eks. apodorm. Jeg opplevde det samme som deg, nemlig at stilnoct, og senere imovane sluttet å virke. Egentlig temmelig raskt også. Da er det bare et valg i forhold til disse medisinene, ta et opphold. Man kan ikke doble doser, da er man temmelig raskt ute i et misbruk. Nå har legen min skrevet ut apodorm til meg, men jeg tar de ytterst sjelden. Uker mellom hver gang. Jeg sparer de til netter da jeg må sove, fordi noe for ekselmpel skal skje dagen etter. Jeg har nemlig en sterk mistanke om at det ikke ville gått mange ukene før jeg ikke hadde virkning av dem heller. Jeg sover ikke spesielt godt med apodorm, og har mange oppvåkninger i løpet av natten. Regelmessighet, stå tidlig opp uansett, ikke sove middag(og hvis en må, toppem 15- 20 min.), spise regelmessig, mosjon, avslapningsøvelser, meditering. Har ingen bedre råd dessverre. Har også vallergan liggende som jeg tar i blant, men blir alltid segen dagen etter, nesten uansett hvor tidlig jeg tar den. Og tolvon og zyprexa var ikke noe gunstig for meg. På et tidspunkt må en kanske midlertidig akseptere at det er slik som det er, nemlig at en sliter med søvnproblemer, og legge inn i livsplanen dette. Enten ved en liten redusert stilling i en periode gjennom sykemelding, eller på annet vis legge opp livet deretter. En må akseptere tretthet, at konsentrasjonen ikke er på topp, og selvfølgelig jobbe med ting som kanskje fører til søvnløsheten, for eksempel i terapi. Går en på medisiner, kan de byttes ut med noe annet, eller en kan eksperimentere med når en tar dem på døgnet. En søvnutredning kan vel også være på sin plass i enkelte tilfeller. Men i mitt tilfelle vet jeg at det er konfliktstoff, angst og lignende som er synderen. Det finnes naturmedisiner, men jeg har personlig ikke fått helt troen på å prøve det. Men det kan jo være et forsøk hvis du ike går på AD. Det skal ikke uten videre kobles. Du får ha lykke til. Jeg sov ikke mange timene i natt, og sliter med konsentrasjonen når jeg skal prøve å lese tungt fagstoff. Derav denne titten inn på forum:o) Ting kan jo heldigvis forandre seg. om noen år kanskje vi snorker i vei før elleve.Jeg får gå opp igjen til den franske psykoanalysen. Vennlig hilsen bugge Snorker i vei før elleve...høres deilig ut. Jeg snorker faktisk veldig mye den lille tiden jeg sover jeg. Sover jeg så hardt når jeg først sover da mon tro. Har nemlig søvnproblemer, ikke med å sovne akkurat, men med tidlig oppvåking, gjerne i 3-tiden. Etter det ligger jeg der og glaner eller dupper av og "snorker". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199280-nedsatt-virkning-av-imovane/#findComment-1408678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gepshy Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Det finnes, men da blir det ikke innsovingstabletter lenger. Da beveger vi oss mot "sovetabletter", eks. apodorm. Jeg opplevde det samme som deg, nemlig at stilnoct, og senere imovane sluttet å virke. Egentlig temmelig raskt også. Da er det bare et valg i forhold til disse medisinene, ta et opphold. Man kan ikke doble doser, da er man temmelig raskt ute i et misbruk. Nå har legen min skrevet ut apodorm til meg, men jeg tar de ytterst sjelden. Uker mellom hver gang. Jeg sparer de til netter da jeg må sove, fordi noe for ekselmpel skal skje dagen etter. Jeg har nemlig en sterk mistanke om at det ikke ville gått mange ukene før jeg ikke hadde virkning av dem heller. Jeg sover ikke spesielt godt med apodorm, og har mange oppvåkninger i løpet av natten. Regelmessighet, stå tidlig opp uansett, ikke sove middag(og hvis en må, toppem 15- 20 min.), spise regelmessig, mosjon, avslapningsøvelser, meditering. Har ingen bedre råd dessverre. Har også vallergan liggende som jeg tar i blant, men blir alltid segen dagen etter, nesten uansett hvor tidlig jeg tar den. Og tolvon og zyprexa var ikke noe gunstig for meg. På et tidspunkt må en kanske midlertidig akseptere at det er slik som det er, nemlig at en sliter med søvnproblemer, og legge inn i livsplanen dette. Enten ved en liten redusert stilling i en periode gjennom sykemelding, eller på annet vis legge opp livet deretter. En må akseptere tretthet, at konsentrasjonen ikke er på topp, og selvfølgelig jobbe med ting som kanskje fører til søvnløsheten, for eksempel i terapi. Går en på medisiner, kan de byttes ut med noe annet, eller en kan eksperimentere med når en tar dem på døgnet. En søvnutredning kan vel også være på sin plass i enkelte tilfeller. Men i mitt tilfelle vet jeg at det er konfliktstoff, angst og lignende som er synderen. Det finnes naturmedisiner, men jeg har personlig ikke fått helt troen på å prøve det. Men det kan jo være et forsøk hvis du ike går på AD. Det skal ikke uten videre kobles. Du får ha lykke til. Jeg sov ikke mange timene i natt, og sliter med konsentrasjonen når jeg skal prøve å lese tungt fagstoff. Derav denne titten inn på forum:o) Ting kan jo heldigvis forandre seg. om noen år kanskje vi snorker i vei før elleve.Jeg får gå opp igjen til den franske psykoanalysen. Vennlig hilsen bugge Bra svar, Prøver å legge inn pauser i bruken av Imovane inniblandt, og det gjør at medisinen virker bedre i ett par dager. Jeg har brukt Imovane regelmessig i 2 år så det er kansike ikke så rart kroppen har blitt "immun" mot dem. Tror jeg skal snakke med legen om Vallergan eller Apodorm - tror bytte vil hjelpe. Kroppen har kanskje ikke laget toleranse for andre medisiner enn Imovane. Meditasjon og å stå opp tidlig var ett fint tips. Er desverre ikke flink til å stå opp tidlig.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199280-nedsatt-virkning-av-imovane/#findComment-1409256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Bra svar, Prøver å legge inn pauser i bruken av Imovane inniblandt, og det gjør at medisinen virker bedre i ett par dager. Jeg har brukt Imovane regelmessig i 2 år så det er kansike ikke så rart kroppen har blitt "immun" mot dem. Tror jeg skal snakke med legen om Vallergan eller Apodorm - tror bytte vil hjelpe. Kroppen har kanskje ikke laget toleranse for andre medisiner enn Imovane. Meditasjon og å stå opp tidlig var ett fint tips. Er desverre ikke flink til å stå opp tidlig.. Hei! Angående det å stå opp tidlig, har jeg den siste tiden på grunn av migrene vært ekstra tvunget til å prøve det, og det er helt klart at sånn generelt har det gjort at jeg sovner tidligere. Til tross for årsakene til at jeg har problemer med søvn. Slett ikke hver natt, men statistisk. Vallergan er greit å ha som et alternativ. Det er jo dager, kanskje helger hvor en føler en trenger søvn, mens det ikke gjør noe at en er litt trøtt dagen etter. Men jeg tar vallerganen tidlig på kveld, og må tvinge meg litt opp om morgenen dagen etter, slik at det ikke går ut over neste natts søvn. To år synes jeg var ganske lenge. Tror min virkning forsvant etter et par tre mnd. Men det er individuelt, og kan ha sammenheng kanskje med andre medisiner en går på. Apodorm er som saft et sovemiddel, og jeg tror de fleste lefer har en naturlig høy terskel for å skrive det ofte ut. Det klusser mer med søvnmønsteret, og er mer avhengighetsskapende enn imovane. Derfor er det så godt å ha det liggende, passe på ikke å bli avhengig, for da er det ingen ting igjen å prøve. Og det er netter hvor det er viktig å sove. (Eller man er på besøk hos noen en hel søvnløs helg..) Du får snakke med legen din:o) Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199280-nedsatt-virkning-av-imovane/#findComment-1409346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Snorker i vei før elleve...høres deilig ut. Jeg snorker faktisk veldig mye den lille tiden jeg sover jeg. Sover jeg så hardt når jeg først sover da mon tro. Har nemlig søvnproblemer, ikke med å sovne akkurat, men med tidlig oppvåking, gjerne i 3-tiden. Etter det ligger jeg der og glaner eller dupper av og "snorker". Uff, det høres heller ikke kjekt ut. Det er på den tiden jeg ofte faller i søvn... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199280-nedsatt-virkning-av-imovane/#findComment-1409351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.